web mob
صفحه نخست » مجله بازار نشا » برنامه کامل تغذیه گوجه فرنگی

برنامه کامل تغذیه گوجه فرنگی

اشتراک گذاری مطلب:
برنامه کامل تغذیه گوجه فرنگی

در این مقاله باهم به بررسی برنامه کامل تغذیه گوجه فرنگی می پردازیم.

برای رسیدن به یک عملکرد مشخص شناختن نیاز تغذیه ای گیاه بسیار با اهمیت می باشد .با انجام درست و به موقع تغذیه ی مناسب می توان عملکرد محصول را 2 تا 3 برابر افزایش داد.

به همین جهت شناخت، مراحل مختلف رشد هر گیاه و نیازهای تغذیه ای هر مرحله از رشد محصول می توان یک برنامه غذایی مناسب را برای افزایش محصول داشته باشیم.

رشد گوجه فرنگی را میتوان به 7 مرحله تقسیم نمود.

قبل از کاشت

قبل از کاشت جهت تعیین مواد و عناصر موجود در خاک باید از مزرعه آزمون خاک گرفته شود. اما به طور کلی می توان در هنگام شخم از کودهای اوره ، فسفات، پتاسیم ، گوگرد و یا کودهای دامی و مرغی پوسیده استفاده کرد. میزان و درصد استفاده بسته به آزمون خاک دارد.

زیرا شرایط مختلف آب و هوایی، مزرعه، آبیاری، نوع محصول قبلی کشت شده و… بر میزان مصرف موثر هستند. کم یا زیاد استفاده کردن کودها نیز می تواند آثار زیان باری را ایجاد نماید

.به همین دلیل با توجه به هزینه های بالای کودها توصیه می شود حتما آزمون خاک را انجام داد. در آزمون خاک نوع بافت خاک نیز مشخص می شود و در صورت لزوم برای تغییر بافت می توان راه حل هایی را نیز به کار گرفت.

برنامه کامل تغذیه گوجه فرنگی
برنامه کامل تغذیه گوجه فرنگی

در زمان کاشت بذر

معمولا کاشت گوجه فرنگی به صورت نشا صورت می گیرد. در هنگام کاشت توصیه می شود که بذرها را با کودهای محرک رشد مثل هیومیک اسید بذرمال نمود. همچنین جلبک ها نیز درصد و سرعت جوانه زنی را افزایش داد.

کاشت نشا در زمین

برای داشتن یک گیاه قوی و مقاوم باید ریشه های قوی و وسیع تری داشته باشند. جهت تقویت و ریشه زایی نشاها می توان در هنگام کاشت از کودهای هیومیک اسید استفاده نمود که این کودها کمک زیادی، به افزایش قدرت نفوذ پذیری ریشه جذب ،انحلال بهتر مواد معدنی، اصلاح بافت خاک و کاهش PH خاک انجام می دهند.

بهتر است کوددهی با هیومیک اسید در آبیاری اول به نشاها انجام دهیم.

رشد رویشی

این مرحله از رشد گوجه فرنگی بسیار مهم و با اهمیت می باشد . به علت افزایش رشد برگ ها و ساقه نیازهای گیاه در این مرحله بیشتر می گردد.

در این مرحله باید جهت، افزایش رشدو سبز بودن گیاه از کودهای دارای ازت و فسفر استفاده نمود . همچنین برای تقویت گیاه و ریشه زایی بیشتر می توان از پتاسیم را نیز استفاده کرد.

می توان در این مرحله از کودهای NPK با درصدهای 20-20-20 ،  18-44-0 و یا 25-25-18 استفاده کرد. همچنین استفاده از آمینو اسیدهایی مثل جلبک میتواند اثر بخشی کودها را افزایش دهد. این کود ها را می توان به  همراه آب آبیاری و یا به صورت محلول پاشی استفاده نمود.

گلدهی

برنامه کامل تغذیه گوجه فرنگی

در این مرحله گوجه فرنگی به دلیل تشکیل گل، به فسفر و کودهای ریز مغذی و همچنین آمینو اسید مورد نیاز است که بتوانند فرایندهای گلدهی و تبدیل آنها به میوه را بهتر انجام دهند.

بهتر است که در این مرحله کودها به صورت محلول پاشی مورد استفاده قرار بگیرند.به این علت که عناصر ریز مغذی در خاک هایی با بافت قلیایی جذب نمی شوند.

اما کودهای فسفره را می توان به صورت محلول پاشی و همراه با آب آبیاری نیز استفاده نمود.

میوه دهی

در هنگام تشکیل میوه از کودهای با کلسیم  بالا جهت مقاومت و جلوگیری از پوسیدگی گلگاه باید استفاده کرد. کلسیم در گیاه عنصر کم تحرکی است و با تبخیر و تعرق و شیب فشار وارد گیاه می شود و از آنجا تبخیر و تعرق در سطح گیاه کمتر انجام می شود.که این کمبود باعث ایجاد سیاهی در گلگاه و کاهش کیفیت میوه می شود.

در این مرحله می توان از کودهای کلسیم در سه نوبت (تشکیل میوه، گردویی شدنو 20 روز قبل از برداشت) به صورت محلول پاشی استفاده کرد.

رشد میوه

جهت افزایش رشد و حجم میوه باید تقسیمات سلولی افزایش یابد. عنصر پتاسیم در درشتی میوه و عنصر کلسیم در تقسیم سلولی نقش دارند. در این مرحله باید آب کافی نیز در اختیار گیاه قرار بگیرد. پتاسیم همچنین در رنگ آوری و انتقال مواد قندی و تجمع آن ها در سلول ها موثراست.

در این مرحله از کودهای پتاس بالا و کلسیم استفاده کرد. توصیه می شود، در مراحل پایانی رشد این عناصر را به صورت محلول پاشی استفاده نمود. برای تسریع رسیدگی میوه ها نیز می توان از ترکیب کود پتاس به همراه جلبک استفاده کرد.

برنامه کامل تغذیه گوجه فرنگی
برنامه کامل تغذیه گوجه فرنگی
برنامه کامل تغذیه گوجه فرنگی

نکات مهم در خصوص برنامه کودی گوجه فرنگی

  • میزان های گفته شده در جدول برای محلول پاشی برای هزار لیتر و برای آبیاری به میزان یک هکتار در نظر گرفته شده است.
  • در خاک هایی با اسیدیته بالا توصیه می شود از کود های گوگردی و هیومیک اسید استفاده نمایید.
  • برای حلالیت بیشتر کودهای جامد بهتر است به آرامی کود را به یک مخزن آب 5 لیتر اضافه نموده و حل نمایید و سپس آن را به مخزن اصلی انتقال دهید.
  • بهتر است که با با تانکر هایی که دارای همزن هستند محلول پاشی را انجام دهید.
  • زمان مناسب جهت محلول پاشی اوایل صبح یا غروب می باشد.

جدول 1 : توصیه کودی برای کاشت گوجه فرنگی درمزرعه

نام کودنحوه مصرفمقدار مصرف برای هزار متر
کود مرغیپاشیدن روی زمین1 تا 5 تن
سولفات پتاسیمپاشیدن روی زمین50 کیلو
سوپرفسفات تریپلپاشیدن روی زمین50 کیلو
توربورتهمراه با آبیاری600 تا 700 سی سی
10 52 10همراه با آبیاری1 تا 1/5 کیلو
کود میکرو (AZ1)محلول‌پاشی100 گرم در 100 لیتر
نوتریکمپلکس 18 18 18 + دلفان پلاسمحلول‌پاشی200 گرم در 100 لیتر
کلسیم برآمینمحلول‌پاشی300 سی سی در 100 لیتر
20 20 20همراه با آبیاری750 گرم
34 52 00همراه با آبیاری750 گرم
کلسیمهمراه با آبیاری1 کیلو
36 12 12همراه با آبیاری1 کیلو
43 2 13همراه با آبیاری0/5 کیلو
نیترات منیزیمهمراه با آبیاری1 کیلو
فاینال کا + فیلگیرین جمامحلول‌پاشی200 گرم
سولفات پتاسیم + دلفان پلاسهمراه با آبیاری3 کیلو
نیترات کلسیمهمراه با آبیاری2/5 کیلو
برنامه کامل تغذیه گوجه فرنگی