web mob
صفحه نخست » مجله بازار نشا » پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی

پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی

اشتراک گذاری مطلب:
پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی

فهرست مطالب

پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی

در بعضی مناطق، پس از رشد گیاه گوجه‌فرنگی و تولید محصول نارس، در انتهای میوه بخش قهوه‌ای سفت و به تدریج با رشد بیشتر گیاه، سیاه می‌شود. این عارضه، اتفاق بسیار بدی برای کشاورز به همراه دارد و بازارپسندی محصول و کیفیت آن بسیار پایین می‌آید. احتمالا فکر کنید نقاط سیاه ته گوجه، به دلیل بیماری قارچی است که ریشه و بوته‌‌ی گوجه‌فرنگی را درگیر کرده اما در واقع کلسیم هنگام تشکیل میوه، به مقدار لازم در اختیار گیاه قرار نگرفته و یا در صورت مقادیر کافی، در برگ و میوه با کمبود این عنصر مواجه شده. کمبود کلسیم دلیل مهم پوسیدگی گلگاه گوجه است اما علل اصلی این عارضه چیست و چطور می‌توان از آن جلوگیری نمود این مسئله بسیار مهمی است که در این مقاله از سایت بازارنشا به آن اشاره شده. پس با بازار نشا در این مقاله کاربردی همراه باشید.

 

نقش کلسیم در تغذیه گوجه‌فرنگی

کلسیم نقش بسیار مهم در برنامه کوددهی گوجه‌فرنگی و بیشتر گیاهان دارد و استحکام میوه و تشکیل پوست سالم و مقاوم وابسته به میزان کافی این عنصر می‌باشد.

 وظایف کلسیم

استحکام دیواره‌سلولی ساقه، میوه، برگ، ریشه گوجه‌فرنگی و افزایش مقاومت بافت‌های گیاه در برابر نفوذ عوامل بیماری‌زای قارچی

جلوگیری از ریزش گل، افزایش درصد تبدیل گل به میوه و کمک به رشد بهتر طول لوله گرده

کاهش خسارت به محصول گوجه‌فرنگی با افزایش مقاومت به تنش محیطی، در نتیجه افزایش عمر انبارداری گوجه‌فرنگی

بهبود ظاهر بازارپسندی و کاهش لهیدگی و کاهش کیفیت

پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی

علائم پوسیدگی گلگاه گوجه‌فرنگی چیست؟

وقتی میوه گوجه‌فرنگی به مرحله رسیدگی نزدیک می‌شود، در اثر کمبود درصد کلسیم در گیاه (پایین تر از ۰.۲)، ابتدا لکه های آب سوخته در بخش گلگاه ظاهر شده و در ادامه‌ی کمبود و عدم محلول‌پاشی کلسیم، این لکه‌ها به یکدیگر پیوسته و ناحیه عظیمی از میوه را  در بر می‌گیرد.

با گذشت زمان بافت آسیب دیده خشک شده  و چروکیده می‌شود که به تدریج قسمت چرم مانند قهوه‌ای تیره و در نهایت سیاه رنگ ایجاد می‌شود. بهتر است بدانید بخش آسیب‌دیده میوه محل ورود عوامل بیماری‌زا مثل پاتوژن‌های ثانویه، که باعث فاسدشدن محصول می‌شود.

گاهی اوقات ممکن است عارضه پوسیدگی گلگاه گوجه بدون علائم مشخص در سطح میوه رخ بدهد که در این صورت، بافت‌ داخل میوه متلاشی و بی‌رنگ می‌شود.

فروشگاه بازار نشا

جهت خرید و مشاهده تمامی محصولات بازار نشا می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

میرم به فروشگاه

توجه
پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی

عوامل اصلی پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی

کلسیم در خاک‌های آهکی جذب بیشتری توسط گیاه دارد و  pH پایین با جذب کلسیم منافات دارد اما همانطور که می‌دانید که خاک اکثر مناطق کشور دارای  pH  بالا و قلیایی hsj و چرا با وجود این‌ها، بیشتر مزارع گوجه‌ دچار پوسیدگی گلگاه و عوارض کمبود کلسیم هستند؟

دلایل این عارضه در مطالب زیر در سایت بازارنشا به طور کامل آوردیم.

کلسیم حرکت کند و غیرفعالی در گیاه دارد و چون واکوئل‌ها این عنصر را محصور کردند، تنها راه حرکت کلسیم و انتقال به میوه، به کمک آوندهای چوبی است. با محلول‌پاشی کلسیم و حرکت این عنصر به برگ، کلسیم بیشتر در برگ‌ها ذخیره می‌شود و با شروع گرمای تابستان که مصادف با زمان رسیدن گوجه‌ها و درشتی آن‌ها است، کلسیم به مقدار زیادی از طریق برگ تبخیر شده در نتیجه کلسیم کمتری از طریق آوندچوبی به میوه می‌رسد.

عوامل اصلی پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی

کلسیم در خاک‌های آهکی جذب بیشتری توسط گیاه دارد و  pH پایین با جذب کلسیم منافات دارد اما همانطور که می‌دانید که خاک اکثر مناطق کشور دارای  pH  بالا و قلیایی hsj و چرا با وجود این‌ها، بیشتر مزارع گوجه‌ دچار پوسیدگی گلگاه و عوارض کمبود کلسیم هستند؟

دلایل این عارضه در مطالب زیر در سایت بازارنشا به طور کامل آوردیم.کلسیم حرکت کند و غیرفعالی در گیاه دارد و چون واکوئل‌ها این عنصر را محصور کردند، تنها راه حرکت کلسیم و انتقال به میوه، به کمک آوندهای چوبی است. با محلول‌پاشی کلسیم و حرکت این عنصر به برگ، کلسیم بیشتر در برگ‌ها ذخیره می‌شود و با شروع گرمای تابستان که مصادف با زمان رسیدن گوجه‌ها و درشتی آن‌ها است، کلسیم به مقدار زیادی از طریق برگ تبخیر شده در نتیجه کلسیم کمتری از طریق آوندچوبی به میوه می‌رسد.

این اتفاق باعث می‌شود میوه با کمبود کلسیم و پوسیدگی گلگاه گوجه‌فرنگی دست و پنجه نرم کند.

معمولا درصد تعرق از سطح برگ از سطح ریشه و میوه بیشتر است. با افزایش تعرق در برگ، کلسیم دریافتی میوه بسیار کم می‌شود؛ در نتیجه با گرمای هوا نباید اجازه دهیم گیاه دچار تنش شود.

کاهش رطوبت خاک و تشنگی گیاه:

راه انتقال کلسیم و حرکتش از طریق آوند چوبی است و حرکتی رو به بالا از سمت ریشه به اندام هوایی گیاه دارد، اگر مقدار آب جذب شده توسط ریشه کم شود، جذب مواد‌غذایی و رشد گوجه کم می‌شود ؛ بنابراین غلظت کلسیم که به کمک جریان آب درون آوند چوبی حرکت می‌کند، کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و شرایط برای پوسیدگی گلگاه گوجه‌فرنگی فراهم می‌شود.

رقابت بین عناصر خاک:

افزایش بیش از حد کود نیتروژنه در خاک و استفاده از آن بدون در نظر گرفتن آزمون خاک، باعث کاهش تجمع کلسیم در گوجه‌فرنگی شده همچنین توجه به جذب کلسیم به عنوان یون دو ظرفیتی با افزایش غلظت یون‌های تک ظرفیتی پایین می‌آید، ایجاد تعادل در کوددهی جهت جلوگیری از رقابت در جذب عناصر بسیار حائز اهمیت است. از جمله عناصری که میزان بالای آن‌ در خاک و گیاه بر جذب این عنصر اثر منفی دارند. عبارتند از: پتاسیم، منیزیم، نیتروژن، سدیم  و فسفر

پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی

نوع بافت و دمای خاک

با افزایش گرما در محیط ریشه، در اثر کاهش آبیاری، جذب کلسیم کم می‌شود و احتمال پوسیدگی گلگاه گوجه‌فرنگی بالا می‌رود. همچنین کلسیم در خاک سنگین به میزان کمتری جذب ریشه گیاه می‌شود بنابراین سعی کنید گیاه را در خاک با زهکشی بالا و تهویه مناسب بکارید.

جبران و درمان کمبود کلسیم در گوجه فرنگی

کلسیم عنصر کند و کم تحرک است و انتقالش به کمک آب انجام می‌شود درنتیجه سعی کنید گیاه دچار کم آبی نشود. با انجام آزمون خاک و آزمون برگ، علت اصلی پوسیدگی گلگاه گوجه‌فرنگی را بشناسید؛ اگر این عارضه در اثر کمبود کلسیم باشد، با استفاده از کود کلسیم مایع شوک و یا نیترات کلسیم آن را رفع کنید. به‌علاوه اگر دلیل این عارضه به تداخل عناصر بخاطر عدم تعادل و رقابت در خاک ارتباط دارد، به حل آن اقدام نمایید. کشاورزان عزیز لازم است بدانید با استفاده از کود هیومیک اسید شوک هم میزان حفظ رطوبت توسظ ریشه را افزایش دهید تا گیاه دچار تشنگی کمتری شود.

پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی