web mob
صفحه نخست » مجله بازار نشا » برنامه کوددهی آفتابگردان

برنامه کوددهی آفتابگردان

اشتراک گذاری مطلب:
برنامه کوددهی آفتابگردان

فهرست مطالب

برنامه کوددهی آفتابگردان

آفتابگردان یکی از محصولات مناسب برای تولید روغن در کشور است که بسیار حائز اهمیت است. بخاطر اثرات مفید در تناوب با محصولات زراعی، قابلیت کشت در سطح وسیعی از خاك‌ها دارد. این محصول در کشور ایران در جایگاه چهارم و بعد از کنجد از بین پنج محصول دانه روغنی قرار می‌‌گیرد. از عوامل مهم در افزایش عملکرد کمی و کیفی این دانه‌ی روغنی، فراهم آوری عناصر غذایی به مقدار بهینه و به موقع است. آفتابگردان هم مانند دیگر گیاهان نیاز به جذب مواد غذایی برای رشد و نمو از طریق خاک یا تغذیه

دارد. خاک بستر خوبی برای فعالیت ریشه‌ی آفتابگردان و جذب موادغذایی است. بنابراین بسیار مهم است که پیش از کشت بذر با انجام آزمون خاک، از شرایط فیزیکی و شیمیایی خاک اطلاع حاصل کنید.

برنامه کوددهی آفتابگردان

از  16 عنصر مهم برای رشد گیاهان، نیاز دانه‌ی آفتابگردان به عناصر نیتروژن(N)، گوگرد(S)، پتاسیم(K)، فسفر(P) و روی(Zn) محسوس است. در این گیاه استفاده از کودهایی برای افزایش قطر طبق و اندازه‌ی دانه، بالا بودن تراکم و پر بودن دانه و میزان کیفیت مغز دانه از لحاظ میزان چربی، در بالا بردن عملکرد محصول بسیار موثر است. طبق تحقیقات حاصله، نیتروژن و روی، در افزایش قطر طبق و سایز دانه موثر بوده و فسفر در کاهش پوکی و پر بودن مغز تاثیر بسزایی دارد. اگر می‌خواهید که دانه‌ پر مغز با درصد چربی بالا باشد توصیه می‌کنیم حتما از گوگرد استفاده کنید. همچنین مصرف پتاسیم موجب افزایش وزن دانه می‌شود.

مراحل کوددهی گیاه آفتابگردان

قبل از کاشت آفتابگردان

آفتابگردان ریشه عمیقی دارد و از عمق خاک به آب و موادغذایی دسترسی دارد. اگرچه نیاز غذایی آن از سایر محصولات کمتر است، اما تغذیه مناسب برای رشد متعادل گیاهان، گلدهی، تولید بذر و غلظت روغن بذر مهم می‌باشد. بنابراین تامین نیاز رشدی آن قبل از کشت از اهمیت زیادی برخوردار است.  به همین دلیل اصلاح و کوددهی قبل از کشت با استفاده از کودهای آلی و معدنی پیشنهاد می‌شود.

مرحله 2 تا 4 برگی آفتابگردان

استفاده از اسیدهیومیک در این مرحله پیشنهاد می‌شود. مطالعات متعدد نشان داده که این ماده، رشد ریشه و برگ را تقویت می‌بخشد. همچنین جوانه‌زنی گونه‌های مختلف محصول را نیز تحریک می‌کند. این تأثیرات مثبت، موجب شده از آن به عنوان کودی مناسب برای رشد گیاهان در مراحل ابتدایی در گیاه شود. به نظر می‌رسد، این کود، مکانیزم‌های مربوط به تحریک رشد گیاه را تنظیم می‌کند. فسفر برای تشکیل ریشه، مکانیسم‌ انتقال انرژی، تشکیل غنچه، گل و دانه در آفتابگردان مورد نیاز است.

توصیه کودی بازار نشا:

استفاده از اسیدهیومیک باکیفیت مثل اکتیوهیوم اسپانیا و یا هیومات استرالیایی و همچنین کودهای NPK دارای درصد مناسب فسفر مانند 10 52 10 نیچر یونان یا سوت گرین اسپانیا است.

فروشگاه بازار نشا

جهت خرید و مشاهده تمامی محصولات بازار نشا می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

میرم به فروشگاه

توجه
برنامه کودهی آفتابگردان

مرحله رشد رویشی تا قبل از تشکیل غنچه

در مراحلی که گیاه جوان در حال رشد است، نیتروژن زیادی در بافت گیاهی موردنیاز است، چون ایـن نیتروژن بخشی از پروتئین گیاهی، اسید آمینه، نوکلئوتید، اسـیدهاي نوکلئیـک و کلروفیـل است اما باید به این نکته توجه کنید که مصرف مقادیر اضافه کودهای ازته، باعث کاهش درصد روغن دانه می‌شود. بنابراین رعایت مقدار نیتروزن مصرفی در آفتابگردان بسیار مهم است. عنصر روی به دلیل تسهیل در جذب نیتروژن برای آفتابگردان ضروری است. براساس تحقیقات آهن باعث افزایش قطر طبق و وزن هزار دانه می‌شود.

توصیه کودی بازار نشا:

در مرحله رشد رویشی استفاده از کودهای کاملی مثل سه بیست بای استار یا ایدروپلنت ایتالیا و کود کامل کلان سوپر نیچر یونان است و همراه با عناصر ماکرو، دارای ترکیبات ریزمغذی هم هست. برای افزایش عملکرد به همراه آمینواسید آمینوسورن یا ماکسی اسپانیا پیشنهاد می‌شود.

زمان باز شدن غنچه آفتابگردان

در این مرحله اگر نیاز گیاه به عناصر اولیه کودی از قبل تامین نشده باشد، احتمالا علائم کمبود ظاهر می‌شود بنابراین تکرار استفاده از کودهای سه بیست پیشنهاد میکنیم.

نکته‌ی قابل توجه این است که آفتابگردان به کم‌آبی مقاوم است اما در مرحله غنچه چنانچه رطوبت کافی در گیاه تامین نشود، ممکن است باعث عدم تشکیل دانه و ریزش شود. در این مرحله، گوگرد باعث می‌شود گیاه نسبت به کم‌آبی و سرما مقاومت خوبی نشان دهد. گوگرد مایع برای پیشگیری از ورود آفات به صورت طبیعی و ارگانیک، مناسب است. (آفاتی مثل سفیدک، زنگ، انواع آفات دانه خوار، سوسک گرده خوار).

بهتر است از این ترکیب به صورت آبیاری و محلول‌پاشی استفاده کنید و از همه مهمتر باعث افزایش کیفیت محصول و دانه‌ها می‌شود.

نکته:  گوگرد برای دانه‌های روغنی مانند آفتابگردان، کلزا، سویا و ذرت جزء کودهای پایه است. از فواید مصرف گوگرد: باعث چرب‌تر و روغنی‌تر شدن مغز آفتابگردان می‌شود که بازار پسندی بهتری را به دنبال دارد. بهترین زمان مصرف گوگرد برای آفتابگردان در مرحله چند‌برگی شدن و در زمان قبل از گلدهی است.

توصیه کودی بازار نشا:

 مناسب‌ترین نوع گوگرد برای مصارف کشاورزی گوگرد به شکل سولفات می‌باشد و خوب است که از گوگرد مایع استفاده کنیم چون کاربری خوب و آسانی دارد. پیشنهاد ما گوگرد مایع باکوزیم است که در افزایش درصد روغن دانه‌ موثر است.

گلدهی آفتابگردان

در این مرحله استفاده از اسیدهیومیک در آبیاری به جذب عناصر ریزمغذی خاک برای رفع نیاز گیاه در مرحله زایشی کمک می‌کند.

توصیه کودی بزار نشا:

اسیدهیومیک سیتی مکس

رسیدن یا باردهی آفتابگردان

بالارفتن باردهی آفتابگردان به تعداد و درشتی دانه و وزن هر دانه (پوکی و پری) آن مرتبط است.

اگر که دانه‌ بیشتر و پرتر باشد میزان برداشت هم بالا می‌رود. در این زمان با مصرف کودهای پتاسه، عملکرد دانه‌ و درصد روغن آفتابگردان به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

توصیه کودی بازار نشا:

 کود پتاس بالای 36 12 12 یا سولفات پتاسیم

برنامه کوددهی آفتابگردان
برنامه کوددهی آفتابگردان