web mob
صفحه نخست » مجله بازار نشا » برنامه تغذیه درخت سیب

برنامه تغذیه درخت سیب

اشتراک گذاری مطلب:
برنامه تغذیه درخت سیب

فهرست مطالب

برنامه تغذیه درخت سیب

کوددهی مناسب و درست درختان از عوامل مهم برای بالا بردن کیفیت و کمیت محصولات می‌باشد و همه عناصر غذایی باید به میزان کافی و به موقع در اختیار گیاه قرار بگیرد. عملکرد درختان دانه‌دار اعم از سیب، گلابی و به نیز مستثنا نیست و مستلزم در دسترس قرار دادن مقدار کافی از عناصر غذایی قابل جذب برای درختان است.

در بیشتر مناطق کشور بخاطر بالا بودن pH و آهکی بودن خاک، حلالیت عناصر ریزمغذی کم است و جذب عناصر غذایی در درختان با مشکل مواجه می‌شود. درنتیجه وجود برنامه غذایی خوب در بهبود کیفیت محصولات، لازم و ضروری است.

برنامه تغذیه درخت سیب 7 مرحله اصلی دارد:

چالکود زمستانه

مناسب‌ترین روش کوددهی در باغات استفاده از روش چالکود است که به روش‌های زیر صورت می‌گیرد .

چالکود نوعی کوددهی در عمق خاک و نزدیک ریشه است بیشترین عناصری که برای رشد و نمو گیاه حائز اهمیت است در آن استفاده می‌شوند و معمولا درصد عناصر موجود در ترکیب چالکود کمتر از مقداری است که در فصول فعالیت درخت استفاده می‌شود.

ترکیبات یک چالکود خوب و موثر شامل:

کود دامی پوسیده (ورمی‌کمپوست) همراه با گوگرد گرانوله و کود ماکرو (اوره و فسفات و پتاس) و خوب است با هیومیک‌اسید گرانول یا پودری مخلوط  کنید.

نکته : کود دامی حتما باید پوسیده باشد و جایگزین کود‌های تک‌عنصری می‌شود از کود مخصوص چالکود استفاده کرد و استفاده از کودهای بیولوژیک در این ترکیب به فرایند جذب بسیار کمک می‌کند.

برنامه تغذیه درخت سیب

بطور کلی به دو روش می‌توان از ترکیبات چالکود استفاده کنید:

روش اول:

ترکیب دستی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه بسته به آزمون خاک است که گاهی یک عنصر به دلیل بیش بود آن در خاک حذف و یا عنصری تا دو برابر مصرف شود.

روش دوم:

ترکیب مواد با کودهای کامل گرانوله مخصوص چالکود است و بصورت عمومی توصیه می‌شوند.

توصیه کودی بازار نشا:

استفاده از کود مخصوص چالکود اسپانیایی ریکوتک و یا کود 10.10.10 چالکود سبزآذر همراه با  کود اوریکس هیوم

یک پیشنهاد عمومی برای کسانی که آزمون خاک انجام ندادن، این است که در برنامه کودی سیب به منظور تقویت درخت سیب در فصل زمستان به ازای هر درخت 100 گرم پتاس+50 گرم کود سفید+200 گرم فسفات+50 گرم آهن+کود حیوانی (تغییر درصد ها بستگی به آزمایش خاک دارد) مورد استفاده قرار دهند.

فروشگاه بازار نشا

جهت خرید و مشاهده تمامی محصولات بازار نشا می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

میرم به فروشگاه

توجه
برنامه تغذیه درخت سیب

قبل از گلدهی

در این زمان یعنی  مرحله تورم جوانه‌ها و قبل از گلدهی باید از کود‌های فروت‌ست استفاده کرد، این کودها حاوی ترکیبات مناسبی از عناصر ازت، روی، بور است که بعد از استفاده از آن، عناصر غذایی مورد نیاز برای سال آینده در درخت ذخیره می‌شود و درخت را برای ورود به فصل زیستی جدید آماده می‌کند. این عناصر به بهبود و افزایش گل‌دهی و تبدیل بیشتر گل به میوه کمک کرده و کیفیت بهتر محصول را به دنبال دارد. استفاده از این ترکیب در شروع فصل رویش و هنگام تورم جوانه‌ها موجب افزایش انرژی گیاه، جلوگیری از ریزش گل و تشکیل میوه‌های سالم می‌گردد. همینطور استفاده از کودهای هیومیک اسید در این مرحله به رشد ریشه و جذب بهتر عناصر غذایی از خاک برای انجام فعالیت‌های درخت کمک بسیار می‌کند.

توصیه کودی بازار نشا:

کود اوریکس هیوم به صورت آبیاری و مصرف فروت ست جامد یا مایع و یا کودهای ریزمغذی نظیر فول ترک، میکروفول، اف ام زد کمبی گرو و یا ترکیب کود آگویلا روی و بور با آمینوسورن بصورت محلول‌پاشی

بعد از ریزش گلبرگ‌ها

زمانی که گلبرگ‌ها شروع به ریزش می‌کنند برای اینکه شرایط مساعدی برای میوه‌دهی ایجاد کنید از کودهای حاوی ازت، فسفر و پتاسیم و ریزمغذی‌ها استفاده شود. در این مرحله می‌توان از کودهای کامل ماکرو و میکرو به تناوب استفاده کرد.

توصیه کودی بازار نشا:

محلولپاشی کودهای 20 20 20  اروپایی همراه با کود ریزمغذی مثل میکروفول، فول ترک یا کمبی گرو همراه با آمینوسورن و یا اکتیو فول  انجام شود.

برنامه تغذیه درخت سیب

تشکیل میوه

در این مرحله رشدی به منظور افزایش سایز میوه و جلوگیری از ترک خوردگی، از محلول‌پاشی کودهای کلسیم بالا استفاده کنید و بهتر است دو تا سه بار با توجه به هنگام برداشت میوه تا قبل از برداشت انجام شود.

توصیه کودی بازار نشا:

محلول‌پاشی کود کلسیم بور مایع کابور نیچر یونان یا کود مایع کلسیم 27 درصد ماکسی اسپانیا یا مصرف کود نیترات کلسیم جامد و یا مایع به صورت آبیاری است

نکته: کودهای حاوی کلسیم حتما باید به صورت جدا مصرف شود.

فندقی شدن میوه

مرحله فندقی شدن میوه زمان مناسبی برای استفاده از کودهای پتاسیم است.. برای افزایش رشد و درشتی میوه درختان باید میزان قندهای داخل میوه افزایش یابد و در کنار آن، آب کافی در اختیار گیاه قرار دهد از مهم‌ترین عناصری که باعث انتقال مواد قندی و تجمع آنها در سلول‌های هدف می‌شود، عنصر پتاسیم است.

توصیه کودی بازار نشا:

مصرف کودهای پتاس بالا مرغوب مثل کودهای اروپایی که در کنار پتاس دارای درصدی ازت هم باشد توصیه می‌شود نظیر کود 12.12.36 و یا 10.5.43 یا 15.5.30و یا هر کودی که پتاس بالاتری داشته باشد.

نکته: مصرف این کودها می‌تواند به دو صورت محلول‌پاشی و آبیاری انجام شود.

برنامه تغذیه درخت سیب

مرحله گردویی شدن

پتاسیم نقش بسیار مهمی در درشتی میوه و افزایش طول دوره انبارداري، بازارپسندي و ارزش اقتصادي میوه‌ دارد بنابراین در زمان گردویی شدن می‌توان پتاسیم را از طریق محلول‌پاشی و یا آبیاری مصرف کرد  و آن را هر 30 تا 45 روز یکبار تکرار کرد.

پیشنهاد کودی بازار نشا:

محلول‌پاشی کود پتاس بالا بیولکم ایتالیا و یا کیو 60 نیچر یونان

و یا محلول‌پاشی و یا آبیاری با کودهای پتاس بالا با کیفیت اروپایی مثل پروتوگرین ایتالیا و یا پتاس بالا نیچر یونان و یا پتاس بالا ایدرو پلنت در این مرحله یک نوبت مصرف کود کلسیم هم خوب است اما فقط به صورت جدا چه از طریق محلول‌پاشی چه آبیاری. در محلول‌پاشی کود کلسیم بور مایع کابور نیچر یونان یا کود مایع کلسیم 27 درصد ماکسی اسپانیا توصیه می‌شود و در آبیاری نیترات کلسیم جامد یا مایع پیشنهاد می‌شود.

زمان رنگ گیری و قبل از برداشت میوه

دو عنصری که نقش مهمی در رنگ‌گیری میوه به ویژه در مورد سیب‌های قرمز دارند آهن و پتاسیم هستند. بهترین زمان برای استفاده از کودهای مخصوص رنگ‌گیری در درختان سیب حدودا از یک ماه قبل از برداشت شروع و تا 10 روز قبل از برداشت نیز قابل استفاده است.

پیشنهاد کودی بازار نشا:

مصرف کود پتاس بالا مرغوب مثل پروتوگرین ایتالیا و یا پتاس بالا نیچر یونان و یا پتاس بالا ایدرو پلنت همراه با کود آهن مثل کود کمبی گرو که به دلیل قابلیت ترکیب و محلول‌پاشی، توصیه می‌کنیم.

نکته: خوب است این کودها بصورت محلول‌پاشی استفاده شود زیرا فرآیند جذب سریعتر انجام می‌شود و موجب بالارفتن کارایی کودهایی می‌شود که برای رنگ‌گیری استفاده شده‌اند.

بیشتر کودهای آهن قابلیت محلول‌پاشی ندارند بنابراین از کودهایی با قابلیت محلولپاشی استفاده کنید.

برنامه تغذیه درخت سیب

برنامه تغذیه درخت سیب

برنامه تغذیه درخت سیب
برنامه تغذیه درخت سیب
برنامه تغذیه درخت سیب

نکات مهم در برنامه تغذیه درخت سیب

هنگام تکرار مرحله آخر می‌توانید جایگزین محلول‌پاشی، مقدار ۱۰ تا ۱۵ کیلو سولوپتاس  آبکود در یک هکتار مصرف کنید.

نکات طلایی برنامه تغذیه سیب

مقدار پیشنهاد شده کود برای محلول‌پاشی برای 1000 لیتر آب و مقدار پیشنهادی کود برای مصارف آبیاری یک هکتار است.

۲- در خاک قلیایی و شور پیشنهاد می‌کنیم کودهای گوگردی و کودهای هیومیک‌اسید مثل اوریکس را تکرار کنید.

۳ –  به منظور بهتر حل شدن کود یا سموم پودری، در ابتدا آن را در یک گالن 5 لیتری تدریجا ریخته و کاملا حل کنید و سپس به تانکر مرکزی منتقل کنید.

۴- در صورت امکان با تاتکرهای دارای همزن سمپاشی را انجام دهید.

۵- بهترین زمان محلول‌پاشی غروب یا اوایل صبح است.

۶-  به منظور اختلاط چند کود و یا سم، ابتدا در مقادیر کوچک تست و بعد استفاده کنید.

۷- محلول کود اماده شده باید حتما حین چند ساعت مصرف شود در غیر این صورت دچار مشکل می‌شوید .