web mob
صفحه نخست » دمای مناسب گلخانه نشا

دمای مناسب گلخانه نشا

دما یکی از عوامل محیطی موثر بررشد گیاهان میباشد. بطور کلی گیاهان در دمای خاصی بهترین رشد خود رادارند و هرگیاهی دمای مختص رشد خود را دارد. دمای مناسب گلخانه نشا تاثیر مستقیم بر روی تولید نشا گلخانه ای دارد و گیاه تاحدی تحمل تغییر دما را دارد اما اگر تغییرات دما محسوس باشد اثرات مخربی برروی نشا میگذارد.

افزایش دما درحدی که برای نشا قابل تحمل نباشد، رشد گیاه رامتوقف میکند و‌ اگر دمای گلخانه بطور محسوس کاهش یابد، مانع رشد و عملکرد گیاه میشود و جلوی رشد نهال را میگیرد. برای تمام گیاهان دمای شب نسبت به روز باید بین 5 تا 6 درجه کمتر باشد.

بطور معمول در گلخانه نشا، از  سیستم الکتریکی برای تنظیم دما استفاده می‌شود، بیشتردمای داخل گلخانه از نور خورشید میباشد و اگرنورخورشیدنباشد از سیستم های حرارتی استفاده میکنند، اکثر گیاهان در دمای متوسط  بهترین رشد خود را دارند و بهترین دما بین ۱۶ درجه تا حداکثر ۳۵درجه است.

گلخانه نشا

گلخانه نشا مکانی است که گل و گیاه و نشا درآن رشد میکند. با کنترل دما، درجه گرمی و سردی هوای گلخانه، گیاه در خارج از فصل رشد خود، در گلخانه رشد می‌کند. در گلخانه با تنظیم دمای متناسب، نشا در برابر گرما وسرما حفظ می شود.

بدنه گلخانه نشا را با پلاستیک و شیشه میپوشانند، چون شفافیت آن ها باعث جذب بیشتر انرژی خورشید می شود.

گلخانه ها که در ابعاد متفاوتی ساخته میشوند، در حقیقت گلخانه ها از بابت شکل ساخت به ثابت و متحرک تقسیم میشوند، گلخانه ثابت محکم و بادوام میباشد، در صورتی که گلخانه متحرک را می توان به راحتی جابه جا کرد. از نظر شکل نیز گلخانه ها به اشکال قوسی، شیروانی، گنبدی شکل میباشند.

در گلخانه ها در تمام فصل ها با کنترل کردن عوامل محیطی میتوان گیاه پرورش داد. عوامل محیطی در گلخانه ها برروی نهال ها تاثیر بالایی دارد. باید درفصل سرما کنترل درستی بر روی دمای محیط گلخانه داشت و با ایجاد گرما به وسیله وسایل گرمایشی از یخ زدگی نهال ها جلوگیری کرد.

محصولات گلخانه ای در دمای حداقل ۱۶وحد اکثر ۳۵درجه کشت می‌شوند .

از عوامل مهم محیطی میتوان به میزان رطوبت هم اشاره کرد که  آفات و بیماری های قارچی را کنترل می‌کند. رطوبت بالا زمینه رشد را برای بیماری های قارچی ایجادمیکند، ایجادسیستم های تهویه هوا در گلخانه برای حفظ تعادل ضرورت دارد. در حقیقت مهمترین  عوامل محیطی، دریافت روزانه انرژی خورشید، برای غذا سازی محصولات کشاورزی میباشد، و‌علاوه بر موارد ذکر شده آب هم درسلامت گیاهان نقش بسیار مهمی دارد. آبیاری درست و به اندازه برکیفیت و رشد گیاه تاثیر میگذارد و آبیاری بیش از حد وکمبود آب اثرات منفی و مخرب روی گیاه میگذارد.

دمای مناسب گلخانه در تابستان چند درجه است؟

ایجاد دمای مناسب گلخانه نشا در طول تابستان یکی از اصول مهم در کاشت نشا میباشد. زمانی که سینی نشا در گلخانه نشا قرار میگیرد از آن به بعد نگهداری آن بسیار مهم است، با توجه به تنوع گیاهان در گلخانه، نگهداشتن دمای متناسب بسیار مهم است. اگر میزان دما درروز بیشتر از 32 شود و در شب کمتر از 24، باعث تولید محصولات نارس میشود.

میزان درجه حرارت مناسب گلخانه نشا برای تولید نشا در تابستان بسیار مهم است، چون باید محیط خنک نگه داشته شود. بهترین دمای محیط درتابستان بین26 تا 29 درجه است. برای دانستن میزان دمای گلخانه از ترموکوپل باید استفاده کرد. بسیاری از گلخانه داران برای کنترل دمای محیط از ترکیب سایبان و‌ تهویه و فن استفاده میکنند.

دمای مناسب گلخانه نشا

دمای مناسب گلخانه در فصل زمستان چند درجه می باشد؟

نگهداشتن دمای متناسب  گلخانه در زمستان به اندازه نگهداشتن آن در فصل تابستان با اهمیت است.

همه جا از اهمیت کنترل دما در فصل تابستان صحبت شده است، کنترل دما هم در فصل سرما هم بسیار مهم است.

فصل تابستان گرمای شدیدی در داخل گلخانه ایجاد میکند، در فصل زمستان نیز سرمای هوا و یخ زدگی برای محوطه داخل گلخانه بسیار مهم است، پس داشتن تهویه از اهمیت بالاتری برخوردار است.

استفاده از سیستم‌های تهویه برای گلخانه ها در فصل زمستان به منظور تامین یک محیط سالم برای رشد گیاهان به حساب می آید. تهویه زمستانی به منظور زیر تعبیه میشود:

کاهش میزان رطوبت در فصل زمستان

کنترل دمای محیط گلخانه نشا

ایجاد جریان هوا به داخل و خارج گلخانه

گردش هوا در گلخانه و در سینی نشا

اگر سیستم های مکش قوی، محیط گلخانه را در فصل زمستان تهویه کنند و هوای سرد را از بیرون به داخل هدایت کنند، باید توجه داشت که سرمای بیش از حد یا تراکم هوای بسیار زیاد منجر به افزایش بیماری های گیاهی و در برخی موارد ایجاد کپک ها و قارچ ها در گلخانه نشا میشود.

در سیستم گرمایش گلخانه، انرژی گرمایی باید به اندازه ای که از گلخانه نشا تلف می شود به گلخانه نشا اضافه شود تا دما به تعادل برسد. هر چه اندازه اتلاف گرما از گلخانه بیشتر شود، مقدار انرژی گرمایی که باید تولید و دوباره به گلخانه اضافه بشود، بیشتر می شود.

سیستم های گرمایشی گلخانه

بویلر

هواساز با کویل گرمایشی

دستگاه اکونوپک

یونیت هیتر

بهره گیری از  سیستم های تهویه مطبوع که بتوانند میزان رطوبت کافی را در اختیار گیاهان قرار بدهد، برای این کسب و کارها یک امتیاز محسوب می شود؛

همواره صاحبان گلخانه ها میخواهند که هزینه های بخش انرژی یعنی سیستم های گرمایشی و سرمایشی در تمام فصل های سال را به میزان حداقلی برسد.

باید سینی نشا  هوای مطبوع  را داشته باشند و توزیع هوا در تمام گلخانه یکسان باشد، وگرمایش کافی در شب های سرد داشته باشد.

بنابراین بهتر است برای فصل زمستان تدابیری اندیشه شود و سریعتر آماده سازی گلخانه نشا را برای تولید نشا انجام داد و مطمن شد که هیچ خطری نهال ها راتهدید نمیکند.حتما سیستم و ساختار گلخانه و‌سازه گلخانه نشا در بهترین شرایط باشد و‌حتی اقداماتی برای ذخیره سازی انرژی داشت تا عملیات پرورش نشا باموفقیت انجام شود.

با کنترل دما در گلخانه به پایداری و کنترل عمل فتوسنتز گیاهان  کمک میشود.

از انجا که فتوسنتز برای گیاهان مهمترین عامل رشد است، پس کننرل دما بسیار مهم است، یعنی مانند نفس کشیدن گیاه است. دماهای خیلی بالا یا خیلی پایین این فرآیند مهم را مختل میکند.

هر اندازه که شما در این مورد هزینه بیشتری بپردازید، روند رشد گیاهانتان بهتر میشود.

فروشگاه بازار نشا

جهت خرید و مشاهده تمامی محصولات بازار نشا می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

میرم به فروشگاه