web mob
صفحه نخست » بهترین خاک برای سینی نشا

بهترین خاک برای سینی نشا

خرید یک نشا با کیفیت، یکی از نگرانی های مهم گلخانه داران است، در این نوع کشت گیاه برای رشد نیاز به یک بستر مناسب دارد.

نشا گیاهی کوچک چند برگی است که از رشد اولیه در مورد گلخانه است، نشا نهال کوچکی است که بخشی کوتاه از دوره رشد خود را در محیطی با نور و دمای مناسب می گذراند و پس از آن که به دوره ی رشد مورد نظر رسید، آن رابه زمین اصلی منتقل می کنند.

نکته ی مهمی که در پرورش نشا بسیار حائز اهمیت است، فراهم کردن محیط رشد با رعایت تمام اصول برای رشد ریشه است.

برای سینی نشا، بهترین خاک باید دارای خصوصیاتی باشد که برای رشد ریشه ‌ها و گیاهان مناسب باشد. به طور کلی، خاکی که حاوی مواد غذایی، غنی از آلیک و خاک مناسبی برای زندگی باکتری ‌های خاکی است، بهترین انتخاب برای سینی نشا محسوب می ‌شود.

همچنین، برای سینی نشا بهتر است خاکی با ترکیب مناسب از شن، ماسه، خاک و کود شیمیایی یا آلی استفاده کنید. همچنین باید به این نکته توجه داشت که خاک باید دارای دفع آب خوبی باشد تا سینی نشا همواره مرطوب باشد و گیاهان به خوبی رشد کنند.

بستر کشت کوکوپیت یکی از خاک های مناسب برای استفاده در سینی نشا می باشد.

بهترین بستر کشت نشا

بهترین بستر برای کشت نشا، پیت ماس و پرلیت می باشد. این دو ،رکن مهم و حیاتی برای کشت بصورت گلدانی میباشند. کود پیت ماس نوعی از مواد تجزیه شده است و پرلیت یک ماده معدنی آتشفشانی است. پرلیت برای باغبانی است.

خاک بستر

بالا بودن کیفیت بستر نشا باعث افزایش رشد ریشه می شود هر چقدر ریشه ی بهتری داشته باشد آب و عناصر غذایی بیشتری جذب ریشه می شود، داشتن بستر مناسب برای کشت ،برطبق نوع کشت و نوع گیاه است.  عواملی چون نوع گیاه و حجم ریشه، نحوه کاشت در انتخاب نوع بستر کشت موثر است وبستر نشا باید مختص و متناسب نوع نشا باشد و از نظرجوانب فیزیکی و شیمیایی نیاز گیاه را تامین کند.

بهترین خاک برای سینی نشا همانطور که از قبل گفته شد پیت ماس و پرلیت است، پیت ماس به علت اینکه مقادیر زیاد آب را جذب می کند، بسیار مناسب است، هم چنین پیت ماس از رشد علف های هرز جلوگیری می کند و اثرات نامطلوبی ندارد.

پرلیت مکمل پیت ماس است و می تواند با دارا بودن حفره های کوچک مقدار آب کمی را نگه دارد.

مقادیر مخلوط کردن پرلیت و پیت ماس

به طور معمول باید نسبت حجم پرلیت حداکثر برابر پیت ماس باشد، به مقدار زیادی از پیت ماس هیدراته نگهداشتن بذرها نیاز داریم، اما نیاز ما به پرلیت به اندازه ای برای هواکشی و زهکشی است. هرچقدر خاک ما حاوی اکثر مواد تشکیل دهنده باشد و باعث تخلیه ی خوب بشود، میتوان به دلخواه مقدار پرلیت را کاهش دهید.

اهمیت بسترکشت

بستر کشت برای پرورش گیاهان با توجه به تغییرات روش کشت، استفاده از گلخانه ها، سیستم های کشت فاقد خاک، بهره گیری از مواد خاص برای بستر کشت گل ها و گیاهان است.

اگر در سینی های نشا ازخاک پرلیت استفاده کنید میزان اب موجود در ان در حدود دو الی پنج درصد است، وبه گونه‌ای است که سه تا چهار برابر وزن خود را اب جذب می‌کند، امروزه گلخانه ها و نهالستان ها استفاده ی زیادی از ان میکنند.

اما نکته مهم این است اختلاط مناسب پرلیت با کودهای شیمیایی و خاک برگ عامل تاثیر گذاری در رشد گیاهان و نهال ها می باشد، این خاک مخلوط شده زهکشی خوبی در خاک به وجود آورده و رطوبت خود را به خوبی نگه میدارد و ضعیف شدن ریشه و از بین رفتن آن در هنگام قلمه زدن جلوگیری می کند.

بهترین خاک برای سینی نشا

کوکوپیت

کوکوپیت یا لیف نارگیل گونه ای برای بستر کشت است که از الیاف پوست میوه نارگیل به دست می آید، یعنی کود درخت نارگیل از الیاف میوه نارگیل به دست می آید بیشتر در ترکیب خاک گیاهان و گلهای آپارتمانی مخصوصا برای صادرات گل ها و کاکتوس ها استفاده می شود؛ جالب است که بدانید کشورهای مختلف، اجازه صادرات انواع گیاه را فقط در خاک کوکوپیت صادر می کنند، به صورت فشرده قالبی در بازار موجود می باشند، که با اضافه کردن آب از حالت فشرده ی خود را از دست می دهد، بعد از اضافه کردن آب، هر یک کیلو گرم می‌تواند به ۱۵ لیتر تبدیل شود. از ان جا که کوکوپیت وارداتی است دارای قیمت نسبتا بالایی است.

موردهایی که از کوکوپیت استفاده می کنند:

در موارد زیر از کوکو پیت استفاده می کنند:

در معقوله ی تولید نشا

کشت بافت

در تولیدات محصولات کشاورزی که بدون خاک هستندو…

ودلایل استفاده از کوکو پیت:

شوری بیش اندازه خاکهای شور

مشکل کمبود اب کشور

قیمت پایین تر

داشتن بافت عالی و سرعت تجزیه ی بالا

فروشگاه بازار نشا
جهت خرید و مشاهده تمامی محصولات بازار نشا می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

میرم به فروشگاه

کوکوپیت
بستر کشت برای رشد نشا

بستر کشت در کشاورزی

یکی از بارز ترین عامل های بالا بردن کار کرد در کشاورزی تراکم بسیار بالا بوته ها در هر متر مربع می باشد.

با تولید کردن نشا با کیفیت و بدون هر بیماری و با تراکم بسیار مناسبی خواهیم داشت.

هر چه که در مورد تولید نشا دارای کیفیت. بسیار تاثیر گذار است، فراهم نمودن مکان رشد درست برای رشد نمودن ‌ریشه می باشد.

امروزه با وجود خشک سالی ها و کم شدن میزان بارندگی در سال های گذشته و کم شدن منابع آبی استفاده از بستر کشت اصولی به خاطر ظرفیت بالای نگهداری رطوبت می تواند به کم شدن مصرف آب کمک زیادی بکند.

نشا دارای کیفیت بالا، در حال حاضر یکی از چالش های بزرگ گلخانه داران می باشد. بر حسب تغییر دادن الگوی کشت با هدف بالا بردن کارایی در واحد سطح و کم نمودن‌ مصرف آب استفاده کردن از کشت های گلخانه ای،  سیستم هیدروپونیک و … رواج پیدا کرده است.

در این مدل کشت ها  گیاه برای رشد نمودن، احتیاج به یک بستر مناسب خواهد بود.

پس از یک تجربه چندین در تولید نمودن کودهای آلی و با  تحقیق کردن و تلاش بسیار بسترکشت هیدروپونیک و کشت نشا را با کیفیت بسیار بالا بالا را توانسته ایم تولید کنیم و با کالا های وارداتی تولید کنیم.

  تولید کردن بستر کشت در داخل کشور گام عظیمی در جهت تولید نمودن محصولات با کیفیت و کم کردن مصرف آب می باشد.

چرا از بستر کشت در گلخانه استفاده می گردد؟

نگهداری کردن از آب، تامین نمودن عنصر های غذایی، تهویه نمودن مناسب و قرار گرفتن گیاه چهار وظیفه اساسی خاک کشاورزی می باشد، غالب خاک ها به علت پایین بودن مواد آلی، ساختمان های نامناسب و اصولی و ساختار شیمیایی غیر پایدار، مخصوصا در گلخانه ها به علت بسته بودن مکان کشت، تخریب نمودن ساختار های فیزیکی و شیمیایی کیفیت مناسب برای بدست اوردن حداکثر میزان را نخواهند داشت.

به همین دلیل باید برای بالا بردن عملکرد و کیفیت محصولات یک بستر عالی برای رشد نمودن ریشه فراهم گردد.

بستر کشت که دارای ظرفیت بالای کاتیونی و میزان قدرت نگهداری نمودن رطوبت مناسبی باشد، و ایرادات شوری و قلیایی نیز نداشته باشد، و همین طور از بابت ساختاری بشود به سادگی عناصر غذایی را به سطح ریشه انتقال داد و مناسب برای استفاده در کشت های گلخانه ای است.

بستر کشت در کشاورزی

تاثیر  ec و ph در کیفیت بسترکشت

خواص شیمیایی بستر کشت، جدا بر پایداری زیاد، باید مناسب کاشت انواع گیاهان شودو همین طور این خواص باید به شکلی باشد که بشود احتیاج گیاهان به آب و عناصر غذایی را تامین سازد.

Ec در بستر کشت

EC یکی از عوامل مهم در بستر کشت می باشد که در کیفیت آن تاثیر مهمی می گذارد و بالا بودن میزان EC نشان گر میزان شوری بستر کشت می باشد و زمانی که مکان اطراف ریشه شور شده باشد، جذب عناصر غذایی با مشکل مواجه می گردد. باید قبل از خریدن کوکوپیت، پالمپیت یا بقیه بسترهای کشت از کم بودن EC خاک بستر مطمئن باشید.

پالم پیت اگر به درستی فراوری نگردد، EC  بالایی خواهد داشت.EC  بعضی از کوکوپیت های وارداتی به علت ان که با آب شور شستشو می گردند بالا می باشد.

بستر کشت ایرانی  EC  بسیار کمی دارد و  PH آن در محدوده خنثی می باشد. این بستر برای انواع گیاهان مناسب است.

 PH بستر کشت

در شرایطی که خاک بستر کشت PH زیادی را داشته باشد، جذب شدن عنصر های غذایی با مشکل روبرو می شود و شرایط را برای رشد کردن ریشه و اندام های دیگر هوایی سخت خواهد کرد، گیاهان در PH های گوناگون رشد دارند، بعضی از گیاهان PH های اسیدی را دوست دارند و گونه های دیگری از گیاهان به ph قلیایی سازگاری دارند.

در پی اچ  5/6 تا 5/7  مواد غذایی غذایی به اسانی در دسترس گیاهان قرار گرفته می شود و به همین علت، اکثر گیاهان در این حدود رشد بسیار عالی دارند.

هنگامی که PH محیط ریشه کم تر و یا بالا تر از مقدار نرمال باشد، باید با اضافه کردن محلول های تنظیم گر، PH  را در محدوده استاندارد نگه داشت.

چگونگی انتخاب یک بستر کشت مناسب

انتخاب کردن بستر کشت مناسب، بر طبق مدل کشت و نوع گیاه است، بستر کشت باید محیط مناسبی برای رشد ریشه فراهم بکند، عواملی مثل نوع گیاهان و میزان ریشه، میزان عمق نفوذ کردن ریشه، تراکم بوته ها و طول دوره رشد، روش کاشت و تکثیر نمودن بر انتخاب کردن نوع بستر کشت تاثیر خواهد گذاشت.

خصوصیات بستر مخصوص تولید نشا

برای بالا رفتن توسعه میزان ریشه و اندام های هوایی  به یک بستر اصولی نیازمندیم، خاک نشا باید از بابت خصوصیات فیزیکی و شیمیایی، احتیاجات گیاه را تامین سازد.

ویژگیهای یک بستر کشت گلخانه‌

تامین کردن عناصر غذایی مورد احتیاج گیاهان

افزایش ظرفیت نگهداری اب

دسترسی آب و عناصر غذایی برای ریشه گیاهان

مکانی اصولی برای استقرار نمودن گیاهان

تهویه مناسب ایجاد می کند

داشتن EC و PH مناسب برای رشد گیاهان

عناصر مضر و سمی را نخواهد داشت

در ایران استفاده از راه های نوین کشاورزی در سال های اخیر رواج یافته است. کشاورزی جدید با اهداف مشخص و کاهش دادن هزینه‌های تولیدات و بالا بردن کارایی و کیفیت محصولات و بالا بردن میزان بهره وری در حال پیش برد است.

به همین علت، تامین نمودن یک بستر درست برای رشد گیاهان بسیار ضروری است.

یکی از عامل های مهم برای رشد نمودن گیاه، فراهم سازی یک محیط مناسب برای رشد ریشه می باشد و بستر کشت جدا بر تامین نمودن عناصر غذایی مورد احتیاج گیاه باید، گنجایش نگهداری رطوبت و جذب کردن آب بالایی را هم دارا باشد.

افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت و نم بستر کشت، در کم کردن میزان مصرف آب بسیار موثر می باشد.

کوکوپیت از جهت جذب نمودن رطوبت، شبیه یک اسفنج رفتار می کند و آب مجذوب با گذشت زمان، در اختیار ریشه گیاه گذاشته می شود و از نظر تامین نمودن رطوبت ریشه بسیار درست می باشد.

بستر کشت برای رشد نشا

کیفیت زیاد و عالی خاک نشا، در واقع باعث افزایش رشد ریشه می شود و هر چه اندازه سطح ریشه زیاد تری داشته باشیم، آب و عنصر هایی غذایی زیاد تری جذب ریشه می شود و در نهایت گیاهی سالم تر و پر بار به دست خواهیم اورد.

هنگامی که بستر نشا کیفیت زیادی داشته باشد، عناصر غذایی مورد احتیاج گیاه را به درستی فراهم نماید، زمان انتقال نشا به زمین نهایی و بوته ها شرایط بهتری خواهند داشت و با سرعت بالا تری با شرایط جدید سازگاری پیدا خواهد کرد.

بستر  کشت خاکی

بستر کشت خاکی به سادگی قابل استفاده می باشد و ریشه قادر است، به سادگی در آن رشد کند، اما به علت مشکلات بالایی که دارد، برای بعضی از سیستم های کشت گلخانه ای مناسب نمی باشد. بستر کشت تاثیر حائز اهمیتی بر رشد و باروری گیاهان دارد.

معایب بستر کشت خاکی

بستر کشت خاکی می شود برای بعضی از گیاهان گلدانی قوی به بعضی از عواملی مانند عوامل بیماری زا و تهویه نمودن نامناسب استفاده نمود. ولی در سیستم های کشت نشا، کشت هیدروپونیک قابل استفاده نیستند، بعضی از عیوب کشت خاکی به صورت زیر است:

وجود عوامل بیماری زا

آلوده بودن بسترهای کشت خاکی به گونه های قارچی و باکتریایی ویروسی و شاید آفات می‌شود خسارتهای بالایی به محصول میزند. گلخانه ها به علت فراهم سازی شرایط برای رشد نمودن موارد قارچی ، می بایست بستر کشت خاکی را پیش از کاشت بذر ضد عفونی شود تا موارد بیماری زا نابود شوند.

محدودیت در انتخاب انواع محصول

بستر کشت خاکی به علت شوری زیاد، و تهویه غیر اصولی و‌PH نا میزان، افراد را در انتخاب نمودن نوع محصول محدود می سازد و باید گیاهانی را بخرید که به شرایط نا درست بستر کشت مقاومت بالایی داشته باشد به همین علت، استفاده نمودن از بستر کشت خاکی میزان سود دهی ما را به مراتب کم تر می کند.

از شما ممنون هستیم که تا اخر این مقاله همراه ما بودید و ما را همراهی کردید. بازار نشا با سابقه چندین ساله در این حوزه توانسته رضایت مشتریان عزیز را جلب کند.

برای اگاهی از محصولات ما و خدمات ما میتوانید با شماره ای واحد مشاوره و فروش ما تماس حاصل کنید و یا به وب سایت ما مراجعه کنید.

بستر کشت برای رشد نشا
میزان خاک ایده آل برای سینی نشا

چه نوع خاکی در سینی نشا کاربرد دارد؟

برای سینی نشا می ‌توان از خاکی با ترکیبات مناسب استفاده کرد که برای رشد بهتر گیاهان مناسب باشد. یک خاک خوب برای سینی نشا باید دارای ویژگی‌ های زیر باشد:

خاک حاوی مواد غذایی: خاک باید حاوی مواد غذایی مورد نیاز گیاهان باشد. مواد غذایی اصلی شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. همچنین مواد غذایی دیگری مانند کلسیم، منیزیم، سولفات و آهن نیز برای رشد بهتر گیاهان ضروری هستند.

خاک با بافت مناسب: خاک باید دارای بافتی مناسب باشد که به رشد ریشه‌های گیاه کمک کند. به طور کلی، خاک بافتی نرم، حاوی خاک رس و آهک مناسب برای سینی نشا است.

خاک با خاصیت نفوذ پذیری: خاک باید دارای خاصیت نفوذ پذیری خوبی باشد تا بتواند آب را به خوبی جذب کند و از ریشه‌ های گیاهان به خوبی عبور دهد.

خاکی که دارای محیطی مناسب برای رشد باکتری ‌های خاکی است: خاک حاوی باکتری ‌های خاکی است که به رشد گیاهان کمک می ‌کنند. برای سینی نشا، بهتر است خاکی با محیطی مناسب برای رشد باکتری ‌های خاکی استفاده شود.

با توجه به این ویژگی ‌ها، می‌توان خاک آماده سازی شده و مخصوص گیاهان داخل منزل را برای سینی نشا استفاده کرد. همچنین می‌توان با ترکیب خاک، پوسته کربنی، کود حیوانی و کمپوست خود سینی نشا را تهیه کرد.

آیا استفاده از سینی نشا برروی کیفیت بذر تاثیر دارد؟

بله، استفاده از سینی نشا می‌تواند بر کیفیت بذر تأثیر داشته باشد. سینی نشا یکی از روش‌ های پرورش گیاهان است که در آن بذرها روی سینی‌ هایی با خاک یا سایر مواد رشدی قرار می ‌گیرند تا رشد و جوانه ‌زنی کنند.

در برخی موارد، استفاده از سینی نشا می ‌تواند باعث افزایش سرعت جوانه ‌زنی و رشد گیاه شود، که می ‌تواند منجر به بهبود کیفیت بذر شود.

با این حال، باید توجه داشت که این تأثیر ممکن است به میزان کمی باشد و به عوامل دیگری مانند شرایط نگهداری و محیط رشد نیز وابسته باشد. همچنین، در صورت استفاده نا درست از سینی نشا، مانند استفاده از مواد شیمیایی نا مناسب، می‌تواند به کاهش کیفیت بذر منجر شود.

بنابراین، برای استفاده بهینه از سینی نشا، بهتر است از روش‌ ها و مواد مناسب استفاده شود و شرایط نگهداری مناسب فراهم شود.

استفاده از خاک کوکوپیت در سینی نشا

سینی نشا برای چه گیاهانی بیش تر کاربرد دارد؟

سینی نشا برای بسیاری از گیاهان می‌ تواند مفید باشد، اما برای برخی از گیاهان به خصوص بسیار مفید است. برای مثال، گیاهانی که بذرهای کوچک و حساسی دارند مانند سبزیجات (نظیر ریحان، گشنیز، کاهو، اسفناج و…)، گل‌ های زینتی (نظیر مریم‌گلی، شب‌بو، شمعدانی و…) و سایر گیاهان مرغوب دیگر، از سینی نشا برای جوانه ‌زنی بذرها استفاده می ‌کنند.

به طور کلی، سینی نشا می‌تواند برای تقویت جوانه ‌زنی و رشد گیاهان در داخل سالن ‌های کشاورزی، گلخانه ‌ها و مزارع کوچک و بزرگ استفاده شود. با این حال، برای هر گونه گیاهی باید شرایط جوانه‌ زنی و رشد مناسب را فراهم کرد و توصیه می‌ شود قبل از استفاده از سینی نشا، با استفاده از منابع قابل اطمینان مطالعه و مشورت کنید.

میزان خاک ایده آل برای سینی نشا

میزان خاک مورد نیاز برای سینی نشا به عوامل مختلفی مانند نوع گیاه، اندازه سینی، شرایط رطوبت و نور مورد نیاز گیاه و موارد دیگر بستگی دارد. با این حال، به طور کلی، خاک باید دارای ساختار مناسبی باشد تا بتواند آب و هوا را به خوبی جذب و نگه دارد و گیاهان به خوبی در آن رشد کنند.

همچنین، خاک باید حاوی مقدار کافیی از عناصر غذایی ضروری مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم باشد که برای جوانه ‌زنی و رشد گیاهان ضروری هستند.

در بعضی از موارد، برای سینی نشا از مخلوط‌ هایی از موادی مانند خاک، پرلیت، ماسه، کمپوست و… استفاده می ‌شود تا خاک دارای ساختار مناسب باشد و به خوبی آب و هوا را جذب و نگه دارد. همچنین، می ‌توان از خاک ‌هایی با مشخصات مناسبی برای هر نوع گیاه خاصی استفاده کرد که از فروشگاه‌ های دیگر گیاهان قابل دسترسی هستند.

در هر صورت، بهتر است قبل از استفاده از هر نوع خاکی، با مشاوره کارشناسان مورد حرفه ‌ای، به میزان مناسبی از هر عنصر مورد نیاز برای گیاه خود استفاده کنید.

استفاده از خاک کوکوپیت در سینی نشا

خاک کوکوپیت یک جایگزین خوب برای خاک معمولی در سینی نشا است. این خاک از پوسته‌ های نارگیل ساخته می ‌شود و به دلیل داشتن خواص فیزیکی و شیمیایی مناسب، اغلب برای تولید گیاهان در سینی نشا و گلدان ‌های داخلی استفاده می‌ شود.

خاک کوکوپیت دارای مزیت ‌های زیادی است، از جمله:

  • حاوی مقدار قابل توجهی از عناصر غذایی ضروری برای گیاهان مانند نیتروژن، پتاسیم، فسفر و… است.
  • دارای ساختار خاک مناسبی برای جذب و نگهداری آب و هوا است که به گیاهان کمک می ‌کند به خوبی رشد کنند.
  • خاک کوکوپیت دارای pH کمی هست که باعث می‌ شود در طول زمان گیاهانی که می‌ کاریم، بیشتر نیتروژن و دیگر عناصر غذایی مورد نیازشان را جذب کنند.
  • خاک کوکوپیت برای تهویه بهتر ریشه گیاه، به صورت مناسبی پوشش داده شده است.
  • خاک کوکوپیت برای مدت زمان طولانی ‌تری از خاک معمولی نگهداری می ‌شود و نیاز به تعویض کمتری دارد.

بنابراین، می ‌توان با اطمینان از خاک کوکوپیت برای سینی نشا استفاده کرد. با این حال، همیشه بهتر است قبل از استفاده، بررسی کنید که خاک مورد استفاده شما به خوبی با نوع گیاهی که می‌ خواهید جوانه زنید، سازگار است.