web mob
صفحه نخست » طرز تهیه خاک کوکوپیت

طرز تهیه خاک کوکوپیت

خاک کوکوپیت نوعی بستر برای کشت است که از الیافی مانند: پوست، پوشش درخت نارگیل و در برخی موارد از پوست درخت نارگیل به طور فشرده استفاده می کنند. اولین بار در قرن 19 ازپوست درخت نارگیل به عنوان بستر کشت در باغبانی استفاده می کردند ولی به خاطر کیفیت نامناسبی که داشت مصرف آن را کاهش دادند، در قرن بیستم با روش های مدرن تکنولوژی که وارد بازار شد، کوکوپیت های بهتری را تولید کردند.

گفتیم برای تهیه خاک کوکوپیت از الیاف دور ریختنی مانند پوشش میوه درخت نارگیل و الیاف تنه نارگیل استفاده خواهد شد، ابتدا رشته ‌های نازک پوست میوه نارگیل را جدا کرده بعد الیاف میوه نارگیل را به پودر تبدیل کرده و سپس برای بسته‌ بندی آماده می‌ کنیم.

در ابتدا نارگیل‌ها خیسانده شوند، این روش به ‌طور طبیعی باعث تجزیه‌ پوسته‌ خیس خواهد شد. برای تهیه کردن خاک کوکوپیت، پوست نارگیل‌ها را باید به مدت ۶ ماه یا بیشتر، برای عمل تجزیه در آب خیسانده شوند.

با مدرن شدن تکنولوژی طرز تهیه خاک کوکوپیت مکانیزه شده است و این فرآیند را می شود در مدت زمان کمتری و در عرض یک هفته با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته ماشینی انجام داد. بعد از خیس شدن الیاف ها توسط شانه‌های مخصوص از پوسته خود جدا خواهند شد، این فرآیند را جدا کردن الیاف می گویند.

زمانی که الیاف های نارگیل توسط شانه های مخصوص از پوسته ی خود جدا شدند، خشک شده و درسپس کوکوپیت خشک به وجود خواهد آمد.

خاک کوکوپیت

خاک کوکوپیت به عنوان یک محیط کشت بسیار سبک، داشتن سازگاری با محیط زیست و توانایی نگه داشتن آب به مقدار زیاد شناخته می شود. با اضافه کردن آب به هر یک کیلوگرم از خاک کوکوپیت، 15 لیتر کوکوپیت مرطوب خواهیم داشت. به دلیل سبک بودن خاک کوکوپیت و توانایی نگهداری آب زیاد در کشورهای مختلف، زمان صادرات انواع گل ها و گیاهان به ویژه کاکتوس فقط از خاک کوکوپیت خالص استفاده می کنند. باید بگوییم خاک کوکوپیت جزو بستر‌های کاشت آلی دسته بندی شده است و یکی از بهترین بستر‌های کاشت برای انواع گیاهان می باشد.

مزایای خاک کوکوپیت

با توجه به زیاد بودن ظرفیت نگهداری خاک کوکوپیت نسبت به بقیه بسترهای کشت، که باعث صرفه جویی در مصرف آب و همچنین باعث کمک به رشد بهینه و بهتر گیاهان می شود و این صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی و باغداری بسیار به صرفه می باشد.

داشتن قدرت تهویه بالا خاک کوکوپیت از مزایای این خاک می باشد .تخلخل بسیار خوب الیاف نارگیل حتی زمانی که از آب اشباع شده اند، و ترکیب این ماده با خاک، علاوه بر اصلاح خاک، از سفت شدن و فشرده شدن خاک جلوگیری خواهد کرد.

عاری بودن آن از انواع بذر، آفت، بیماری و باکتری از مهمترین مزایای خاک کوکوپیت می باشد. الیاف نارگیل به خاطر اینکه در ارتفاع بالاتر از سطح زمین رشد می‌ کنند با بسیاری از آلودگی‌ های منشاء خاک ارتباط ندارند.

ماندگاری بالای خاک کوکوپیت نسبت انواع خاک های دیگر از دیگر مزایای خاک کوکوپیت می باشد. حداقل برای چهار سال و حداکثر تا ۱۰ سال می شود از آن به عنوان بستر کاشت استفاده کرد؛ در حقیقت از 10 سال به بعد شروع به تجزیه شدن خواهند کرد.

برای بیشتر گیاهان محدوده pH خاک کوکوپیت خنثی تا کمی اسیدی ۶/۵ تا ۵/۶مناسب می باشد. در این محدوده، عناصر غذایی و مغذی به راحتی در اختیار ریشه گیاهان قرار گرفته است و کمک به کم شدن خاصیت قلیایی ریشه می کند.

به علت کیفیت الیافی که ازنارگیل ساخته می شود و تهویه مناسب این خاک باعث شده که بهترین بستر برای جوانه زدن بذر‌ها و کاشت قلمه ها باشد. علاوه بر این، کوکوپیت سرعت جوانه ‌زدن بذر‌ها و ریشه زدن قلمه‌ ها را افزایش خواهد داد.

کوکوپیت ماده‌ای کاملاً آلی بوده که بعد از تجزیه شدن به طبیعت باز می گردد و هیچ گونه اثرات نامطلوبی بر محیط زیست نخواهد داشت.

کوکوپیت،نسبت به رشد باکتری، قارچ و علف هرز بسیار مقاوم بوده و در حقیقت پاتوژن ندارد. به علت وجود مقدار زیاد لیگنین در کوکوپیت، رشد میکروارگانیسم های مفید را افزایش پیدا کرده است.

طرز تهیه خاک کوکوپیت

معایب خاک کوکوپیت

کم بودن مواد غذایی: یکی از مهمترین عیب های کوکوپیت کم بودن مواد مغذی در کوکوپیت می باشد. خلاصه در صورت استفاده از خاک کوکوپیت به صورت خالص باید از محلولهای مغذی، غذایی و کود مایع برای تغذیه و رشد و نمو ریشه گیاهان استفاده کنید.

بالا بودن قیمت کوکوپیت: از دیگر معایب کوکوپیت می توان به بالا بودن قیمت آن اشاره کرد، خاک کوکوپیت نسبت به خاک های دیگر قیمت بسیاربالاتری داشته و در ماده گرانی به حساب می آید. قیمت بالای خاک کوکوپیت به دلیل وارداتی بودن خاک کوکوپیت می باشد و وارد کننده هزینه زیادی را متحمل خواهد شد و این یکی از معایب خاک کوکوپیت می باشد.

تولید کننده های خاک کوکوپیت در جهان دو کشور مهم تولید کننده خاک کوکوپیت درجهان عبارتند از:

هند: هند به علت داشتن درختان نارگیل زیاد، تولید کننده خاک کوکوپیت می باشد، اما به علت شوری بالای کوکوپیت ‌های هند، ایران تمایلی برای خرید کوکوپیت هند را ندارد. به علت اینکه این کوکوپیت‌ ها با آب دریا شست و شو داده می شوند و برای کشور ما که در بیشتر مناطق آن آب شوری زیاد دارد، مناسب نیستند.

سریلانکا: کوکوپیت‌های سریلانکا کیفیت بالاتر و شوری پایین‌تری نسبت به کوکوپیت های هند دارند ، سرعت حجمگیری و بازشدن بالاتر از مزایای دیگر خاک کوکوپیت سریلانکا می باشد.

فروشگاه بازار نشا

جهت خرید و مشاهده تمامی محصولات بازار نشا می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

میرم به فروشگاه

معایب خاک کوکوپیت

انواع کوکوپیت

خاک کوکوپیت از سه بخش متفاوت تشکیل شده است ‌که ممکن است در بافت ‌های مختلف بخش های مختلفی داشته باشیم. کوکوپیت ها انواع مختلفی دارد که شامل پیت، الیاف یا چیپس می باشد. استفاده کردن از مخلوط آن ها مزیت های خاص خود را دارا می باشد.

پیت: پیت شبیه پیت ماس می باشد، اما رنگ آن قهوه‌ای تیره می باشد و قطر آن بین  1تا 5 میلی متر می باشد. تراکم این محصول به ‌اندازه ای می باشد که آب زیادی را می تواند در خود نگه داری کند و به همین علت نمی‌توان آن را به تنهایی استفاده کرد، زیرا ریشه‌ها از آب زیاد غرق خواهند شد.

الیاف نارگیل: رشته ‌هایی مانند نخ که از الیاف نازک و خیلی نازک نارگیل تشکیل شده اند که اکسیژن به ‌راحتی می‌تواند از طریق آن ها به سیستم ریشه ‌ی گیاهان نفوذ پیدا کرده. الیاف نارگیل قابلیت جذب زیادی نداشته و با گذشت زمان تجزیه خواهند شد و به همین علت مقدار اکسیژنی که به ریشه‌های گیاهان خواهد رسید، کاهش خواهد یافت  و برای استفاده‌ ی مجدد اصلا مناسب نمی باشد.

کوکو چیپس: تکه‌ های بسیار کوچکی از الیاف نارگیل هستند که خصوصیات خیلی بهتری نسبت به پیت و فیبر را شامل می شوند. کوکو چیپس آب را به‌ خوبی در خود نگه داشته و منافذ هوایی بسیار خوبی هم دارا می باشد.

انواع بافت خاک کوکوپیت

در طبقه بندی دیگر از کوکوپیت که آن ها را مخلوطی از انواع کوکوپیت و نوع بافتی که ایجاد می کنند به 3 دسته تقسیم می شوند :

بافت فاین: این نوع بافت بیشتر شامل بیش از ۸۵% پیت و کمتر از ۱۵% الیاف ریز است و بیشتر برای نشاء استفاده خواهد شد.

بافت مدیوم: این نوع بافت۸۰ تا ۸۵% پیت را شامل شده و ۱۵ تا ۲۰% الیاف با اندازه حداکثر ۱۵ سانتی متر را دارا می باشند.

کوکوچیپس: کوکو چیپس ها نوع دیگری از کوکوپیت ها می باشند که 30% آن ها پیت و ۳۰ تا ۶۰ % چیپس را شامل می شوند. مابقی نیز الیافی با ابعاد متغیر هستند.

نحوه استفاده از کوکوپیت

امروزه خاک کوکوپیت به سه شکل در مراکز فروش تجهیزات کشاورزی و گل ها و گیاهان موجود هستند، این سه شکل کوکوپیت شامل : آجری شکل، گرد، پودر نرم می باشد. روش استفاده از کوکوپیت به عنوان یک محیط کشت این است که آن ها را در داخل آب بگذارید.

میزان و نحوه استفاده از خاک کوکوپیت بستگی به انوع گیاهان و سایز گلدانی که از آن  استفاده می‌شود، خواهد داشت و قابلیت این را دارد به تنهایی یا با سایربسترهای کاشت مانند پرلیت، پیت ماس، خاک اره و … مخلوط شود و در گلدان قرار بگیرد.

خاک کوکوپیت برای حلزون ها خاک شامل مواد آلی، معدنی، گازها و مایعات می باشد. خاک ها دلیل ایجاد حیات برای موجودات زنده و همچنین گیاهان می باشند. خاک حاوی مواد معدنی از جمله کلسیم، فسفر، پسدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، و … می باشد که توسط گل ها و گیاهان و به کمک ریشه ها و موجودات زنده که در خاک زندگی می کنند مانند کرم، سوسک ،حلزون و… که به هنگام پتغذیه مقداری از اون وارد بدن میشود تا کم بودن این مواد آلی جبران شود.

مواد آلی از ترکیباتی شامل بقایای به جا مانده از گل ها و گیاهان و موجودات می باشد که در طبیعت تجزیه شده اند. موجودات زنده در مدت زمان زندگی ای که دارند با ترشح یا دفع کردن مواد آلی مثل ریشه، برگ و ساقه در محل زندگیش خود یا بعد از مرگ به وسیله باکتری و قارچ هابه یک سری ترکیبات ساده تبدیل خواهند شد. خاک کوکوپیت از جمله خاک هایی می باشد که شما میتوانید برای پرورش انواع حلزون ها از آنها استفاده کنید.

انواع کوکوپیت

مصارف استفاده از خاک کوکوپیت

خاک کوکوپیت به عنوان یک جایگزین عالی برای خاک‌های سنتی در باغبانی و کشاورزی استفاده می‌شود. مصارف استفاده از خاک کوکوپیت عبارتند از:

کشت گیاهان در گلدان و باغچه: خاک کوکوپیت به عنوان یک زهکش قوی و قادر به نگهداری رطوبت استفاده می‌شود. می‌توانید از آن برای کاشت گیاهان آپارتمانی در گلدان‌ها، بالکن‌ها و تراس‌ها استفاده کنید. همچنین، در باغچه‌ها و گلخانه‌ها نیز می‌توانید از خاک کوکوپیت بهره ببرید.

تهیه مخلوط خاکی: خاک کوکوپیت می‌تواند به عنوان یک ماده اصلی یا ترکیبی در مخلوط‌های خاکی استفاده شود.

طراحی مناظر: خاک کوکوپیت می‌تواند در طراحی مناظر و فضاهای سبز شهری مورد استفاده قرار گیرد. از آن برای کاشت گیاهان زیبا، درختان شهری و تغذیه گیاهان در فضاهای محدود استفاده می‌شود.

تهیه کمپوست: خاک کوکوپیت می‌تواند به عنوان یکی از مواد اولیه در تهیه کمپوست استفاده شود. با ترکیب آن با سایر مواد آلی مانند پوست میوه و سبزیجات، می‌توانید کمپوست غنی و باروری برای گیاهان خود تولید کنید.

به طور کلی، خاک کوکوپیت به عنوان یک جایگزین متناسب برای خاک‌های سنتی استفاده می‌شود و در بهبود ساختار خاک، تهویه هوا، نگهداری رطوبت و رشد گیاهان موثر است.

کاشت گیاهان با استفاده از خاک کوکوپیت

کاشت گیاهان با استفاده از خاک کوکوپیت

کاشت گیاهان با استفاده از خاک کوکوپیت روشی متداول و موثر است. این خاک می‌تواند به طور کامل یا به صورت ترکیبی با خاک‌های دیگر استفاده شود. در زیر روند کاشت گیاهان با استفاده از خاک کوکوپیت را توضیح می‌دهیم:

آماده‌سازی خاک: اگر خاک کوکوپیت شما خشک است، آن را با آب مرطوب کنید تا به طور مناسب مرطوب شود. سپس، خاک کوکوپیت را در گلدان قرار دهید و آن را به طور ملاحظه‌ای فشار دهید. از خاک کوکوپیت مرطوب و فشرده استفاده کنید، اما اجازه دهید آب اضافی از آن تخلیه شود.

کاشت گیاه: انتخاب گیاه مورد نظر خود را براساس نیازهای آن به نور، آب، و دما انجام دهید. سپس، گیاه را از قابلیت ریشه خارج کرده و در گلدان قرار دهید. مطمئن شوید که گیاه در ارتفاع مناسب قرار دارد و ریشه‌های آن در خاک کوکوپیت غوطه ور شده است.

آبیاری و مراقبت: پس از کاشت گیاه، آبیاری مناسب را تأمین کنید. خاک کوکوپیت به خوبی آب را نگه می‌دارد، اما حواس داشته باشید که زیاده‌روی در آبیاری ممکن است منجر به ریشه‌زایی گندیده یا رطوبت زیاد شود. همچنین، به گیاهان مورد نظرتان نور مناسب را فراهم کنید و مراقبت‌های دوره‌ای مانند تغذیه و کنترل آفات را انجام دهید.

با رعایت این مراحل، می‌توانید با استفاده از خاک کوکوپیت گیاهانی سالم و موفق را بکار ببرید. همچنین، حواس‌پرتی به نیازهای خاص هر گیاه و محیط کاشت نیز مهم است.

استفاده از خاک کوکوپیت نیاز به مراقبت خاصی دارد؟

استفاده از خاک کوکوپیت همراه با چندین مزیت می‌باشد و نیاز به مراقبت خاصی ندارد. با این حال، برخی نکات مراقبتی که ممکن است مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

آبیاری مناسب: خاک کوکوپیت به خوبی رطوبت را نگه می‌دارد، اما باید به دقت آبیاری شود. اگر خاک بسیار خشک شد، می‌توانید آب را به آرامی به خاک بریزید تا رطوبت به طور یکنواخت توزیع شود. از سوی دیگر، باید از ریزش زیاد آب در خاک جلوگیری کرده و از رطوبت زیادی که می‌تواند منجر به رشد قارچ‌ها و آفت‌ها شود، جلوگیری کنید.

مدیریت تهویه: خاک کوکوپیت دارای تهویه خوبی است، اما در صورت استفاده از آن در گلدان‌های بسته یا شرایطی که تهویه کافی ندارد، ممکن است ریشه‌ها آسیب ببینند. در این صورت، می‌توانید به طور دوره‌ای خاک را محکم کرده و همچنین گلدان‌ها را به صورت موقتی برای تهویه به بیرون ببرید.

تغذیه گیاهان: خاک کوکوپیت حاوی مقدار کمی مواد غذایی است، بنابراین در مدت طولانی‌تر، گیاهان ممکن است به تغذیه اضافی نیاز داشته باشند. می‌توانید از محلول‌های مغذی گیاهی یا کمپوست آلی برای تامین مواد غذایی بیشتر به گیاهان استفاده کنید.

کنترل آفات و بیماری‌ها: همانند هر نوع خاک دیگری، خاک کوکوپیت نیز ممکن است قارچ‌ها، آفات و بیماری‌ها را جذب کند. در صورت لزوم، می‌توانید از روش‌های طبیعی یا شیمیایی برای کنترل آفات و بیماری‌ها استفاده کنید.

استفاده از خاک کوکوپیت به طور کلی بسیار آسان است و نیاز به مراقبت خاصی ندارد. با رعایت موارد فوق، می‌توانید از خاک کوکوپیت به طور موثر استفاده کنید و گیاهان سالم و موفقی داشته باشید.

کاهش افت و بیماری در گیاهان با استفاده از خاک کوکوپیت

کاهش افت و بیماری در گیاهان با استفاده از خاک کوکوپیت

خواص ضد باکتریال و ضد قارچی: خاک کوکوپیت دارای خواص ضد باکتریال و ضد قارچی است که می‌تواند در کاهش خطر آلودگی باکتری و قارچ در گیاهان کمک کند.

این ویژگی‌ها می‌توانند از رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌های آلوده به گیاهان جلوگیری کنند و احتمال انتقال بیماری را کاهش دهند.

زهکشی بهتر: خاک کوکوپیت دارای ساختار متخلخل و خواص زهکشی بالا است. این به معنی این است که آب و هوا به خوبی در خاک عبور می‌کنند و رطوبت به طور یکنواخت توزیع می‌شود. این موضوع باعث کاهش رطوبت زیاد در خاک و بهبود تهویه هوا می‌شود که می‌تواند رشد قارچ‌ها و باکتری‌های مضر را کاهش دهد.

پایداری رطوبت: خاک کوکوپیت بسیار خوب در نگهداری رطوبت است. این به معنی این است که گیاهان می‌توانند به راحتی به آب مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند و خطر افت رطوبتی که می‌تواند باعث ضعف و آسیب به گیاهان شود را کاهش دهند.

ارزش غذایی: خاک کوکوپیت دارای ارزش غذایی مناسبی برای گیاهان است. این به معنی این است که می‌تواند منابع غذایی مورد نیاز گیاهان را تأمین کند و آنها را در برابر کمبود عناصر غذایی وضعیف کند. گیاهان با ارتقاء سیستم ایمنی خود، مقاومت بیشتری در برابر بیماری‌ها و آفات خواهند داشت.

به طور کلی، استفاده از خاک کوکوپیت می‌تواند باعث کاهش افت و بیماری در گیاهان شود. با ارائه شرایط مناسب برای رشد گیاهان و بهبود ساختار خاک، می‌توانید گیاهانی سالم‌تر و مقاومت‌تر در برابر بیماری‌ها و آفات داشته باشید.