web mob
صفحه نخست » آموزش کاشت بذر در سینی نشا

آموزش کاشت بذر در سینی نشا

از مراحل اولیه رشد و پرورش نشا که از اهمیت زیادی برخوردار بوده، می‌توان به آماده‌سازی بستر آن اشاره کرد. می‌دانید که نشا برای این‌که رشد و پرورش یابد به خاکی نیاز دارد که چسبندگی لازم را داشته، دارای زهکشی مناسب بوده و بافت یکنواخت دارا باشد.

 شاید این سوال برای شما پیش بیاید که زهکشی چیست؟ به عملی که از جمع شدن آب زیاد ممانعت کرده و اکسیژن کافی را برای نشا فراهم می‌کند، زهکشی گفته می‌شود. می‌دانید که فضای گلخانه محدود بوده و درنتیجه باید خاک‌های موجود در سینی نشا مواد آلی و غذایی ضروری گیاه را در اختیار آن‌ها قرار داده تا بتوانند پس‌ از انتقال به زمین‌های کشاورزی مقاومت بالایی داشته باشند.

البته از دلایل که باعث حساسیت رشد نشا می شود، می‌توان به این‌موضوع اشاره کرد که در زمان رشد گیاه در خزانه به‌طور معمول از کودهای سرک بهره گیری نمی‌کنند. قطعا تابه‌حال در مورد پیت ماس شنیده‌اید.

 پیت ماس خاک پنبه‌ای و متخلخل بوده که راندمان رشد و سبز شدن بذر و مستحکم شدن ریشه را افزایش می‌دهد. البته ناگفته نماند از این ماده برای خاک‌های گلدان نیز استفاده می‌شود.

 اما خیلی از افراد که در این زمینه فعالیت ندارند، با این نوع خاک آشنایی نداشته پس ما برای درک بهتر آن‌ها در این مقاله به توضیح نشا، نحوه پرورش و خاک‌های مورد نیاز آن‌ها به طور روشن و واضح اشاره می‌کنیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی پیت ماس به صورت تکمیلی

همان‌طور که ملاحظه کرده و در ابتدای مقاله یک اشاره‌ی کلی به پیت ماس داشتیم. این نوع بستر برای پرورش و رشد نشا بسیار مناسب بوده و به‌خوبی می‌تواند راندمان رشد را بالا ببرد. اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم باید بگوییم بقایای برخی جلبک و خزه‌ها که می‌توان در کشورهای مختلفی از جمله لتونی و استونی آن را یافت، پیت ماس گفته می‌شود.

 یعنی در ابتدا این خزه‌ها جمع شده و در روند آماده‌سازی به‌صورت مناسب بسته‌بندی می‌شوند. از قابلیت فوق‌العاده این گیاه که باعث حفظ رطوبت خاک شده این است که پیت ماس می‌تواند تا بیست برابر وزن خود را آب جذب کند. همچنین این ماده اسیدی نبوده و Ph خنثی دارد. برای این‌که این خاک تهیه و عرضه شود وجود تضاد بسیار بالا در فصل زمستان و تابستان اهمیت زیادی دارد.

 یعنی در زمستان براساس وجود سرما، خاک دچار یخ‌زدگی شده در بهار یخ‌ها ذوب‌شده و در نهایت برای تابستان خاک سرشار از آب می‌شود. اما رفته‌رفته تا عمق زیادی از خاک، آب در فصل تابستان خشک‌شده و باعث می‌شود مواد آلی در خاک تجزیه نشود.

همچنین فقط برای پرورش نشا از این بستر استفاده نمی‌شود، بلکه برای هر نوع بذری مناسب بوده و دارای مقدار زیادی مواد آلی است‌. بهره‌گیری از این خاک نه‌تنها آسیبی به گیاه نمی‌زند، بلکه کیفیت رشد نیز بالا برده و در زمینه نگهداری از آب و جذب آن قدرت زیادی دارد.

آموزش کاشت بذر در سینی نشا

بهره‌گیری از پیت ماس در قسمت‌های مختلف تولید محصول

اکثر افراد به‌خصوص کسانی که در زمینه کشاورزی اطلاعات کافی ندارند، گمان می‌کنند که از پیت ماس تنها برای پرورش نشا استفاده می‌شود. اما این غلط بوده بلکه از این ماده در بخش‌های مختلف برای کاشتن درختان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 زمانی‌که افراد می‌خواهند به کاشت درخت بپردازند دو قسمت از خاک را با پیت ماس ترکیب کرده و استفاده می‌کنند. در ابتدا لازم است چاله‌ای به عمق دو متر حفاری‌شده و ریشه در درون آن قرار بگیرد و در مرحله آخر ترکیب خاک و پیت ماس در درون این حفره و اطراف ریشه درخت قرار گرفته و درنهایت می‌توانند عمل آبیاری را آغاز کنند.

 همچنین برای پرورش و کشت سبزیجات نیز می‌توان از این ترکیب بسیار قدرتمند بهره برد. البته تنها استفاده از بیت ماس به موارد گفته‌شده ختم نمی‌شود.

فروشگاه بازار نشا

جهت خرید و مشاهده تمامی محصولات بازار نشا می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

میرم به فروشگاه

بهره‌گیری از پیت ماس در قسمت‌های مختلف تولید محصول

روش‌های متعدد برای آماده‌سازی بستر نشا

 روش اول:

بهره‌گیری از دو قسمت کود دامی کاملاً پوسیده

دو قسمت خاک جنگلی خاک برگ یا همان پیت موس

یک قسمت شن شستشو شده‌ی درشت یا ماسه بادی

 روش دوم:

استفاده از شش قسمت کود دامی پوسیده

سه قسمت خاک معمولی

یک قسمت شن شستشوی درشت

بهترین حالت برای روش اول این است که خاک حدوداً دو الی سه ماه پیش‌ از کار آماده شود. بعد از این‌که مقادیر متفاوتی که در ابتدا به آن اشاره کردیم ترکیب شد، این ترکیب از الک یک‌سانتی‌متری عبور کرده تا خاکی با بافت یکدست و یکنواخت به وجود آید. بعد از اقدامات  خاک روی‌هم انباشته‌شده و برای مرطوب کردن، روی آن آب می‌ریزند.

 توده‌ای از خاک باید به‌طور روتین هر هفت تا هشت روز یک‌بار زیرورو شده و مجدد آب به آن داده شود. این توده برای ضدعفونی شدن باید در معرض نور خورشید قرار بگیرد. اقدامات فوق باعث می‌شود که بافت خاک متخلخل شده و کیفیت بسیار مناسب پیدا کند.

 به‌طور معمول هفت روز پیش‌از کشت نشا از کودهای سولفات پتاسیم، نیترات آمونیم و سوپر فسفات استفاده می‌شود. بهره‌گیری از این کودها برای هر مترمکعب نیم کیلوگرم است.

 درصورتی‌که فسفات آلومینیوم جایگزین سوپر فسفات شود دیگر استفاده از نیترات آمونیم لازم نیست در صورت نبود نیترات از اوره استفاده‌شده و حتی می‌توان به خاک مقداری حشره‌کش و سموم قارچ‌کش نیز اضافه کرد تا مقاومت آن بالاتر رود.

ضدعفونی کردن خاک

 افراد برای این‌که بتوانند سازه گلخانه نشا را پایه‌گذاری کرده و به هدف مطلوب خود دست یابند، باید بستر را در ابتدا و پس‌از ترکیب‌های لازم ضدعفونی کنند. بستری که برای پرورش نشا استفاده می‌شود، دارای مقادیر زیادی مواد آلی به‌صورت کاملاً مکانیزه شده‌ است.

 برای این‌که نشا بدون علف هرز و قارچ‌ها رشد کند، باید استریل شود. عمل شستشوی آن نیز به‌ منظور از بین بردن نمک‌های اضافی انجام می‌شود. برای عمل ضدعفونی خاک را روی سیمان یا نایلون به ضخامت سی سانتی‌متر پهن کرده و از مواد ضدعفونی‌کننده بهره می‌برند که در این قسمت به معرفی چند محلول ضدعفونی‌ کننده اشاره می‌کنیم.

رزالاسیل: یک قارچ‌کش سیستمیک و تماسی بوده که در هر دویست لیتر آب، یک کیلوگرم از آن مخلوط و به خاک اضافه می‌شود.

 مانکوزب: نیز قارچ‌کش بوده که همانند رزالانسیل یک کیلوگرم از آن در دویست لیتر آب ترکیب و در خاک مخلوط می‌شود.

 کاپیتان ۵۰ درصد: در هر متر مکعب ۴۰۰ گرم از این محلول به خاک اضافه‌شده و برای گلخانه‌های کوچک مورداستفاده قرار می‌گیرد. چون هرچقدر دامنه رشد و پرورش بزرگ‌تر باشد مقدار زیادی از آن باید مورداستفاده قرار گیرد.

ضد عفونی کردن خاک

 ظروف مناسب برای پرورش نشا

قطعا تا این قسمت به این نتیجه رسیده اید که یکی از ظروفی که برای پرورش نشا بسیار اهمیت دارد، سینی نشا حفره‌ای است. این سینی را باید افراد از مراکز معتبر خریداری کرده و به‌طور مناسب از آن استفاده کنند.

 همچنین برای نشا کاری افراد می‌توانند از گلدان‌های پلاستیکی، مقوایی، کاغذی یا حتی کیسه‌های پلاستیکی سیاه استفاده کنند. اما بهره‌گیری اصولی و رشد کاملاً تخصصی به وجود سینی‌های مخصوص نیاز دارد.

 ظرفی که برای پرورش نشا مورد استفاده قرار می‌گیرند باید کف آن به قطر نیم سانتی‌متر سوراخ شده تا عمل خارج شدن آب به‌خوبی صورت بگیرد. بعضی کشاورزان براساس تجربه ای که دارند، یک قطعه از زمین را انتخاب کرده و بذر را می کارند و پس‌از این‌که رشد اولیه آغاز شد، نشا را با خاک اطراف آن در یک قالب قرار داده و به خاک اصلی انتقال می‌دهند.

 اما این روش باعث آسیب دیدن و قطع شدن ریشه‌ها شده و درنهایت به مرگ نشا منجر می‌گردد. پس اصلا این روش مناسب برای پرورش نشا نیست. پس مناسب‌ترین روش بهره‌گیری از سینی پرورش نشا است. این سینی براساس فرمولاسیون کاملاً تخصصی با استفاده از یک ماده پلاستیکی تولید شده که قیمت تقریباً بالایی نیز متحمل می‌شود.

قیمت نشا و تجهیزات آن

افراد برای خرید  هر محصول و ابزاری باید بهای در نظر گرفته‌شده آن را بپردازند. برای کشاورزی و یا پرورش محصولات، هزینه‌ها اعمال‌شده که شخص موظف است تمامی آن‌ها را بپردازند. اما کسانی قصد دارند به خریداری نشا پرداخته و در زمین‌های خود آن را پرورش دهند، توصیه می‌کنیم به خرید عمده نشا بپردازند.

 چون دراین‌صورت قیمتی که برای آن‌ها متحمل شده کمتر بوده و صرفه اقتصادی دارد. کسانی که قصد دارند سینی نشا ارزان را تهیه کنند می‌توانند به یکسری سایت‌های معتبر که از سوی گوگل به کاربران معرفی‌شده مراجعه کرده و پس‌از مشاوره با کارشناسان ثبت سفارش خود را انجام دهند. بنابراین خرید آنلاین محصولات موردنیاز در وقت و هزینه صرفه‌جویی کرده و شرایط بهتری را برای افراد فراهم می‌کند.

جمع بندی آموزش کاشت بذر در سینی نشا

در این مقاله به بررسی اطلاعات لازم در رابطه با نحوه کشت نشا در سینی‌های نشا پرداختیم. این روش کاملاً مدرن و حرفه‌ای بوده که توسط کارشناسان کشاورزی در گلخانه‌های پرورش نشا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 قیمت سینی نشا متغیر بوده و افراد باید انواع متفاوت آن را براساس بذری که قصد پرورش آن را دارند، در نظر بگیرند‌. استفاده از نشا راندمان رشد محصول را بالا برده و محصولات با کیفیتی را عرضه می‌کند. پس به شما توصیه می‌کنیم در زمین‌های کشاورزی خود از بذرهای پرورش‌یافته نشا بهره بگیرید.