web mob
صفحه نخست » مزایا و معایب کشت در کوکوپیت

مزایا و معایب کشت در کوکوپیت

تأمین کردن مواد کودی در کشت‌ های کوکوپیت اهمیت بسیاری دارد . خاک کوکوپیت یک نوع بستربرای کاشت است که از الیافی مانند پوست و یا پوشش میوه نارگیل تهیه میشود.

از کشت در کوکوپیت به عنوان یک محیط کاشت مناسب استفاده میشود و خاک یا مخلوطش رو با اون جایگزین میکند . کوکوپیت فواید بسیاری دارد، کشت در کوکوپیت، آب را برای مدتی طولانی در خودش نگه میدارد و در نتیجه از مصرف بی رویه آب جلوگیری می کند.

اولین قدم مهم انتخاب نوع خاک و بستر کاشت برای رشد و نگهداری گیاهان خانگی یا کاشت سبزیجات و …می باشد و این کار باعث موفقیت بیشتر باغداران و کشاورزان می شود . زیرا این یک عامل مهم در نگهداری از گل ها و گیاهان می باشد . امروزه کشور ما با مشکل کمبود آب روبه رو است.

بنابراین کوکوپیت بیش از گذشته مورد استفاده قرار میگیرد و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است . همانطور که گفتیم، کوکوپیت یک محیط کاشت است که از الیاف میوه نارگیل یا تنه درخت آن ساخته میشود. با توجه به این موارد استفاده از کلمه خاک کوکوپیت از نظر علمی صحیح نمی باشد.

زیرا این بستر میتواند به تنهایی یا با مخلوط شدن با سایر بسترهای کاشت مانند پرلیت و پیت ماس مورد استفاده قرار بگیرد. کوکوپیت همچنین میتواند به ساده گی جایگزین خاک شود و در انواع محصولات مانند هیدروپونیک خانگی یا تجاری مورد استفاده قرار بگیرد.

خرید عمده نشا

در حال حاضر پیشرفت صنعت و تکنولوژی توانسته انقلابی عظیم در کسب و کارهای مختلف ایجاد کند. به طوری که افراد به راحتی می توانند با اختصاص دادن زمان کوتاهی بهترین مواد و محصولات را تولید کنند. یکی از این تغییر و تحول ها در صنعت کشاورزی بود که توانست به میزان قابل توجهی شرایط را متحول کند.

به دلیل به وجود آمدن و تولید امکانات مختلف و پیشرفته، افراد می توانند در هر زمان که بخواهد میوه مورد نظر را بدون در نظر گرفتن فصل، کاشت و برداشت کند. که این اقدامات در گلخانه صورت میگیرد.گلخانه یک محیط بسته است که با داشتن تمام شرایط مناسب برای رشد انواع میوه می تواند محصولات مختلف را پرورش دهد. در گلخانه محصولات مختلفی تولید و به فروش می رسند.

یکی از آنها نشا است که توانسته کاربرد بسیار زیادی در زمینه کاشت و برداشت محصول داشته باشد. در واقع شما میتوانید برای تهیه میزان زیادی از نشا به خرید عمده نشا پرداخته چون این شیوه بسیار خوب بوده و هزینه مناسبی را برای شما به بار می آورد. نشا یک محصول کارامد و مفید بوده و خرید آن برای تولید بهتر محصول بهترین روش است.

برای اینکه بتوانید میزان بسیار زیادی از نشا را برای زمین های کشاورزی خود تهیه کنید می توانید بدون دردسر آن را از سایت های معتبر سفارش داده و یا برای خریداری آن به  صورت عمده به گلخانه و کارخانه های معتبر مراجعه کند. چون عمده خرید کردن در هر چیزی هزینه را کاهش داده و شرایط بهتری را فراهم میکند. چون در حالت کلی کار‌های گلخانه بسیار هزینه بر بوده و کم کردن خرج و مخارج آن در هر قسمتی به هر اندازه ای غنیمت است.

مزایا و معایب کشت در کوکوپیت

اجزا کوکوپیت

کوکوپیت از 3 بخش تشکیل می شود :

پیت : به دانه‌هایی با رنگ قهوه ای و با ابعاد 1 تا 5 میلی‌متر، پیت گفته می‌شود

الیاف : به الیافی مانند نخ که ضخامتی بسیار کم و طوا متغییری که در بافت های

مختلف دارند الیاف گفته می شود .

چیبس :از بهم چسبیدن پیت و الیاف را چیپس تشکیل می‌شود .

موارد مصرف کوکوپیت

کوکوپیت در کشت‌هایی استفاده می شوند که در آن کشت خاک نباشد .

استفاده در صنعت نشا کاری

استفاده در در تولیدات کشاورزی بدون خاک

کشت هیدروپونیک گل‌ها و میوه ها

کشت بافت ها

دلایل استفاده کشت در کوکوپیت

در سال‌های اخیر استفاده ازکشت در کوکوپیت رشد بسیاری داشته است .

1 .شور بودن خاک‌های کشور

  1. کوکوپیت، آب را نگه می دارد و مشکل کم آبی رفع می شود
  2. عاری بودن ازهرگونه بیماری‌ و آفات
  3. کاشت در کوکوپیت نسبت به باقی بسترهای کشت موجود در دنیا قیمت ارزان تری را

دارد .

  1. نداشتن آلودگی برای محیط زیست به علت داشتن بافت آلی و تجزیه شدن این کشت

در طبیعت

  1. افزایش 40 درصدی قیمت بذر نسبت به سال های گذشته

انواع کشت در کوکوپیت

بافت فاین (ظریف) : که 85% پیت و 15% الیاف با اندازه 4 سانتی ‌متر را شامل میشود .

بافت مدیوم (متوسط) : که 80 تا 85% پیت و 15 تا 20% الیاف با اندازه 15  سانتی‌متر را شامل می شود .

کوکوچیپس : که 30% پیت و 30 تا 60% چیپس و مقدار باقی مانده، الیاف با ابعادی متغیر را شامل می شود .

فروشگاه بازار نشا

جهت خرید و مشاهده تمامی محصولات بازار نشا می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

میرم به فروشگاه

کشورهای سازنده کشت در کوکوپیت

در حال حاضر تنها دو کشور تولیدکننده‌ ی کشت در کوکوپیت در جهان می‌باشند . هند و سریلانکا دو کشور تولید کننده می باشند به علت میزان شوری، سرعت و حجم گیری متفاوتی که دارند .

مزایای کشت در کوکوپیت

مزایای استفاده از کوکوپیت شامل:

صرفه‌جویی در مصرف آب :

 بافت کوکوپیت به گونه ای است که آب زیادی را جذب میکند و در خود نگه داری میکند . این کارباعث صرفه جویی در مصرف آب می شود و برای کشاورزی بسیار مناسب است . این خاصیت کوکوپیت به رشد گیاهان

نیز کمک شایانی میکند . کوکوپیت برای گیاهانی که به آب بیشتری احتیاج دارند و همچنین کشت هیدروپونیک (بدون خاک) را لازم دارند، مناسب می باشد . کوکوپیت با جذب رطوبت از طریق هوا، این خاصیت باعث می شود نیازی به آبیاری زیاد نداشته باشد . در نتیجه باعث کم شدن هزینه و مصرف آب و کود میشود .

داشتن دوامی بالا :

یکی از برتری های کشت در کوکوپیت نسبت به سایر بسترهای کشت، دوام و ماندگاری بالا می باشد . حداقل ماندگاری کشت در کوکوپیت 4 سال و حداکثر 10 سال می باشد .

 حفاظت از محیط زیست :

از آن جایی که کوکوپیت یک ماده آلی می باشد، برای محیط زیست ضرری ندارد و تجزیه میشود و به طبیعت باز می گردد . این خاک با مقاومتی که دارد، بعد از ده سال شروع به تجزیه خواهد کرد . در نتیجه استفاده از کوکوپیت به سلامت محیط زیست کمک میکند . خاک نیز در برابر رشد انواع علف های هرز، قارچ ها، باکتری ها و… مقاوم می باشد .

اجزا کوکوپیت

تهویه مناسب هوا با استفاده از کشت در کوکوپیت

کوکوپیت تهویه هوای بسیار خوبی را دارا می باشد . همچنین بافت این خاک از تهویه هوای بسیار خوبی برخور بوده زیرا الیاف نارگیل متخلخل بوده و خاک آن سخت و فشرده نمی باشد . حتی در صورت اشباع شدن با آب هم، تخلخل هوایی بسیار خوبی را شامل می شود .

کشت در کوکوپیت باعث افزایش رشد ریشه و جوانه‌ها می شود

به علت بافت خاک و الیاف نارگیل و تهویه مناسبی که اتفاق میوفتد، رشد ریشه ها سریع تر می شود . زیرا هوا خیلی خوب به ریشه ها می رسد . به همین علت زمان جوانه زدن کاهش پیدا کرده و قلمه ها در این خاک به خوبی رشد می کنند .

نبود بیماری و آفات در خاک

خاک کوکوپیت برای کشت مناسب است به علت نداشتن آفات، بیماری ها و علف های هرز . الیاف نارگیل با خاک هیچ تماسی ندارندو در بالای درخت قرار دارند، در نتیجه فاقد هر گونه آفات و بیماری هستند .

داشتن PHمناسب برای رشد گیاهان

اکثر گیاهان به پی اچ محدوده 6/5 تا 5/6 احتیاج دارند و پی اچ کوکوپیت برای رشد گیاهان مناسب است زیرا مواد مغذی و مفید به راحتی به ریشه ها می رسند . این خاک پی اچ خنثی و کمی اسیدی را شامل می شود .

تولید بیشتر محصول کشت در کوکوپیت

با استفاده کردن از این بستر، به جای گذاشتن وقت برای پیدا کردن غذا، گیاه بسیار سریع رشد می کند و محصولات بزرگ تری را تولید میکند .

کشت در کوکوپیت قابلیت استفاده مجدد را دارد

 یکی از ویژگی های خوب کوکوپیت استفاده مجدد از این خاک آن می باشد . می توانید کوکوپیت را ضد عفونی کنید و دوباره از کوکوپیت قبلی استفاده کنید . البته، شما باید بدانید که چگونه برای دوره  بعدی آماده شوید .

موارد مصرف کوکوپیت

معایب کشت در کوکوپیت

معایب کوکوپیت شامل:

گران بودن کوکوپیت از نظر قیمت :

یکی از مشکلات کوکوپیت قیمت بالایی است که دارد . کوکوپیت قیمت بالایی نسبت به خاک های دیگری دارد و در نتیجه گران تر می باشد .علت قیمت بالای کوکوپیت وارداتی بودن کوکوپیت می باشد که هزینه های زیادی را متحمل میشود و این یکی از مشکلات کاشت در کوکوپیت می باشد .

کم بودن مواد مغذی و مفید خاک کوکوپیت :

یکی از مشکلات کوکوپیت کمبود مواد مغذی و مفید در کوکوپیت می باشد . به همین علت باید از کودهای مایع و محلول های

تقویت کننده استفاده کنیم . البته این خاک جذب آب بالایی داشته و اجازه نمی دهد تقویت کننده ها از خاک خارج شوند . همچنین به دلیل کم بودن مواد مغذی برای بذر و قلمه مناسب است زیرا گیاه در این مرحله به مواد مغذی و مفید احتیاجی نداشته و با

شروع رشد ریشه به این عناصر غذایی نیازمند می شود که با تقویت و کود دهی این مشکل رفع می شود .

دارا بودن نمک در کوکوپیت :

به نحوه تولید کوکوپیت در زمان خرید کوکوپیت توجه کنید . زیرا ممکن است گاهی پوست نارگیل در آب نمک خیس شود .

به علت تبادل یونی، احتمال حبس کلسیم، آهن و منیزیم در کوکوپیت وجود دارد :

کوکوپیت به علت تبادل یونی بسیار زیاد، مواد مغذی و مفید مورد نیاز را ذخیره کرده یا از بین میبرد . کلسیم، آهن یا منیزیم ممکن است در این زمان حفظ شود .

پاک کردن کوکوپیت با موادهای شیمیایی :

بعد از تهیه کردن کوکوپیت، الیاف نارگیل با مواد شیمیایی تمیز می شوند . این به شما کمک خواهد کرد تا خاک عاری ازهرگونه

بیماری، قارچ، آفات و… شود .

از کوکوپیت برای چه گیاهانی استفاده می شود ؟

از کوکوپیت می توانیم برای کاشت گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، خیار و گیاهان خانگی استفاده کنیم . همانطور که می دانید، این خاک بستر بسیار مناسبی برای رشد گیاهان و بذرها و قلمه ها می باشد . در قلمه زدن و گل هایی مانند گل رز، و همچنین کاشت بوته ها و قارچ ها به خوبی کار خواهد کرد . اما اگر ترکیب بالا را ایجاد کنید، می توانید از آن برای انواع گیاهای خانگی استفاده کرده و بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی و رشد آن ها می باشد .

کوکوپیت برای کاکتوس

کوکوپیت یکی از محیط های عالی برای رشد و کاشت کاکتوس است که هم آب مورد نیاز گیاه را ذخیره می کند و هم خیلی سبک می باشد و آب اضافی به سرعت خارج می شود . اگر می خواهید کاکتوس را بکارید، از کوکوپیت و کمی پرلیت می توانید استفاده کنید .