web mob
صفحه نخست » مجله بازار نشا » برنامه کودی پیاز

برنامه کودی پیاز

اشتراک گذاری مطلب:
برنامه کودی پیاز

با برنامه کودی پیاز و تغذیه آن با بازار نشا همراه باشید.

پیاز از جمله محصولاتی است که در سراسر دنیا کشت می شود. زمین های بسیاری در دنیا تحت کشت پیاز قرار می گیرند.رسیدگی در دوران کاشت یک از مهمترین و حساس ترین مراحل رشد گیاه میباشد.در این خصوص می توان از آزمایش خاک استفاده کردو با استفاده از این موضوع می توان توصیه کودی دقیقی را برای این محصول به کار برد.

ضروری ترین عناصر در تغذیه پیاز

نیتروژن

این عنصر برای افزایش مقدار جوانه زنی بذرها و همینطور در افزایش فتوسنتز گیاه موثر می باشد.برای استفاده از کود نیتروژن توصیه می شود که کودها را در چند مرحله به خاک اضافه نماییم.

فسفر

این عنصر در پیاز نقش مقاومتی گیاه و همچنین رشد بیشتر ریشه را بر عهده دارد. این عنصر را قبل از کاشت باید به خاک اضافه نمود و مقدار آن در خاک های سبک و سنگین متفاوت میباشد. از جمله علائم کمبود فسفر در پیاز ، می توان تیره و کبود شدن برگ ها و آسیب به ریشه ها و از بین رفتن آنها را نام برد.

پتاسیم

پتاسیم در افزایش غده دهی وافزایش حجم میوه ها موثر می باشد. بعد از نیتروژن پتاسیم عنصرپرکاربرد در کاشت پیاز می باشد.که می توان از کودهای سولوپتاس یا درصد پتاس بالا برای افزایش حجم غده در مراحل مختلف رشد پیاز استفاده کرد.

کلسیم

کلسیم برای رشد برگ ها مورد نیاز است. مقدار مصرفی آن کمتر از عناصر گفته شده می باشد.کلسیم برای رشد بهتر و بهبود فعالیت های ریشه می باشد.

گوگرد

در طعم پیاز گوگرد بسیار موثر است.برای تند شدن طعم پیاز استفاده از گوگرد بیشتری توصیه می شود.جذب این عنصر در مراحل پایانی رشد گیاه انجام می شود.

سایرموارد

مس، روی ،آهن و بور از دیگر عناصر مورد نیاز گیاه هستند. این عناصردر رشد و جوانه زنی پیاز موثر هستند.همچنین استفاده از هیومیک اسید نیز برای کاهش تنش ها و افزایش رشد پیاز موثر است.

برنامه کودی پیاز
برنامه کودی پیاز
برنامه کودی پیاز

مراحل و زمان تغذیه پیاز

جهت تولید محصولی پر بار و سالم استفاده از عناصری که به آن پرداختیم در مراحل مختلف و مناسب  ضروری می باشد.

تغذیه پیاز قبل از کاشت

انجام آزمون خاک برای پی بردن به نیازهای زمین برای کاشت توصیه می شود. در این مرحله می توان از کود مرغی، هیومیک و کودهای دارای، گوگرد، بور، مس و پتاسیم بر اساس آزمون خاک استفاده کرد.

استفاده از کودهای نیتروژن و پتاسیم که رشد را تقویت می کنند. کود فسفر سبب توسعه ریشه وگوگرد برای تقویت رشد ریشه و عناصر میکرو مانند بور،منگنز وروی جهت رشد ساقه

بذر مال

یکی از راه های افزایش جوانه زنی بذرها بذرمال کردن بذرها می باشد. برای بذر مال کردن می توان از کودهای محرک ریشه زایی و هیومیک اسید استفاده کرد. از کود هیومکس می توان برای افزایش جوانه زنی بذرها استفاده کرد.

تغذیه پیازدر مرحله ی دو برگی

در این مرحله همچنان می توان از هیومیک اسید برای مقابله با بیماری ها و تنش ها استفاده کرد. از کودهای اوره که دارای مقادیر بالای نیتروژن هستند و همچنین کودهایی با مقادیر بالای فسفر مثل کودهای سه بیست استفاده کرد.

برنامه کودی پیاز
برنامه کودی پیاز

تغذیه پیاز در مرحله ی 4 تا 8 برگی

در این مرحله از رشد پیاز عناصر ریز مغذی بسیار تاثیر دارند. در واقع خواص عناصری مانند روی و آهن در این مرحله ثابت شده هستند. می توانیم در برنامه کوددهی پیاز در مرحله چند برگی، کلات آهن نیتزات کلسیم و کودهای کامل سه بیست ان پی کی را جای دهیم.

برنامه کوددهی به پیاز در مرحله غده زنی و رشد آن

بعد از شروع غده دهی نیاز به پتاسیم یک نیاز ضروری است. این عنصر برای رشد غده ها و بزرگ شدن آنها اهمیت دارد.

در این مرحله به عاصر ماکرو ومیکروو ریزمغذی ها نیازمندیم. تا علاوه بر رشد از ایجاد و بروز بیماری ها نیز جلوگیری نماییم.

کودهای داری پتاسیم بالا که سایر عناصر را نیز دارند بهترین گزینه ها برای استفاده در این مرحله می باشند. توجه داشته باشید که استفاده از هر نوع کود با هر درصدی باید بر اساس بافت خاک، اسیدیته و شوری خاک استفاده شود.

برنامه کودی پیاز

میزان توصیه کوددهی در برنامه کودی پیاز

نیتروژن

عوامل مختلفی مانند اقلیم، رطوبت و…. در میزان نیتروژن موجود در خاک تاثیرگذار هستند. اما توجه داشته باشید که استفاده بیش از ۳۵۰ کیلوگرم کودهای ازته باعث تجمع ازت در برگ ها می‌گردد.بهتر است از کودهای نیتروژن دار به سورک تقسیطی استفاده کرد.در خاک های رسی ولومی رسی تا سه نوبت و در خاک های شنی تا شش نوبت می توانیم استفاده کنیم.

در مراحل ابتدایی رشد پیاز می توانیم از کودهای  اوره و سولفات آمونیوم و در مراحل بعدی نیترات آمونیوم استفاده نماییم.

ﺗﻮﺻﯿﻪ ﮐﻮدي ﻧﯿﺘﺮوژن ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺪار ﻣﻮاد آﻟﯽ ﺧﺎك ﺑﺮاي ﺗﻮﻟﯿﺪ ﭘﯿﺎز ﺳﺎﻟﻢ  ﺑﻪ ﻣﯿﺰان ۸۰ تا ۱۰۰ تن در هکتار

برنامه کودی پیاز

فسفر

میزان بحرانی فسفر قابل جذب در خاکهای دارای بافت متوسط تا سنگین برای ایجاد عملکرد ۱۰۰ تن پیاز در هکتار در رطوبت کافی ۲۰ میلی‌گرم و در خاکهای سبک ۲۵ میلی گرم بر کیلوگرم است. درصورتی که میزان رس خاک از 20 درصد کمتر باشد 20 کیلوگرم در هکتار سوپرفسفات تریپل وبا افزایش درصد رس درخاک میزان استفاده از این کود افزایش می یابد.

پتاسیم

یکی از ضروری ترین عناصر در کشت پیاز است. میزان بحرانی استفاده از این محصول  برای عملکرد حدود ۱۰۰ تن در هکتار پیاز و با رطوبت کافی در خاکهای با بافت متوسط تا سنگین ۲۵۰ میلی گرم بر کیلوگرم در خاکهای سبک بافت، ۳۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم می باشد  و استفاده از کود سولفات پتاسیم برای این مورد توصیه می شود.

برنامه کودی پیاز
برنامه کودی پیاز
برنامه کودی پیاز

کمبود عناصر غذایی در پیاز 

کمبود نیتروژن

باعث نـازك، کوچـک و زرد شدن برگ ها

برگ ها پیر، زرد مایل به سفید شده و از نـوك شـروع به خشک شدن کرده

کمبود فسفر

اندازه پیاز را کاهش می‌دهد.

می تواند رسیدگی پیازها را به عقب بیاندازد.

کمبود پتاسیم

ابتدا برگ هاي پیر کمی زرد شده و با شدت یافتن کمبود، برگ هـا از قسمت نوك شروع به خشک شدن کرده و یا پژمرده شده و روي زمین می خوابنـد.

پیازها کوچک باقی می‌ ماند.

کمبود گوگرد

طعم مخصوص پیاز وابسته به وجود این عنصر، در اثر کمبود طعم پیاز کیفیت پایینی دارد.

برنامه کودی پیاز

ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﮐﻮدي ﻋﻨﺎﺻﺮ ﭘﺮﻣﺼﺮف و ﮐﻢ ﻣﺼﺮف در زراﻋﺖ ﭘﯿﺎز

نوع کودمیزان مصرف (ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم در ﻫﮑﺘﺎر)
اوره (تقسیطی)  ۳۵۰
سوپر فسفات تریپل  ۱۰۰  
سولفات پتاسیم یا کلرور پتاسیم  ۲۵۰  
سولفات روي  ۵۰  
سولفات منگنز  ۳۰
سولفات مس  ۲۵  
اسید بوریک۱۵
سولفات آهن100
برنامه کودی پیاز
برنامه کودی پیاز
برنامه کودی پیاز

جهت مشاوره در خصوص کشت و سایرموارد و خرید بذر و نشا پیاز با بازار نشا در ارتباط باشید.