web mob
صفحه نخست » صفر تا صد ساخت گلخانه

صفر تا صد ساخت گلخانه

با توجه به پدیده تغییر اقلیم و گرمایش جهانی و همینطور استفاده بی رویه از منابع آبی به وسیله کشاورزی سنتی  در آینده نزدیک بیشتر چاه های مناطق حاصلخیز مرز و بوم ما به سمت کم آبی پیش می‌روند پیش بینی می گردد آینده تامین غذای جامعه وزراعت ، گلخانه و کشاورزی در محیط های سرپوشیده باشد از این رو دانش ساخت گلخانه ها دانشی مهم برای حال و آینده می باشد.

مزایای گلخانه نسبت به کشاورزی سنتی

چنانچه داده های جامعی درباره گلخانه ندارید، شاید بد نباشد که مقداری درباره مزایای تاسیس گلخانه نسبت به زمین کشاورزی و کشاورزی سنتی بدانید .ساخت گلخانه شاید در ابتدا زیاد اقتصادی و به صرفه به نظر نیاید. البته در دوره‌های در بین بازه ی پنج سال و بلند مدت خواهید فهمید که مزایای گلخانه نسبت به کشاورزی سنتی بسیار بیشتر میباشد. در حالتی که قصد دارید وارد صنعت کشاورزی گردید، بهتر است سراغ صنعت گلخانه‌ای بروید. در ادامه به‌طور مختصربه برتری گلخانه نسبت به کشاورزی سنتی می پردازیم:

مصرف آب بسیار کم نسبت به کشاورزی

میزان مصرف آب در گلخانه یک چندم مزرعه میباشد .چون به‌طور هدفمند مصرف میگردد و با توجه به شیوه‌های کشتی که در گلخانه مورد به کارگیری قرار می گیرد، تولیدات به آب کمتری نیاز دارا هستند.

صفرتاصدساخت گلخلنه

عدم توقف کشت در طی سال

کشت گلخانه ای مانند کشت هوای آزاد به آب و هوای بیرون وابسته نمی باشد و امکان کنترل فضای داخل گلخانه وجود دارد. به عنوان مثال امکان رشد سبزی در هوای آزاد در فصول سرد و به خصوص فصل زمستان وجود ندارد. البته حتی‌در زمستان رشد سبزی در گلخانه جریان دارد و کیفیت خوب و کمیت بهتری نیز صورت می گیرد. همینطور دیگر تولید ها را می‌توان فارغ از فصل آن ها پرورش داد و دیگر نگران شرایط آب و هوایی نبود.

مقاومت در قبال عوامل و بلایای طبیعی

تولیدات در هوای آزاد همواره در معرض مخاطرات میباشد. به خصوص بلایای غیر منتظره خارج فصل که سالانه ضررهای هنگفتی را به کشاورزان میزنند. تاسیس گلخانه  آسیب دیدن تولیدات در قبال خطرها و بلایای گوناگون مانند تگرگ، باران، برف و… را میگیرد.

مدیریت مصرف منابع

در گلخانه از سیستم‌ها و امکانات مکانیکی و هوشمند برای مدیریت منابع و مدیریت کشت به کار گیری میگردد. همینطور میزان منابعی که در دست دارید معلوم میباشد و به راحتی قابل مدیریت است. میتوانید میزان نیاز محصولات را شناسایی نمائید و فقط به میزانی که موردنیاز میباشد برای آن منابع مصرف فرمائید.

کنترل نمودن آفات و بیماری‌ها

گلخانه فضای  محصوری میباشد که صرفا رابطه آن با خارج پنجره‌ها و روزنه‌های تهویه میباشند. در گلخانه تولیدات کمتر درگیر بیماری  می‌گردند.به علاوه از بین بردن و کنترل آفات بسیار راحت‌اجرا می گردد و کنترل بیماری‌ها و آفات ساده‌تر میباشد.

افزایش میزان تولیدات در واحد گلخانه

تولید محصولات در گلخانه در هر مترمربع چند برابر کشت در هوای آزاد میباشدو هزینه ساخت گلخانه در چند سال اولیه کاملا جبران می گردد و سوددهی آن از پرورش محصولات سنتی بیشتر خواهد بود. به علت شیوه‌ها و امکاناتی که در گلخانه برای کشت محصولات به کار می‌رود، به کارگیری بهتری از فضا می‌گردد. مخصوصا در کشت هیدروپونیک میزان تولید محصولات چند ده برابر کشت ساده میباشد که حقیقتا شگفت انگیز میباشد. تولید بیشتر محصولات در مساحت کمتر با سود‌بری از گلخانه‌ها، زمین‌ها را برای گیاهان استراتژیک مثل گندم نیز آزاد می‌نماید.

فروشگاه بازار نشا

جهت خرید و مشاهده تمامی محصولات بازار نشا می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

میرم به فروشگاه

 نکات اساسی در صفر تا صد ساخت گلخانه

برای تولیدات و همینطور اعتقاد از مقاومت بنا گلخانه در برابر عامل های طبیعی مثل بارش برف، وزش باد و یا این که حادثه های غیرمترقبه مانند سیل، طوفان، زمین لرزه، تگرگ و غیره، مستلزم تاسیس گلخانه ای هستیم که دستکم استانداردهای موردنیاز را داشته باشد.
اما چهار عامل مهم در تولیدات یعنی نور، حرارت، میزان رطوبت و تهویه مطلوب دخیل میباشد و هرچه کنترل گلخانه برای این چهار عامل بیشتر باشد و هرچه درون گلخانه کمترین تبادل دما و رطوبت قابل کنترل و نوردهی حداکثری و تهویه بهتر داشته باشد هزینه‌های جاری را کاهش میدهد و همینطور سیاست داخلی گلخانه می بایست قابلیت خودداری از نفوذ و توسعه ی آفت ها و بیماری ها را دارا بوده و با آماده کردن بهترین وضعیت تولید محصول و پرورش گیاه، معیار ریسک تولید را به حداقل می رساند.

اهداف ایجاد گلخانه های تجاری

♦تولید محصولات خارج از فصل
♦حداکثر میزان تولید محصولات
♦کاهش هزینه تولید در واحد سطح نسبت به زمین های کشاورزی
♦به کار گیری بهینه از نهادهای کشاورزی
♦کنترل آفات، آلودگی ها، بیماری ها
♦اشتغال زایی مناسب
♦به کار گیری از زمین هایی که امکان کشت در آن ها وجود ندارد
♦قابلیت رقابت در بازار
حداقل مساحت که توجیه اقتصادی و مقرون به صرفه را دارا باشد 3000 متر مربع می باشد

گلخانه سقف قوسی

دلایل به کار گیری از گلخانه های سقف قوسی
لازم است برای داشتن  گلخانه بهتر وسعت و فضای کافی در گلخانه موجود باشد چون هر قدر وسعت و فضای گلخانه بیشتر باشد چرخش هوا در
گلخانه بهتر و در نتیجه CO2 لازم برای انجام کار فتوسنتز به مقدار کافی در اختیار گیاه قرار می‌گیرد.
کاهش سطح تبادل حرارتی
سازش با اقلیم های گوناگون
کاهش مصرف سوخت
قابلیت تاسیس در مساحت های بزرگ
طریق مونتاژ پیچ و مهره ای پرتابل
ساخت هر گلخانه از چند بخش مهم تشکیل شده که از جهت یابی ، زیر سازی، اسکلت، نایلون کشی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی بستر سازی تجهیزات ذخیره آب و آبیاری ، برق و گاز و….. می باشد که هریک مستلزم توضیحات در زمان مقتضی میباشد.

در این مطلب با توضیح مختصری راجع به اتصالات گلخانه با بازار نشا همراه باشید:

اتصالات گلخانه بخشی مهم و متنوع است که بررسی هر جز بسیار با اهمیت میباشد و شاخت آن برای هر متقاضی تاسیس گلخانه و یا کارشناسان ناظر و مشاوران طرح های گلخانه بسیار با اهمیت است. این اتصالات شامل:

ستون‌های اصلی و کناری

ستون یکی‌از مهم ترین اجزای یک گلخانه بشمار می‌رود و وظیفه تحمل بار گلخانه را  عهده داراست. معمولاً ستون‌ها به صورتی مستقر می شوند که در مقابل وزش باد و بارش برف و باران مقاوم بوده و ثابت در مکان خویش قرار بگیرند. ستون‌ها معمولا از نوع پروفیل گالوانیزه ساختهشده و تعداد آن ها و فاصله قرارگیری آنان از یکدیگر بر اساس وضعیت آب و هوایی و نوع گلخانه تنظیم می گردد، که‌این پروفیل، 80 در 80 میلیمتر با ضخامت دو میلی متر است

سرستون

سرستون‌ها عموما به دو شکل یک طرفه و دو طرفه و 2 و 3 میلی متر اجرا می‌‌شوند و وظیفه اتصال ستون اصلی به کمان‌های گلخانه را عهده دارا‌هستند و جنس آنها از فلز گالوانیزه میباشد.

کمان

کمان‌ها معمولا لوله‌هایی میباشند  از نوع گالوانیزه ضد زنگ و در ساخت سقف گلخانه استفاده میگردند. در طول کمان گلخانه لوله 60 به کار گیری میشود.

بادشکن

بادشکن یا بادبند جهت مقاوم‌سازی بنا گلخانه در قبال وزش باد به کارگیری میگردد. بادبندها معمولا در قسمت‌های کناره  جلوئی گلخانه قرار داده می شوند. تعداد و ابعاد بادبندها به‌سرعت وزش باد در آن ناحیه بستگی دارند و قیمت مشخصی ندارند.

پیچ و مهره

برای اتصال قطعات متفاوت سازه، گلخانه به پیچ و مهره‌هایی باکیفیت عالی و مقاوم نیاز دارد.

ناودان

ورق ناودان ها دارنده 5.1متر طول و500 میلی متر عرض و به ضخامت 2 میلی متر می باشند؛ و از ورق هایی به کارگیری می‌شود که به شیوه
steel galvanized sendzimer گالوانیزه گردیده اند.
این ناودان ها با 11 خم آن هم با زوایای خاص به منظور بالا بردن استحکام تولید میشود. ناودان ها از مهم‌ترین اجزاء مقاومت
گلخانه در هنگام طوفان یا این که بارش برف بوده و علاوه بر آن با ظرفیت کامل جهت تخلیه آب باران در سازه گلخانه ای به کار گیری می گردند.

موتور گیربکس پنجره گلخانه

امروزه در گلخانه ها برای خروج هوای گرم به خصوص در فصول گرم سال، از پنجره های قابل باز وبسته شدن روی سقف به کار گیری میگردد.
به کارگیری از این پنجره ها موجب تهویه طبیعی گلخانه و خروج هوای گرم از درون گلخانه می‌گردد.به کارگیری از این پنجره ها در کاهش مخارج
تهویه نقش به سزایی داراست.
این پنجره ها دربرگیرنده ی رک و پینیون،ریل و چرخ دنده، موتور گیربکس سه فاز قوی و یک لوله انتقال دهنده قدرت هستند که به طور
مکانیزه سبب باز و بسته شدن پنجره گلخانه در مواقع برف و باران و تگرگ و … و باز شدن پنجره در هنگام خروج گرمای مازاد گلخانه
می‌گردند.

پوشش ضد حشره

امروزه در بخش اعظمی از کشورها به کار گیری از توری ضد حشره در گلخانه ها به شرط عدم بازداشتن از تهویه مطلوب گلخانه، ضروری میباشد.
در کشور ما نیز به کار گیری از توری ضد حشره گلخانه از ضروری ترین ابزار مورد به کار گیری در گلخانه ها میباشد.
توری ضد حشره گلخانه عموما از فیبرهای تکی با پوشش پلی اتیلن ایجاد میگردد که مانع از ورود حشرات مضری همانند تریپس به
فضای داخلی گلخانه میشود. به کارگیری توری ضد حشره گلخانه از راه های فیزیکی مبارزه با آفت ها است.
این توری ها از ورود حشرات و آفات به درون گلخانه جلوگیری می نماید، در برابر نور آفتاب، گرما و سرمای محیط مقاوم می باشند.

پوشش پلی کربناته گلخانه

دیواره های گلخانه را می توان با پوشش های پلی کربناته 8 میلی متری کاور نمود. عمر مفید این محصول حدود  10 سال می باشد.

از مزایای ورق های پلی کربناته
سبکی ورق ها و کاهش وزن سازه
مقاومت بالا در قبال باد و باران و اشعه هایUV
قابلیت قوس دهی و خم سرد و نصب آسان این ورق ها در قوس کاری
تعرق کمتر نسبت به شیشه
در فصول سرد سال و با توجه به گرم و سرد شدن پی درپی، بایستی پوششی مطلوب انتخاب کرد تا از هدر رفتن انرژی جلوگیری و در مصرف سوخت صرفه جویی کرد. ورق های پلی کربناته با درصد انتقال انرژی های مختلف وابسته  به لحاظ مشتری می‌توانند در کاهش هزینه ها اثر گذار باشند.

سیستم های سایبان

توری سایبان یا این که شید سایبان برای سایه اندازی در گلخانه، پرورش مرغ، محوطه باغ ها، پارکینگ ماشین و رستوران مورد استفاده می باشد.

توری

شید سایبان به شید کشاورزی نیز معروف است.توری شید کشاورزی بسته به نیاز گیاه به دلیل محافظت در قبال تابش مازاد آفتاب گزینش می‌شود و منجر به تحریک پرورش مطلوب
گیاه می گردد. همچنین برای حفاظت محصولات زراعی و کشاورزی در مقابل پرندگان و حیوانات نیز می توان از توری شید استفاده نمود.
گونه های توری شید از نظر رنگ و در صد سایه اندازی
§ سفید رنگ با 30 درصد سایه اندازی
§ سبز رنگ با 50 درصد سایه اندازی
§ رنگ سیاه با 80 درصد سایه اندازی

شید گلخانه ای دارای آنتی یو وی و مقاوم در قبال اشعه نور خورشید میباشد. شید سایه انداز از مواد درجه یک
پلیمری ایجاد شده است

بخاری های گلخانه ای

سیستم گرمایش گلخانه  تجهیزی برای ایجاد گرما میباشد که جهت افزایش دمای محیط  گلخانه ،از دلایل مهم ترویج بیشترازکشت گلخانه ای تولید محصولات خارج از فصل می باشد.که با کنترل دما در گلخانه این امر امکان پذیر می باشد.

تهویه گلخانه ای

تهویه به معنای گردش هوای درون گلخانه به وسیله نیروی باد و جابه جایی هوا میباشد . در برخی از روزهای بهار و فصل‌پاییز و در کل
روزهای فصل‌تابستان هوای درون گلخانه به شدت گرم می‌گردد و در حالتی‌که به موقع تهویه اجرا نگیرد پرورش و باردهی محصولات
کاهش خواهد یافت . امروزه در گلخانه ها از فن مکنده به کارگیری می شود. هر فن بایستی بتواند در هر دقیقه
مجموع هوای گلخانه  را جابه جا نماید. فن گلخانه اصولا یک پمپ هواست . فن گلخانه
دستگاهی گفته می گردد که هوا را به جریان می اندازد.

اهداف تهویه گلخانه

تبادل هوای درون و بیرون گلخانه
تأمین دی اکسید کربن مورد نیاز برای گیاه
خنک کردن گلخانه

کاهش دما
به تعادل رساندن رطوبت

پدسلولزی

سیستم خنک کننده پد و فن یک سیستم سرمایشی میباشد که جهت خنک کاری گلخانه ها دربخش های گرم و خشک
به کار گیری قرار می‌گیرد. هوای گرم و خشک با عبور از پدهای سلولزی مرطوب می‌گردد و سبب خنک شدن هوا می گردد.این  سیستم را می توان
موثرترین طرز برای خنک کردن  گلخانه هادر بخش های خشک و نیمه خشک دانست. پدها به طور عمودی روی دیوار عرضی یا این که طولی گلخانه
قرار می گیرند و با کمک مکش پمپ و ریزش  مداوم آب روی آن ها خنک و مرطوب می گرند. در زیر پدها فریم نگهدارنده پد جای دارد که آب مازاد
عبوری از پد را گردآوری نموده و به مخزن آب هدایت می نماید و مجددا به سیستم بر می گرداند. در طرف مقابل پدها، فن هایی قرار گرفته اند که به هنگام کار، موجب ایجاد خلا نسبی در درون گلخانه و عبور هوا از درون صفحه های سلولزی متخلخل مرطوب می‌گردد. عبور
جریان هوا از درون این سطح های مرطوب سبب تبخیر رطویت گردیده و حرارت هوا را جذب کرده، در نتیجه هوای خروجی از این صفحه های خنک تر
می گردد، که نهایتا سبب خنک شدن فضای گلخانه می‌شود. جنس پدها از صفحه های مشبک مقوایی سلولزی ساخته شده است .

فیلترها

به وسیله ی فیلتر ها که از جنس های مرغوب ساخته شده اند می توان برای کاهش رسوبات در سیستم آبیاری استفاده کرد.

بست و اتصالات

بست‌ها برای اتصال ستون‌ها در سازه گلخانه ها به کار گیری میشوند و انواع و گونه های مختلفی داشته و هر مورد کاربرد مخصوصی دارند. در ادامه به ذکر برخی از گونه های بست می پردازیم.
از سایر بست های ما یحتاج برای تشکیل داد گلخانه می شود به :

بست لامپی 3 .4 و 5،لاکینگ گالوانیزه،زه وار آلومینیومی، بست پل 5 و 6،پلاک محور بلبرینگ دار،بست قایم،طی 80*80،سر سفت کن،بست 2 پوش،زه 10 سانتی متری و بست نعل اسبی
می توان اشاره نمود.



جمع بندی

باتوجه به نیاز روز به ساخت گلخانه و تولید محصولات گلخانه ای ، جهت تولید، ساخت و مشاوره درخصوص صفر تا صد ساخت گلخانه با ما در ارتباط باشید.
شماره جهت تماس با ما، 09912069136 می باشد.