web mob
صفحه نخست » مجله بازار نشا » کوددهی وتغذیه بادمجان

کوددهی وتغذیه بادمجان

اشتراک گذاری مطلب:
کوددهی وتغذیه بادمجان

کوددهی وتغذیه بادمجان و اثر تاثیر آزمایش خاک برآن

مهم ترین مورد قبل از کوددهی به هر محصولی، آگاهی یافتن از کمبود عناصر موجود در خاک است.تا بتوانیم اطلاعات جامعه وتکمیلی را کسب نماییم. این کار توسط آزمون خاک انجام خواهد شد. در این نوع آزمایش تمامی عناصر، اسیدیته، شوری، بافت خاک ،ماده آلی و….مشخص می شود. با تفسیر درست این آزمایش میتوانیم برای کشت بادمجان یا کشت هر محصول دیگری اقدامات لازم را انجام دهیم.

کوددهی وتغذیه بادمجان

زمان کوددهی و تغذیه بادمجان

برای تولید یک محصول با عملکرد بالا تنها دانستن عناصر مورد نیاز برای رشد کافی نیست. شما باید از تمانی مراحل رشد آن محصول اطلاعات کافی داشته باشید.تا بتوانید براساس زمان مناسب تغذیه مطلوب و مورد نیاز گیاه را تنظیم نمایید.

در واقع باید دانست درهرمرحله باید چه کودی را استفاده کنیم کههم تداحل در کودها ایجاد نگردد و هم اینکه گیاه به خوبی به رشد خود ادامه دهد.

قبل از کشت بادمجان

دراین مرحله با توجه به نتایج آزمون خاک و کمبود عناصری که در خاک وجود دارد.میتوانیم از کودهایی مثل اوره، کودهای مرغی، پتاس بالا وفسفر استفاده کنیم.

برنامه تغذیه ای بادمجان بعد از انتقال نشاء

بهتر است که توجه داشته باشید، در این مرحله کوددهی بادمجان به صورت محلول در آب و همزمان با آب آبیاری استفاده شود.

یکی از کودهای مهم در این مرحله،هیومیک اسید میباشد. هیومیک اسید سبب محافظت از جوانه ها در برابر تنش شده و بسیارمفید می باشد. در این مرحله در صورت مشاهده کمبود نیتروژن از کودهای اوره نیز میتوانید استفاده کنید.

تغذیه وکوددهی بادمجان 20 تا 30 روز پس از انتقال نشاء

باید زمین کشت و کار را برای رشد بهتر نشا بادمجان آماده نمایی. در این مرحله می توانید از عناصر ماکرو، میکرو و ریز مغذی ها استفاده نمایید. بهترین کود قابل استفاده در این مرحله کود 20-20-20 می باشد که سه عنصر ضروری :نیتروژن ،پتاسیم و فسفر را در خود داشته و باقی عناصر را نیز در خود دارا می باشد.

کودهی وتغذیه بادمجان در مرحله گلدهی

در هنگام گلدهی و قبل از تشکیل غده های بادمجان باید از کودهای دارای پتاسیم استفاده نماییم. این کود گیاه را برای غده دهی بهتر آماده می نماید.

کودهی بادمجان در مرحله تشکیل میوه

برای رشد و بزرگ شدن میوه ها نیز به پتاسیم در این مرحله نیاز است .

کوددهی و تغذیه بادمجان بعد از برداشت اول

برداشت در بادمجان به صورت تدریجی انجام می شود. پس به علت برداشت طولانی به تکرر کودهی نیازمند است. بنابراین حفظ و نگهداری از بوته ها یک امر مهم و ضروری است .برای این منظور بهتره که از کود های 20-20-20  استفاده کرد.

ازکودهای آهن هم می توان در صورت نیاز و دیده شدن کمبود استفاده کرد.

نکته طلایی و کلیدی برنامه کامل تغذیه بادمجان

1-میزان کود توصیه شده برای هر نوع کود رابا توجه به دستورکودی آن استفاده کنید.
۲- در خاک های قلیایی و شور مصرف کودهای گوگردی و کودهای هیومیک اسید را به صورت دوره ای استفاده نمایید.
3- بهترین زمان برای محلولپاشی غروب و یا اوایل صبح است.

مرحله رشدیروش مصرفعناصر موجود مورد نیاز
پس از انتقال نشا به زمین اصلیآبیاری اول/محلول پاشی/آبیاری دومنیتروژن، فسفر، آمینو اسید، فولویک اسید/نیتروژن، آمینو اسید/پتاسیم، هیومیک اسید، فولویک اسید
رشد رویشی و افزایش برگدهیآبیاری /محلول پاشیعناصر ماکرو و میکرو/ ماده آلی،
افزایش گلدهیآبیاری/محلول پاشیگوگرد، پتاسیم/تمامی عناصر میکرو، آمینو اسید، گوگرد
تشکیل میوه و درشت شدن میوهآبیاری /محلول پاشی/آبیارینیتروژن، فسفر، پتاسیم/نیتروژن، کلسیم، بور، آمینو اسید/نیتروژن، فسفر، پتاسیم

جهت مشاوره و خرید کود و نشا بادمجان با بازار نشا در ارتباط باشید.