web mob
صفحه نخست » طرز استفاده از کوکوپیت

طرز استفاده از کوکوپیت

یکی از بستر هایی که استفاده بسیار زیادی از آن می شود، کوکوپیت نام دارد. کوکوپیت بیشتر با خاک گیاهان و گل‌ های آپارتمانی ترکیب شده و به ‌خصوص برای صادرات گل ‌ها و کاکتوس ‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بعضی از کشورها اجازه صادرات گیاهان را فقط  تحت عنوان خاک کوکوپیت دارند، و گیاهان را با خاک کوکوپیت صادر می‌ شوند. کوکوپیت ها به صورت قالبی و فشرده در بازار عرضه می شوند، که با اضافه کردن آب به کوکوپیت ها، از حالت فشرده خارج می‌شود.

استفاده از کوکوپیت

کوکوپیت و پیت ماس را می شود، به عنوان بستر و خاک هایی ایجاد کرد، که گلخانه داران،اکثر باغداران و کشاورزان بسیار از کوکوپیت استفاده دارند. کاربرد استفاده کوکوپیت بسیار زیاد و متفاوت است. کوکوپیت از الیاف نارگیل فشرده شده ساخته می گردد و به شکل و سایز های  مکعب فشرده، قالب های بسیار کوچک و به صورت تخته ای به بازار عرضه می شود.

برای استفاده از انواع کوکوپیت ها، باید کوکوپیت ها را از همدیگر جداسازی کنیم، و درمجاورت هوا قرار دهیم و در آخر به کوکوپیت ها آب را اضافه کنیم. با این روش، می توانیم میزان یک کیلوگرم کوکوپیت خشک را به شکل تقریبی تبدیل به حدود پانزده لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل می شود. توجه کنید که کوکوپیت بیشتر از کشور های آسیای جنوب شرقی مثل : کشور سریلانکا، کشورهندوستان و کشورهای همسایه وارد ایران می شود.

یک نوع قارچ به نام تریکودما در خاک کوکوپیت وجود دارد، و با زندگی کردن با ریشه گیاهان، آن را از قارچ های بیماری زا همچون پیتیوم حفظ خواهد کرد. در کوکوپیت های استرلیزه شده این ویژگی وجود نداشته است. کوکوپیت تحت عنوان یک افزودنی به خاک، مورد استفاده قرار می گیرد.

و با توجه به کم بودن میزان مواذ مغذی و مفید در ترکیب خاک کوکوپیت، فقط تنها افزودنی  برای رشد و نمو گیاهان نمی باشد. زمانی که گیاهانی در خاک کوکوپیت نمو و پرورش داده می شوند، با توجه به نوع گیاهان باید از مواد مغذی و مفید دیگری نیز استفاده کنند. برخی از کوکوپیت ها به خوبی تجزیه نخواهند شد، و شروع به مصرف کردن نیتروژن موجود می کنند، و در شرایط کم بودن نیتروژن، برای مصرف ازت با سایر گیاهان رقابت خواهند کرد.

کوکوپیت های نامرغوب مقادیر بسیار زیادی نمک را شامل می شوند، که قبل از مصرف باید حتما این نمک ها شسته و پاک شوند. قالب های کوکوپیت برحسب نوع، درصد الیاف و میزان باز شدن پس از جذب آب طبقه بندی می شوند. به علت خاصیت های فیزیکی و فیزیولوژی ویژه کوکوپیت درکشت های هیدروپونیک خیلی کم  از این ماده استفاده خواهد شد.

ترکیب مرسوم برای استفاده در بستر گیاهان خانگی وحتی  زینتی به طور معمول، اندازه پنجاه درصد کوکوپیت به اضافه حدود  چهل درصد پیت ماس و به اضافه حدود ده درصد پرلیت می باشد.

طرز استفاده از کوکوپیت

فروشگاه بازار نشا

جهت خرید و مشاهده تمامی محصولات بازار نشا می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

میرم به فروشگاه

ویژگی های کوکوپیت

روش استفاده از کوکوپیت

کوکوپیت را می‌ شود از مراکز خرید و فروش وسایل کشاورزی تهیه کرد، که به شکل قالبی فشرده عرضه خواهد شد. بعد از انجام خرید، کوکوپیت را در آب قرار داده، کوکوپیت به صورت فشرده می باشد، و پس از قرار دادن کوکوپیت در آب، آب بسیار زیادی را جذب خواهد کرد و از هر یک کیلوگرم کوکوپیت به صورت قالب فشرده، تقریبا در حدود پانزده لیتر کوکوپیت مرطوب به وجودخواهد آمد.

همانطور که در جریان هستید، کوکوپیت را می ‌توانید به تنهایی و یا به صورت ترکیب و مخلوط کردن با خاک پرلیت، خاک پیت ماس و یا خاک اره مورد استفاده قرار دهید. برای استفاده کردن از خاک کوکوپیت، کوکوپیت را داخل گلدانی گذاشته، و با آب کوکوپیت را خیس نمایید. هشت تا ده لیتر آب برای هر قالب فشرده کوکوپیت کافی می باشد. به محض جدا شدن الیاف کوکوپیت می ‌توانید آن را مخلوط باخاک پرلیت و یا خاک پیت ماس استفاده کنید.

از این مخلوط نصف آن حتما باید کوکوپیت باشد، میزان ده درصد پرلیت، میزان چهل درصد پیت ماس باشد که یک خاک بسیار  عالی برای گیاهان آپارتمانی به شمار خواهد آمد. در این مرحله می توانید مواد مغذی و مفیدی را به آن اضافه کنیدو یک مخلوط عالی درست کنید.

ویژگی های کوکوپیت

کوکوپیت، نسبت به رشد باکتری، قارچ و علف هرز بسیار مقاوم می باشد، و فاقد پاتوژن می باشد. کوکوپیت، ماده ای کاملا آلی می باشد. هیچ گونه اثرات نامطلوبی روی محیط زیست نخواهد داشت. کوکوپیت، در مقایسه با پیت ماس احتیاج به آبیاری بسیار کمتری داشته، و کوکوپیت در مقایسه با پیت ماس، قابلیت این را دارد که آب بیشتری نگهداری کند.

کوکوپیت، طبیعی ترین تهویه کننده خاک است. و از سخت و سفت شدن خاک جلوگیری خواهد کرد، و تخلخل خاک را افزایش خواهد داد. پی اچ کوکوپیت خنثی تا کمی اسیدی می باشد، و ببه همین علت برای گیاهان بسیار مناسب خواهد بود. کوکوپیت تحت عنوان یک محیط کشت بدون خاک در هیدروپونیک کاربرد بسیار زیادی را شامل می شود.

قابلیت دوباره خیس شدن و خصوصیت زهکشی سریع کوکوپیت، موجب کاهش از دست رفتن نوترینت ها از طریق شست و شو خواهد شد. خاک کوکوپیت از نظر فیزیکی بسیار مقاوم می باشد، و به کندی قابلیت تجزیه شدن را دارد. و فقط زمانی که ده ساله می باشد، شروع به تجزیه شدن خواهد کرد. میزان بالای لیگنین در کوکوپیت، باعث افزایش میکروارگانیسم های مطلوب خواهد شد.

معایب کوکوپیت

استفاده از کوکوپیت نیز مثل هر ماده دیگری یک سری مزایا و معایب را شامل می شود. باید بدانید که هر بستر کاشت محدودیت های خاص خود را دارد، و همچنین معایب استفاده از کوکوپیت بسیار کمتر از مزایای استفاده از کوکوپیت می باشد.

معایب کوکوپیت شامل:

نمک دار بودن کوکوپیت: در زمان خرید کوکوپیت توجه داشته باشید که نحوه تولید کوکوپیت به چه شکلی می باشد. به دلیل این که بعضی اوقات پوست نارگیل را در آب نمک خیس خواهد شد. تلاش کنید کوکوپیتی را که می خرید، حتما با آب شست و شو داده شده باشد.

پاکسازی کوکوپیت با مواد شیمیایی: پعدا از خرید کوکوپیت و در انتها، الیاف نارگیل را با مواد شیمیایی پاکسازی خواهند کرد. این کار باعث می شود، تا خاک عاری از هر گونه بیماری، قارچ، باکتری و آفت باشد.

بالا بودن قیمت کوکوپیت: از معایب کوکوپیت می شود به قیمت بالای این بستر توجه داشت. کوکوپیت در مقایسه با دیگر مدل های خاک، قیمت نسبتا بالاتری را شامل می شود، و در نهایت، کوکوپیت، خاکی با قیمت بسیار گران به حساب می آید.

قیمت بالای کوکوپیت می تواند به دلیل وارداتی بودن کوکوپیت باشد. وارد کننده کوکوپیت متحمل هزینه زیادی خواهد شد، و این یکی از معایب استفاده از کوکوپیت می باشد.

کوکوپیت باعث حبس کردن آهن، کلسیم و منیزیم می شود: کوکوپیت تبادل یونی بالایی را شامل می شود، و مواد غذایی و مغذی مورد احتیاج خود را ذخیره می کند و یا خارج می‌ کند. در این زمان ممکن است باعث حبس شدن کلسیم، آهن و یا منیزیم شود.

کم بودن مواد مغذی در کوکوپیت: یکی دیگر از معایب کوکوپیت، کم بودن مواد غذایی در کوکوپیت می باشد. در ننهایت باید از کودهای مایع و محلول های تقویتی استفاده کنیم. اما این خاک جذب آب بسیار خوبی را شامل می شود، و اجازه نخواهد داد کهمواد تقویتی از خاک خارج بشوند. به علت کم بودن مواد مغذی و مفید مناسب بذر می باشد، به این دلیل که گیاهان در این مرحله احتیاجی به مواد غذایی ندارند،  و با شروع رشد ریشه گیاهان به این مواد نیازمند می شوند. که از طریق تقویت کردن و کود دهی می ‌توان این مورد را برطرف کرد.

استفاده از کوکوپیت

فواید کوکوپیت

کوکوپیت شامل فواید زیر است:

کوکوپیت باعث برداشت سریع و محصولات بیشتر خواهد شد.

کوکوپیت موجب ایجاد فضای کافی برای سیستم ریشه ها می شود.

کوکوپیت شامل پی اچ خنثی می شود.

کوکوپیت باعث کاهش عامل های بیماری زا و دفع کردن آفت ها برای رشد آسان

گیاهان می شود.

کوکوپیت سازگار با محیط زیست می باشد.

کوکوپیت بستر کشتی با قابلیت استفاده دوباره می باشد.

کوکوپیت برای کاکتوس

کوکوپیت یکی از بسترهای بسیار مناسب و عالی برای رشد و کاشت کاکتوس می باشد. استفاده از این خاک باعث می شود که هم آب مورد نیاز را برای گیاهان ذخیره کند و هم بسیار سبک می باشد و بسیار سریع آب باقی مانده و اضافی را از گلدان خارج خواهد کرد. پس اگر دوست دارید که کاکتوس را پرورش دهید، از کوکوپیت و کمی پرلیت می توانید استفاده ببرید.

موارد مصرف کوکوپیت

کوکوپیت را می‌ شود در کشت‌ های متفاوت استفاده کرد که نیازی به استفاده از خاک نباشد. کوکوپیت در کشت بدون خاک گل‌ های شاخه بریده مثل رز، همچنین پر کاربرد در صنعت نشا کاری،همچنین در تولیدات کشاورزی بدون خاک، کشت کردن بافت های مختلف و همچنین کشت هیدرو پونیک توت فرنگی کاربرد زیادی را شامل می شود.

مهم ترین دلایل استفاده از کوکوپیت

شور بودن بیش از حد خاک مانع از رشد گیاهان می شود، وقتی که خاک، نمک بسیار زیادی داشته باشد.

یکی از مشکلات کشور ایران مشکل کم آبی است، که کوکوپیت به دلیل نگهداری بسیار خوب آب در خود مورد توجه قرار گرفته است.

خاک کشور سرشار از آفات و و بیماری ها است، که باعث خشک شدن بذرها خواهد شد، ولی کوکوپیت فاقد هر گونه آفت و بیماری می باشد.

قیمتی کوکوپیت نسبت به خاک ها و کود های دیگر بسیار مقرون به صرفه می باشد.

فواید کوکوپیت