web mob
صفحه نخست » بهترین کود برای پرورش نشا

بهترین کود برای پرورش نشا

اگر نگاهی به نوع رشد نشا داشته باشیم و نکاتی را در نظر بگیریم، برای رشد نشا در گلخانه، می‌دانیم که هنگامی که نهال ها در سینی نشا برای بار اول از زمین بیرون می آیند، هنوز از غذاهای خود استفاده می‌کنند،  منظور از غذاهای خود، غذاهایی هستند که در خود و در دانه ذخیره شده است. اولین برگی که شکل می‌گیرد به آنها لپه یا برگ می گویند که بخشی از گیاه میباشد،  لپه دارای ذخایر غذایی می باشد و تا زمانی که برگ ها شروع به رشد می کنند برایشان کافی است.

زمانی که نشاها به رشد می رسند،  دیگر آن غذا برایشان کافی نیست و در کنارش باید از کود مخصوص استفاده شود،  باید بهترین کود برای پرورش نشا را در نظر گرفت که عوامل تاثیر گذاری در افزایش باردهی محصول می باشد،  که باید این موضوع مهم توسط باغداران و کشاورزان به خوبی رعایت شود.

برای رشد بهتر  نشا و ریشه‌ها و بازدهی بهتر محصولات سعی کنید از کود مخصوص کاشت نشا استفاده کنید که آنها را از لحاظ بیماری و آفت ها هم مصون کند.

نشاها برای رشد بهتر به کودی نیاز دارند که فسفر داشته باشد که بتواند رشد ریشه را زیاد کند و عمل فتوسنتز به خوبی انجام شود.

انواع کود برای رشد نشا

برای رشد نشا و تقویت بستر نشا استفاده از کودهای مصنوعی رواج دارد، اما  مصرف زیاد آنها باعث سوزاندن نشاها می شود، سعی کنید نسبت به مقداری که روی آن نوشته شده است آن را به حداقل برسانید،  حداقل میزانی که روی آنها نوشته شده است، میزان یک چهارم می باشد، سعی کنید گیاه را تغذیه کنید، چون کود های مصنوعی بیشتر باعث سوزاندن ریشه و برگ هایشان می شود، پس سعی کنید میزان استفاده از آنها را به تناوب کمتر کنید.

استفاده از کودهای آلی مایع هم بسیار پرکاربرد است،  اما پیدا کردن آنها کمی دشوار است.

مانند کودهای مصنوعی اگر به مقدار زیاد در هفته به ان ها مواد الی  آنها بدهید، باعث سوزاندن گیاه می شود، باید حداقل میزان آنها را استفاده کنیم،  کودها را باید رقیق کرد و به گیاهان اضافه کرد، به طور منظم باید به نشاها کود داد و در نتیجه محصول با کیفیت تر و پر بارتری داشت.

شما می‌توانید کود های آلی دانه دار را در خاک نشا قاطی کنید که بسیاری از باغداران این کار را زمانی انجام می‌دهند که بخواهند نهال ها و نشا ها را به زمین های زراعی انتقال دهند، این کودها ممکن است مدتی طول بکشد تا مواد مغذی را به نشا برسانند و به گیاهان برساند، بنابراین هنگام شروع به برچسب‌ها گزینه مناسبی هستند، آنها را اضافه کنید و اجازه ندهید مستقیم با آنها تماس داشته باشند، در صورت استفاده بیش از حد از کودهای آلی موجب سوزانده شدن ریشه و برگ های نشا گیاهان میشود.همیشه برای تقویت هر گیاهی کود بهترین راه حل است.

بهترین کود برای پرورش نشا

مزایای استفاده از کود برای پرورش نشا

جدا از اینکه داشتن یک خاک خوب و مرغوب برای گیاهان در گلخانه نشا لازم است،  کود هم به عنوان یک مکمل غذایی باید به گیاهان اضافه شود تا رشد بهتری داشته باشند.

کودهای مخصوص، مواد مغذی که از دست رفته اند را جایگزین می‌کنند، که این باعث می‌شود مواد مغذی در سطح بالاتری در خاک قرار بگیرند و یا قابل قبول شوند،  اگر شما یک باغبان و یا یک کشاورز هستید، مطمئن باشید که خاک اولیه برای نشا بسیار مهم است و بعد از آن دادن کود هم برای رسیدن به باروری گیاه بسیار موثر است.

معمولاً کود را در فصل بهار استفاده می کنند و قبل از کاشتن نشا ها در زمین زراعی با آنها  مخلوط میشود.

استفاده ازکود کمک به توسعه ریشه می کند و باعث استقرار سریع تر نشا می شود و مناسب جهت مراحل ابتدایی رشد می باشد.

استفاده از کودهای آلی باعث افزایش نفوذپذیری آب در درون خاک نشا می شود و باعث نگهداری آب در درون خاک به مدت طولانی و همچنین تهویه خاک می شود.

فروشگاه بازار نشا

جهت خرید و مشاهده تمامی محصولات بازار نشا می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

میرم به فروشگاه

خاک مناسب برای نشا

خاک مناسب برای نشا

خاک یکی از مهمترین عناصر برای رشد یک گیاه میباشد، در کنار خاک کود هم از مهمترین مواد برای رشد گیاه و نهال و نشا میباشد.

 نشا مورد نظر از خاک، مواد تغذیه خود را جذب میکند، شناختن یک خاک مناسب برای گیاه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد که در نتیجه استفاده از خاک مناسب، عملکرد گیاه را به صورت زیادی بالا میبرد.

خاک نشا و کود مناسب نشا باید بدون آلودگی باشد و از زهکشی خوبی برخوردار باشد و دارای عناصر مختلف مغذی برای نشا باشد، میزان منیزیم آن به مقدار زیاد نباشد و همچنین قیمت متناسبی داشته باشد که برای کشاورزان و باغداران با صرفه اقتصادی باشد، همانطور که در نگاه اولیه به یک گلخانه، تجهیزات گلخانه و انواع اتصالات گلخانه بسیار مهم است، بحث خاک و کود نیز در موازات آن ها بسیار پر اهمیت است.

کوکوپیت

بهترین خاک برای رشد نشا، کوکوپیت می‌باشد. کوکوپیت نوعی خاک مناسب برای کاشت نشا می باشد،  که از الیاف و بدنه درختان نارگیل درست می شوند، این خاک به مانند پیت ماس می باشد ولی رنگ قهوه ای تیره ای دارد، کوکوپیت را می‌توان به عنوان جایگزین خاک هم استفاده کرد و هم می‌توان به صورت ترکیب شده با خاک هم استفاده کرد،  امروزه کشاورزان و باغداران به مقدار زیادی از کوکوپیت برای تولید نشا استفاده می‌کنند و ترجیح می‌دهند که کوکوپیت را بستر مناسب رشد نشا بکنند.

از ویژگی‌های خوب استفاده از کوکوپیت برای تولید نشا این است که آب را به خوبی در خود جذب می‌کند و موجب صرفه جویی در مصرف آب برای رشد نشا و تولید نشا در گلخانه ها می شود.

امروزه مصرف کوکوپیت در کشت هیدروپونیک بسیار پراستفاده و پرکاربرد شده است.

کوکوپیت بهترین بستر برای تولید نشا می باشد و باعث رویش گیاه و بذر و نشا میشود، در تمام بسترها میشود از کوکوپیت استفاده کرد،  اما برای گیاهان آپارتمانی و مخصوصاً کاکتوس ها هم بهترین گزینه می باشد، چون تکثیر آنها را زیاد میکند.

کوکوپیت

مزایای استفاده از کوکوپیت

همانطور که بارها اشاره کردید بهترین بستر برای گیاهان و تولید نشا می باشد دارای مزایای بسیاری می باشد:

کوکوپیت باعث صرفه جویی در مصرف آب میشود، کوکوپیت بافتش طوری طراحی شده است که آب زیادی را جذب خود کند و در خود به مدت طولانی نگهداری می دارد، بدین ترتیب در مصرف آب صرفه جویی می کند و برای کشاورزی گزینه بسیار مناسبی است، این مزایا کوکوپیت به رشد گیاه کمک می کند و جلوگیری از پوسیدن ریشه ها نیز می کند، برای گیاهانی که به آبیاری زیاد احتیاج دارند بسیار مناسب است چون مدت زیادی اب را نگهداری می کند و این خاصیت باعث میشود که نیازی به آبیاری زیاد نداشته باشد و در نتیجه در مصرف آب بسیار کم می شود و حتی شاید باورتان نشود که در مصرف هزینه کود نیز صرفه‌جویی می‌کند.

کودی دارای دوام بسیار بالایی است که نسبت به سایر خاک ها آن را بر تن کرده است دوام و ماندگاری بسیار زیادی دارد، حداقل دوام آن چهار سال و حداکثر ۱۰ سال میباشد.

کوکوپیت دارای تهویه مناسب می باشد، از مزایای کوکوپیت داشتن تهویه می باشد به گونه‌ای است که الیاف نارگیل تخلخل دارد، تهویه خوبی دارد و خاکستر فشرده نخواهد شد و حتی هنگامی که آب به آن اضافه میشود باز هم فشرده نمی شود.

استفاده از کوکوپیت در گلخانه‌های نشا باعث سرعت رشد ریشه ها و زودتر شدن جوانه زنی آنها می شود، رشد ریشه در این خاک به خاطر الیاف نارگیل و داشتن تهویه مناسب بسیار سریع تر صورت می‌گیرد و هوادهی به ریشه ها بیشتر است، در نتیجه جوانه زدن گیاهان زودتر به وجود می آید.

کوکوپیت از هرگونه بیماری و آفت به دور است و الیاف نارگیل چون با خاک از روز اول تماسی نداشته اند و رشد آن ها در روی درخت بوده است، از هر گونه آفت در بیماری مجزا هستند.

دارای PH مناسب و ایده آل برای رشد نشا در گلخانه می باشد و مواد مغذی به سادگی به ریشه ها منتقل می شود.

◦ استفاده دوباره از خاک مفید امکان دارد، احتیاجی نیست کاه خاک را ضدعفونی کنید و دوباره استفاده کنید، فقط باید فوت و فن دوباره استفاده کردن از آن را برای سری بعدی بلد باشید.

جمع بندی کلی استفاده از کوکوپیت

در کنار استفاده از کوکوپیت که مزایای زیادی دارد،  چند معایب کوتاه هم داشت که باید به آنها توجه کرد، یکی از معایب آن قیمت بالای کوکوپیت است که برای هر کشاورز باغداری ممکن است صرفه اقتصادی نداشته باشد، اما به هر حال از آنجا که دارای مزایای فراوانی بوده است، بستر مناسبی برای کشت نشا و تولید نشا در گلخانه می باشد و توجه کشاورزان زیادی را به خود جلب کرده است و امروزه کشاورزان و باغداران بیشترین استفاده برای بستر نشا از کوکوپیت دارند.

میشود برای صرفه اقتصادی کوکوپیت ، آن را به صورت ترکیبی استفاده کرد و از ترکیب کردن کوکوپیت و پیت ماس و پرلیت میتوان ترکیب خوبی را درست کرد که برای گیاهان استفاده کرد.

از آنجا که کوکوپیت وارداتی میباشد، قیمت بالایی دارد، اما از آنجا که چند بار میشود از کوکوپیت استفاده کرد، برای کشاورزان نکته بسیار قابل توجهی می باشد.

مزایای استفاده از کوکوپیت