web mob
صفحه نخست » مجله بازار نشا » برنامه تغذیه فلفل

برنامه تغذیه فلفل

اشتراک گذاری مطلب:
برنامه تغذیه فلفل

برنامه تغذیه فلفل

فلفل به عنوان یکی از مهم ترین سبزیجات میوه ای می باشد. این سبزی به خانواده بادنجانیان تعلق دارد. یه علت ارزش تغذیه ای بالا ومصرف آن توسط افراد مختلف، کشت این محصول رو به افزایش است. این سبزی محصول فصل گرم بوده و به دمای بالا برای رشد و تولید میوه نیاز دارد و به علت دوره برداشت طولانی به تکرر کوددهی بیشتری نیاز دارد.

نوع کودنحوه استفادهمراحل رشد
استفاده از کودهای فسفاته و پتاس دار به همراه کودهای حیوانی پوسیدهخاکیقبل از کشت نشا
استفاده از انواع هیومیک اسیدکود آبیاریپس از استقرار نشا در حدود 6 تا 7 برگی
استفاده از کود 20-20-20محلول پاشیحدود 20 روز تا30 روز بعد ازانتقال نشا
استفاده از کود با فسفر بالامحلول پاشیقبل از گلدهی
استفاده ازکود پتاس بالامحلول پاشیتشکیل میوه
کود پتاس بالامحلول پاشیدر طول دوره رشد
استفاده از آهن و آمینو اسیدهامحلول پاشیاولین برداشت میوه
کود 20-20-20 .آمینو اسیدها و جلبکمحلول پاشیبه صورت هر دو هفته یکبار

توصیه می گردد در خاک های قلیایی و شور استفاده از کودهای گوگردی و کودهای هیومیک اسید به صورت دوره ای باشد.
 توجه داشته باشید که بهترین زمان برای محلول پاشی غروب و یا اوایل صبح می باشد.

جهت رنگ آوری سریع و بهتر فلفل خصوصا فلفل های رنگی کود آهن توصیه می گردد.

مراحل کود دهی به گیاه فلفل

به طور کلی استفاده از کود برای این گیاه به واسطه ی آزمون خاک و دوره رشد گیاه میتواند به سه مرحله ی اصلی تقسیم شود:

قبل از کاشت

جهت جبران عناصر غذایی خاک، توصیه می شود بعد از آزمون خاک از کودهای پایه قبل از کاشت نشا فلفل در زمین استفاده کرد.

بهتر است که نیمی از کودها به همراه شخم عمیق و نیم دیگر با دیسک و شخم سبک به خاک داده شوند.

بعد از انتقال نشا  فلفل به زمین

برای استقرار بهتر گیاه بهتر است که در زمان آبیاری نشا از محلول پاشی کودهای فسفر دار و همچنین ترکیب آن با سایر کودهای میکرو وماکرو استفاده نمایید.

در زمان گلدهی فلفل

بیشترین عنصری که گیاه فلفل در زمان گلدهی به آن نیازمند است، نیتروژن میباشد. استفاده بیش از حداز نیتروژن قبل از گلدهی باعث تاخیر در فاز زایشی گیاه می گردد و عملکرد محصول را کاهش می دهد.برای تامین این عنصر همراه با آب آبیاری یه به صورت سرک می توانید از آن استفاده نمایید.

روش های مصرف کود برای گیاه فلفل

استفاده در آب آبیاری:

در صورتی که برای آبیاری از تیپ استفاده می شود. عمل کوددهی را در مراحل خاصی که قبل تر راجع به آن صحبت شده است با حل کردن مقدار مناسبی از کود در تانک کود استفاده می شود. بهتر است اضافه کردن کود در مراحل پایانی آبیاری انجام شود تا آبشویی نیتروژن به حداقل برسد.

در صورت استفاده از از روش آبیاری سطحی، بهتر است که کود را حل نماییم و آن را در مسیر ورودی آب قرار دهیم. در این روش باید، دبی آب به گونه ای تنظیم گردد که یکنواختی پخش کود در سطح وعمق انجام شود. در صورت استفاده از درست به این روش، کارایی استفاده از کود افزایش می یابد.

محلول پاشی :

محلول پاشی مواد غذایی ،یکی دیگر از روش های تغذیه ی فلفل می باشد. اما توجه داشته باشید که در مورد عناصر پر مصرف، محلول پاشی نیاز گیاه را برطرف نمی نماید و حتما باید از روشهای دیگر استفاده کرد.عنصر نیتروژن تنها کودی از ماکرد المنت هاست که میتوان آن را به صورت محلول پاشی استفاده کرد اما توجه داشته باشید که اینکار سبب کاهش فشار اسمزی می باشد. همچنین استفاده از غلظت های بالا سبب سوختگی برگ گیاه می شود.

برای برطرف کردن عناصر میکرو مانند، آهن،منگنز، روی و مس را می توان با استفاده از کودهای سولفاته ی این عناصر به صورت محلول پاشی انجام داد.استفاده از آمینو کلات ها نیز برای محلول چاشی عناصر کم مصرف رو به گسترش است. در محلول پاشی سرعت انتقال عناصر غذایی بیشتر از روش قبلی می باشد.بیشترین زمان تاثیر محلول پاشی نیز زمانی است که برگ ها در حداکثر رشد را داشته باشند و زمان مناسب در هوای خنک و نزدیک غروب است. در صورت بروز مشاهده عوارض کمبود عناصر کم مصرف می توان با محلول پاشی این کار را انجام داد.

جذب عناصر در فلفل

تمامی محصولات به خصوص فلفل برای افزایش عملکرد باید عناصر کافی را در اختیار داشته باشند. یکی از عوامل مهم در موفقیت کشت حفظ و کنترل عناصر غذایی در محیط رشد گیاه است .

در بین عناصر جذب در فسفر کمترین مقدار را دارد که حداکثر تا 60 روز بعد از کاشت به میزان 1 کیلوگرم در هکتاردر روز  می رسد در صورتی که میزان جذب نیتروژن در همین مدت به 3 کیلوگرم در روز می رسد.

حداکثر جذب عناصر در 60 تا 70 روز اول کشت می باسد بنابراین این زمان طلایی برای تامین عناصر ضروری فلفل می باشد.

جهت مشاوره وخرید انواع کود با کارشناسان ما در بازار نشا همراه باشید.