web mob
صفحه نخست » فن و پد گلخانه

فن و پد گلخانه

 چرا باید از فن و پد گلخانه استفاده کرد

بسیاری از کسانی که قصد دارند که گلخانه یا مرغداری را تاسیس کنند، استفاده کردن از فن و پدهای سلولزی را ترجیح می‌دهند. دلیل این انتخاب، کیفیت بیش تر و بازدهی بالا تر این محصولات نسبت به دیگر پوشال ها و سایر محصولات مشابه در بازار می باشد. در بعضی از نقاط کشور احتیاج به تجهیزات سرمایشی با کارایی بالا می باشد.

 مزایای استفاده از فن و پد گلخانه چیست

استفاده از فن و‌ پد گلخانه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و سالن‌های تهیه و نگهداری مواد غذایی به این دلیل است که دستگاه‌هایی برای خنک نمودن این محیط ها نیاز می باشد که از شیوع بیماری هم جلوگیری کنند.

فن و پد گلخانه به علت خاصیت ضد باکتری که دارند، باعث جلوگیری از ورود گرد و غبار و دیگر آلودگی‌ های موجود در هوا به محیط های صنعتی و گلخانه ای می شود.

 سیستم فن و پد گلخانه چگونه است؟

معمول ترین سیستم­ های سرمایش در گلخانه ها، سیستم­ های سرمایش تبخیری  و فن و پد گلخانه هستند، سیستم­ های سرمایش پرتابی (نظیر چیلر)، به علت مصرف برق بسیار بالا، برای سرمایش فضای وسیعی همچون گلخانه مقرون به صرفه نمی باشد و هزینه نهایی تولید محصولات را بالاتر می کنند.

 رایج ترین سیستم های فن و پد گلخانه کدام است

سیستم­ های فن و پد و مه پاش، از معمول ترین تجهیزات سرمایش تبخیری در گلخانه­ ها می باشد و یکی از تجهیزات و وسایل بسیار مناسب و ملزوم برای تهویه فضاهای گلخانه ای است.

 مزایای تهویه در گلخانه چیست

استفاده از فن و پد گلخانه و تهویه باعث تبادل هوای داخل و خارج گلخانه ها می شود.

باعث تأمین دی اکسید کربن لازم برای فتوسنتز گیاهان می شود.

باعث کم شدن دما و خنک کردن گلخانه می شود.

باعث تنظیم رطوبت در گلخانه می شود.

 سیستم فن و‌ پد گلخانه از چه اجزایی تشکیل شده است

این سیستم ها از پد یا (پوشال) که احتمال دارد از پوشال باشد و یا از مواد سلولزی تشکیل شده است.

دارای پمپ تزریق آب که آب را روی پد منتقل می‌باشد.

دارای مخزن تامین آب(تانک ذخیره آب) می باشد.

دارای لوله های انتقال آب و فیلترها است.

دارای ناودانها و سیستم تخلیه آب می باشد.

دارای قاب های پد می باشد که ممکن است از ورق گالوانیزه یا آلومینیوم تولید شده باشد.

 نحوه عملکرد سیستم فن و پد گلخانه چگونه است

فن و‌ پد گلخانه سلولزی، با فن های تخلیه یک سیستم سرمایشی گلخانه را تشکیل می دهند و مهم ترین روش برای خنک شدن محیط در مناطق گرم و نیمه خشک است.

در سیستم پد و فن، آب با مکش و کشیدن پمپ به صورت مداوم روی پدها ریخته می شود و باعث ایجاد رطوبت پدها می گردد، در طی این پروسه هوای گرم و خشک از پدهای سلولزی عبور کرده و به بیرون از سالن هدایت می گردد.

 محل نصب سیستم فن و پد گلخانه

سیستم فن و پد گلخانه که از فن ‌ها یا هواکش های خروجی هستند، در یک طرف قرار میگیرند و سیستم های سرمایش تبخیری (پد) در طرف دیگر نصب می‌گردند.

 مناسب ترین فاصله بین فن و پد گلخانه

مناسب ترین فاصله با توجه به ابعاد گلخانه و تحمل محصولات در مقابل دمای بالاتر است، اما فاصله بیش تر از ۶۰ متر عملی نمی باشد و عملکردی ندارد.

 کولرهای آبی سلولزی چیست

برای خنک سازی نمودن محیط گلخانه ها می‌ توان از کولر های آبی صنعتی هم که به جای پوشال، مجهز به پد های سلولزی هستند استفاده کرد. قیمت های کولر های سلولزی بسیار مناسب و به صرفه است .

فن و پد گلخانه

از سیستم های خنک کن پراستفاده در گلخانه ها فن و پد است. کاربرد آن، به طور معمول، در گلخانه هایی با وسعت زیاد می باشد.

سیستم فن و پد گلخانه با استفاده از داخل شدن آب به پد سلولزی و به طبع خنک شدن پدها، باعث ورود هوای خنک به گلخانه می شود.

و همینطور با استفاده از فن اگزاست هم، هوای گرم از گلخانه بیرون میرود و کاررایی سیستم فن و پد را افزایش میدهد. جنس پد سلولزی در فن و پد گلخانه کاغذ کرافت میباشد.

سیستم فن و پد گلخانه جزسیستم های سرمایشی و تبخیری است، در این سیستم با استفاده از مکش فن های اگزاست، ذرات آب از پدهای سلولزی در فن و پد گلخانه به هوا میرود و جذب گرمای محیط می شوند واین باعث خنک شدن مسیر حرکت هوای خود میشود.

سیستم فن و پد گلخانه از فن های تخلیه هوا، پدهای سلولزی، جایگاه ذخیره آب، پمپ ها، لوله های انتقال آب، فیلترها، تجهیزات تخلیه و برگشت آب، قاب های بالا و پایین پدهای سلولزی و… تشکیل شده است .اگر از پدهای سلولزی که کاربردی ندارد و فقط از نظر ظاهر به نمونه های اصلی شباهت دارند، باعث بالارفتن هزینه هابرای افراد می شود.

هواکشهای گلخانه به علت استفاده درسالن های پرورش گیاهان به نام فن و پد گلخانه معروف شده است و درصورتی که در بسیاری از سالن های پرورش طیور نیز از این نوع اگزاست فن استفاده میکنند و حتی با نام هواکش مرغداری و فن مرغداری نیز نامگذاری شده اند، بیشترین استفاده از فن و پد گلخانه در همین دو قسمت می باشد.

نحوه نصب فن و پد گلخانه

در گلخانه نشا، پد های سلولزی به حالت عمودی روی دیوار عرضی یا طولی گلخانه قرار می گیرند و با مکش پمپ و اب ریختن مکرر روی آن ها، توسط لوله هایی که در بالای پد سلولزی ها می باشد، مرطوب می شوند. اندازه  این لوله ¼ 1 اینچ است و طول آن ها نباید بیشتر از 15 متر باشد.

هر 6 سانتیمتر لوله رامته سوراخ می کند، سوراخ ها در جهت بالا هستند، تا عمل هوا گیری به سادگی انجام بگیرد. در زیر این پد های سلولی قاب های نگهدارنده پد قرار دارد که میزان آب اضافی عبوری از پد سلولزی را جمع میکند و به مخزن آب روانه میکند، و به سیستم بر می گرداند. در قسمت مقابل پدها، فن هایی قرار گرفته اند که درزمان کار، باعث میشود که صفحات سلولزی مرطوب بماند.

گردش جریان هوا در فن و پد گلخانه از سطوح مرطوب باعث تبخیر رطوبت میشود و حرارت هوا را جذب می کند، وهمین باعث میشود هوای خروجی از این صفحات خنک تر شود، و نهایتا باعث میشود فضای گلخانه و مرغداری خنک تر شود.

جنس این پد ها از صفحه های شبکه ای مقوایی سلولزی درست شده است که بازدهی بسیار زیادی دارد و با مرغوبترین چسب های آلمانی به هم متصل شده اند.

همانطور که میدانید هوای مرطوب انرژی حرارتی را جذب میکند و با اگزاست فن ها به بیرون میبرد. استفاده از این سیستم خنک کننده تبخیری زمانی بخوبی عمل میکند که همه اجزای سیستم فن و پد گلخانه به درستترین شکل محاسبه و انتخاب شده باشند.

همه ی اجزای سیستم که شامل سیستم کنترل کننده ، سیستم برای پمپاژ، پد های سلولزی و فن باید به نحواحسن انتخاب شوند و درستی انجام کار هر کدام بررسی بشود.

اجزاء سیستم پد و فن

اجزای سیستم فن و پد در گلخانه شامل:

پد ها یا صفحات سلولزی موجود درگلخانه

پمپ آب مورد استفاده درگلخانه

مخزن نگهدارنده و ذخیره آب در گلخانه

لوله های حمل کننده آب که از لوله هایی که آب را به بالای پد سلولزی خالی میکنند و از لوله های افقی و عمودی تشکیل شده است، جنس آن ها از گالوانیزه یا پی وی سی میباشد.

 مخزن تخلیه آب دارای ناودان ها و مخزنی میباشد، برای جمع کردن آب خروجی از زیر پد های سلولزی میباشد.

قاب پد که پد سلولزی در آن قرار گرفته است از جنس گالوانیزه و یا آلومینیوم میباشد، قاب پد 13 سانتی متر بیشتر از طول پد میباشد، پد سلولزی شکل ریلی روی قاب قرار می گیرد.

برای ایجاد یک سیستم فن و پد گلخانه و پد سلولزی و فن باید به نکات زیر توجه کرد و‌ با دقت به محاسبه انها پرداخت:

میزان حجم شدت جریان هوا (متر مکعب بر دقیقه )

میزان درجه حرارت متناسب با گلخانه

محل قرار گرفتن فن ها و پد ها و میزان فاصله بین آن ها

میزان شدت جریان هوا (Fr) به نکات زیر بستگی دارد:

میزان ارتفاع گلخانه از سطح دریا

میزان شدت تابش نور

یکنواختی دما

فاصله بین پد سلولزی و فن ها در فن و پد گلخانه

فن و پد گلخانه

قیمت فن گلخانه

فن اگزاست گلخانه ای شامل ابعاد 100، 120 و 140 با توان های مختلف است که فن اگزاست 140 قوی ترین و پرکاربردترین مدل ان در بازار می باشد.

اگزاست فن های گلخانه براساس ابعاد قیمت گذاری میشود. فن 100*100سانت دارای قیمت های متفاوتی هستند.

و همینطور مستقل از سایز هواکش گلخانه ای نکات دیگری که در قیمت هواکش گلخانه ای تاثیر دارد، شامل متریال استفاده شده در بدنه فن، برند موتور فن و توان الکتروموتور فن، نوع پروانه و کشور تولید کننده  نیز موثر است.

قیمت فن 140گلخانه با توجه به جنس فن، و شرکت تولید کننده فن و مقدار توان مصرفی ان و میزان هوادهی ان متفاوت است.

فروشگاه بازار نشا
جهت خرید و مشاهده تمامی محصولات بازار نشا می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

میرم به فروشگاه

مشخصات و قیمت انواع پد گلخانه

در ادامه این مقاله، به بررسی مشخصات و قیمت فن و‌ پد گلخانه می پردازیم. هر پد گلخانه سلولزی از لایه های نازك به صورت بسیار منظم و موج‌دار نوعی کاغذ ﮐﺮاﻓﺖ با خاصيت موئینگی و جذب زياد آب تولید شده و این مقدار جذب آب در پد از عوامل اساسی و اصلی در خنك سازی گلخانه است، به نحوی كه يك m3 از پد سلولزی توانایی جذب در حدود 100 ليتر آب را دارد و هم چنین نبود حمل قطرات آب در جريان هوای سرد ورودی به گلخانه ها از فاکتور های بسيار مهمی می باشد كه علاوه بر جلوگیری کردن از انتقال باكتري های مضر، هوای تازه و مطبوع محیط را فراهم‌ می کند.

به دليل سبک بودن پد در گلخانه، سرعت هوا، سه تا چهار برابر بیش تر از سرعت هوا در پوشال می باشد و اين در شرایطی كه به جهت ساختار پد قطرات آب به داخل فضا حمل نمی‌ شوند، پد گلخانه توانایی عملکرد با آب را تا دمای 48درجه سیلیسیوس و PH بین 6 تا 9 را خواهد داشت.

ساختار و فرمول پد گلخانه موجب شده است که تا امکان تهیه و تولید آن در کشورهای زیادی وجود نداشته باشد، که امروزه بخاطر پیشرفت تکنولوژی خاص در تولید ات این محصولات، تنها شرکت های کمی توانایی تولید پد سلولزی با کیفیت را دارند.

مشخصات و قیمت انواع پد گلخانه

نکات کلیدی برای نصب پد گلخانه

فاصله حدودی پد و فن می بایست در حدود 30 متر کمتر و از 50 متر بیشتر تعبیه نشود.

پد گلخانه می بایست در جهت باد نصب گردند.

تقریبا طول پدها را 60 سانتی متر از طول گلخانه ها کمتر در نظر می گیرند.

فن و پد گلخانه در راستا و نزدیک شدن فن گلخانه های همجوار قرار گرفته نشود.

روش‌های افزایش طول عمر فن و پد گلخانه

فن و پد گلخانه به علت تماس مداوم با آب، احتمالا باعث شود که املاح بر روی پد ها رسوب نماید و عمر مفید پد سلولزي بسته به امکان استفاده و نگهداري آن بین 3 تا 5 سال است. به علت استفاده زیادی که از آنها می شود، با روش های زیر اقدام کنید:

امتناع از ورود هر نوع کود شیمیایی به مخازن آب

تعویض نمودن آب مخازن هر 3 هفته یکبار

در گردش قرار دادن چند درصد از حجم آب استفاده از مخازن

استفاده از آب هایی با EC و PH و املاح پایین تر کیفیت آب تاثیر بسیار زیادی بر عمر مفید پد سلولزي گلخانه خواهد داشت، چون تبخیر آب شور، بازیافتی ها معدنی و … سبب ایجاد رسوب بر روي پدها می شود و سبب کاهش عملکرد این سیستم می شود.

در اواخر فصل تابستان، می بایست آب سیستم سرمایشی را تخلیه کرد، فن و‌ پد گلخانه را شست و خشک کرد، مقدار رسوب سطح خارجی فن و‌ پد گلخانه در این حالت راحت تر جدا می گردد. پیشنهاد ما این است که رسوب ها را با یک فرچه پلاستیکی تمیز شوند و بعد شستشو داده شود.

احتمالا این عمل در یک فصل با در نظر داشتن کیفیت آب محیط احتیاج به تکرار مجدد داشته باشد، در نتیجه هر چه قدر تناوب این عمل بیشتر شود، اندازه ضخامت رسوب ایجاد شده بر روي پد کمتر می شود و از مسدود شدن حفره هاي پد هم جلوگیري می‌کند.

انتخاب پدسلولزی گلخانه

انتخاب و استفاده از پدهای سلولزی دانش و تجربه احتیاج دارد و استفاده از پدهای سلولزی که تنها از لحاظ ظاهر به نمونه های اصلی مشابه هستند، نه تنها مشتری را از مزایای آن بی بهره خواهد کرد، بلکه هزینه های مازاد برای آنها در پی خواهد داشت.

از خصوصیات اصلی پد گلخانه میشود به ویژگی خودشويی (Self Cleaning) آنها هم اشاره داشت که به علت تغييرات جهت هوا كه به مرور در شيارها انجام می شود و ذرات معلق در هوا به داخل لايه های نازك آبی كه آن را گرفته است پرتاب می گردد و در نتيجه، اين ذرات، به همراه آب به داخل مخزن آب سر ریز خواهد شد و به همین دلیل پد سلولزی حتی هنگامی كه هوا دارای گرد و غبار هم است، دارای خاصیت خودشویی می باشد.

البته راهکارهای جلوگیری از رسوب گرفتن پد هم بسیار مهم و کاربردی می باشند و در صورت رعایت ننمودن آنها در مدت زمان طولانی احتیاج به شست و شوی پد با موارد شیمیایی دارد.

مزایای استفاده از پدسلولزی گلخانه نسبت به پوشال

افزایش خنکی گلخانه با استفاده از پد نسبت به پوشال به علت ساختار منظم و ایستا در پد سلولزی می باشد.

شکل متراکم و دارای موج پد به علت افزایش سطح تماس آب با هوا، پاشش یکنواخت آب در تمام پد و خاصیت جذب آب بیشتر می‌گردد. بنابراین عملکرد تبخیر به شکل میانگین 30% در طول فصل افزایش پیدا می کند.

سرعت رسوب گذاری کم به علت خاصیت خود شویندگی

جلوگیری از ورود گرد و غبار، حشرات و ذرات معلق هوا و‌ رشد قارچ ها و جلبک ها و عدم انتقال باکتری‌های مضر تنفسی به داخل گلخانه

حداکثر خنک کنندگی نسبت به پوشال

فن سیر کوله گلخانه

در گلخانه نشا از فن و پد گلخانه برای نفس کشیدن گیاهان و ایجاد دمای یکنواخت در محیط استفاده میکنند و با استفاده از ان جز  تجهیزات مهم و جدایی ناپذیر در گلخانه است، در گلخانه ها و سالن های پرورش گل که درانها جای رشد گل و گیاهان است، تعبیر هوای مطبوع و یکنواخت از ضروریات است و برای عملی شدن این کار به بهترین شکل باید از تجهیزات و وسایل تهویه هوا مناسب گلخانه ها استفاده کرد.

فن سیرکوله گلخانه با یکسان‌ سازی میزان دما و همگام سازی بین میزان اکسیژن و دی اکسید کربن و یکپارچگی رطوبت در سالن های گلخانه، موجب میشود تا محصولات مرغوبتر و باکیفیت تری پرورش یابند و میزان تولیدات چندین برابر شود، تمام گلخانه داران در  گلخانه ها، از فن و پد گلخانه استفاده میکنند.

با استفاده از فن سیر کوله گلخانه، گردش هوا به درستی جریان پیدا میکند و میزان درجه حرارت یکنواختی  شامل تمام‌ اجزای گلخانه میشود.

نحوه نصب فن و پد گلخانه

پدسلولزی گلخانه

سرمایش تبخیری از بهترین راه های  خنک کنندگی در گلخانه ها می باشد که در این این سیستم فن و پد گلخانه در یک قسمت گلخانه و پد سلولزی گلخانه در قسمت دیگر گلخانه و مقابل ان قرار می گیرد.

فن هایی که در گلخانه هستند هوای گلخانه را به بیرون میبرند و در روبرو که پد سلولزی گلخانه قرار دارد. با پاشش آب به صورت مکرر بر روی پد سلولزی هوای خنک تری را با استفاده از این روش وارد گلخانه می شود.

این روش خنک کردن گلخانه که سرمایش تبخیری هم‌ نام دارد، به مانند کولر آبی عمل می کند که پوشال کولر که بطور مستقیم آب بر روی آن ریخته می شود که در این مدل پد سلولزی گلخانه کار پوشال را انجام می دهد.

که با پاشیدن  آب بر روی آن دمای هوا را خنک و خنکتر می کند، این روش از ارزان قیمت ترین و اقتصادی ترین روش خنک کردن گلخانه است.

برای مثال اگر که در یک روز گرم تابستانی باشیم که مقداری باد هم بوزد، وشما برای شنا به استخر رفته اید هنگام بیرون‌ امدن  از استخر با برخورد باد به شما ، احساس خنک شدن می کنید و حس خوشایندی به شما می دهد.

در سیستم خنک کننده گلخانه، کار فن و پد گلخانه این است که هوای گرمی که در سالن است را به بیرون انتقال می دهند که باعث‌ تخلیه هوا و ایجاد فشار منفی می شود. و چون پدهای سلولزی فن و پد گلخانه با پاشیدن مداوم آب به آن خیس میشود و دارای رطوبت است،دقیقا به مانند کولر ابی میباشد.

و با عبور جریان هوای گرم از این پد سلولزی از گرمای هوا کم میشود و همین هوای خنک شده با فن گلخانه به داخل گلخانه دمای هوای خوبی  را ایجاد می کند. به این سیستم خنک کننده  سیستم خنک کننده با فشار منفی هم میگویند.

پد سلولزی گلخانه

مزایای استفاده فن و پد گلخانه در گلخانه

سیستم فن و پد گلخانه از فن های تخلیه هوا، پدهای سلولزی، مخزن و جایگاه ذخیره آب، پمپ ها، لوله های انتقال آب، فیلترها، تجهیزات تخلیه اب و قاب های بالا و پایین پدهای سلولزی و… تشکیل شده است.

نصب هواکش و فن و پد گلخانه  مزایایی زیادی دارد:

نگهداری میزان رطوبت مناسب در محیط گلخانه

تبادل و جابجا شدن هوای داخل و خارج گلخانه بصورت مداوم

تامین دی اکسید کربن لازم برای فتوسنتز گیاهان برقراری محیط مناسب برای افراد

کنترل دمای مناسب در گلخانه و متعادل سازی هوای داخل کلخانه برای حفظ گیاهان

فن گلخانه میزان هوای کهنه را کم میکند و هوای تازه و تمیز را در گلخانه ایجاد میکند.

تدابیری که در گلخانه طراحی میشود باید به گونه ای باشد که اعتدال بین هوای گرم و سرد ایجاد شود.

انقدر بحث دمای گلخانه مهم است که مثلا اگر در روزی  که هواگرم است و فن کار نکند و میزان گرمای داخل گلخانه از حد نرمال بالاتر برود تمامی نهال ها و گل ها و نشا و هرانچه که در گلخانه است دچار اسیب جدی میشود و نه تنها طراوت انها از بین می رود حتی باعث نابو‌دیشان نیز می شود.

باید این گرما بوسیله فن و پد گلخانه به بیرون انتقال پیدا کند و تمام هوای محبوس شده در محیط خارج شود.

راه اندازی گلخانه

راه اندازی گلخانه که براي کشت ميوه هاي خارج از فصول تولید آن ها می باشد، یکی از بهترین تدابیر در صنعت کشاورزی می باشد. همچنين گل و گياهان زينتي از  سال ها پیش در اروپا آغاز به کار کردن و در این سال ها به دلیل استفاده درست از منابع خاك، آب و برای اشتغال زايي در سراسر دنیا گسترش يافت.

قدمت راه اندازی و تاسیس گلخانه در ایران، برای اولین بار در استان اصفهان در سال 1340 با گلخانه هاي چوبي بنا شد و امروزه با تاسیس گلخانه در سراسر ایران، انواع میوه ها و سبزیجات مانند خيار، گوجه فرنگي، فلفل دلمه اي رنگي،کاهو، توت فرنگي در حال توليد شدن است، كه باعث تامین بازار ایران و تره بار ایران شده است و همچنین نیازهای کشورهای دیگر، حتی کشورهای اروپایی را هم تامین کرده است.

 گلخانه بخشی است كه در آن تمام عوامل محيطي قابل كنترل هستند و براي كشت و تولید های متراكم و توليد محصولات خارج فصل میوه هاو يا خارج از محيط طبيعي گياهان بنا میگردد. گلخانه نشا یک راه عالی برای شروع رشد گیاهان در داخل گلخانه است.

این به ویژه اگر فضای زیادی برای باغبانی داخلی نداشته باشید به درد می‌خورد اگر قصد دارید در آینده نزدیک باغچه در حیاط خلوت خود را اندازه کنید گلخانه نهاد نیز می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی باشد.

انواع مختلفی از گلخانه های نشا وجود دارد آنها می توانند از ساختمان های پلاستیکی یا چوبی ساخته شوند یا می توان آنها را با ساختمان ها و شیرینی های پلی کربنات ساخت. نکته اصلی که باید در نظر داشته باشیم این است که آنها باید به خوبی تهویه شوند.

همچنین باید مطمئن شوید که سوراخ های زهکشی زیادی وجود دارد تا آب اضافی جمع شود و مشکلی ایجاد نشود. اگر می‌خواهید که گلخانه داشته باشید قطعاً باید سرمایه‌گذاری در نهال گلخانه داشته باشید، این ها به طور خاص برای رشد نهال در شرایط مطلوب طراحی شده اند.

اولین قدم در راه اندازی گلخانه

اولین قدم در راه اندازی گلخانه نهال انتخاب محل مناسب است. در حالت ایده‌آل دما و رطوبت باید بین ۷۰ تا٨٠درجه باشد، زهکشی خوب نیاز ضروری است زیرا یک محیط مرطوب می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود.

علاوه بر انتخاب مکان مناسب برای رشد گیاهان باید خود گلخانه را نیز بسازیم این کار را می توان با استفاده از تعدادی مواد مختلف از جمله چوب پلاستیک و فلز انجام داد. برای راه اندازی موفقیت‌آمیز گلخانه نهال مهم این است که از مواد مناسب برای کار استفاده کنید.

به عنوان مثال چوب گرمای بیشتری نسبت به پلاستیک و فلز دارد علاوه بر چوب دارای کیفیت عایق بندی عالی است در حالی که پلاستیک و فلز در بیرون عایق ترهستند اما از داخل به بیرون کمتر هستند.

خلاصه ممکن است بخواهید راه اندازی گلخانه ها را در نظر بگیرید، این راه اندازه برای همه فصول مناسب نیست، اما اگر فضای محدودی دارید را به آن علاقه دارید می توانید گزینه عالی باشد همچنین مهم است که بدانید گلخانه آن در طول ماه‌های زمستان ۱۰۰% قابل اعتماد نیست. بیشتر از سایر انواع گلخانه ها در اثر سرما آسیب می‌بینند.

اجزای فن و پد گلخانه در سیستم های  سرمایش تبخیری

حالا در این قسمت از مقاله به اجزای سیستم سرمایش تبخیری می رسیم و در مورد ان صحبت می کنیم تا با اجزای تشکیل شده این نوع از سیستم ها آشنا بشویم:

بخش اول در فن و پد گلخانه پد یا (پوشال) می باشد

بخش دوم  در فن و پد گلخانه پمپ تزریق آب می باشد

بخش سوم فن و پد گلخانه مخزن ذخیره آب می باشد

بخش چهارم فن و پد گلخانه لوله های انتقال آب و فیلترها می باشد

بخش پنجم فن و پد گلخانه ناودان ها و سیستم تخلیه آب قاب پد می باشد

محدودیت های استفاده از فن و پد در گلخانه

برای استفاده کردن از این نوع سیستم های سرمایش تبخیری هم به طبع محدودیت هایی نیز وجود خواهد داشت که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم داشت:

اگر در گلخانه خود از فن و پد گلخانه استفاده می کنید، حتما آب و برق مورد نیاز شما در دسترس باشد و به راحتی نیاز شما را برطرف کند. این سیستم ها در قسمت هایی که دارای رطوبت زیاد و‌ به مقدار بالایی می باشند، عمل کرد زیادی ندارند و زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند.

اگر در مناطقی می باشید که وزش باد و طوفان به همراه گرد و خاک زیاد پیش می اید، برای این فن و پد استفاده از محافظ خاک بسیار واجب می باشد و از ضروریات است.

میزان آب مورد استفاده باید در یک مخزن زیر زمینی قرار بگیرد تا به مقدار کافی خنک نگه داشته بشود. باید توجه داشت که ناخالصی در آب باعث میشود که بازدهی سیستم سرمایش تبخیری پایین بیاید و کاهش پیدا کند. یعنی باعث پایین آمدن بازدهی سیستم سرمایش تبخیری می گردد.

در زمان استفاده کردن از سیستم سرمایش تبخیری باید احتیاط کرد و‌ مواظب مسدود سازی روزنه های پد بود تا عملکرد و کارایی آنها از دست داده نشود.

نصب فن و پد گلخانه

در فضای داخلی گلخانه‌ ها همواره به مقدار دقیقی گرما و رطوبت نیاز می باشد. اگر گرمای مکان مورد نظر گیاهان در روزهای گرم تابستانی بالا تر از حد بشود و از مقدارگرمایی که برای تبخیر شدن و تعرق لازم می باشد، بالا تر رود.

این میزان گرمای اضافی باید از طریق تهویه و فن و پ گلخانه از گلخانه بیرون برود یا با تکنیک هایی مانند استفاده کردن از مدل های فن و پد در گلخانه ها بشود محیط را خنک‌ تر کرد.

تهویه کردن به صورت طبیعی یا فن همواره مقداری از این گرمای جمع ‌شده را از بین می‌برد. اما در برخی روزهای گرم تر و پرحرارت تر در تابستان، امکان دارد که میزان درجه­ حرارت از مقدار دمای مفید برای گیاه بیشتر شود و این یکی از موارد تأخیر در گل دادن گیاهان می باشد.

در خنک­ کننده ­های تبخیری، سیستم ­های اسانی برای تبخیر کردن رطوبت ایجاد شده در هوا و بر روی سطح گیاهان وجود دارند، معمول ترین این تجهیزات سرمایشی، فن و پد گلخانه می باشند. پدها از یک پد سلولزی و یک لوله تأمین آب و هم چنین ناودان برای جمع شدن آب اضافی، پمپ و کنترل گر تشکیل شده‌ است.

تعداد پد سلولزی گلخانه ای مورد نیاز

برای محاسبه کردن تعداد پد سلولزی مورد احتیاج و استفاده در گلخانه، باید در ابتدا به سراغ محاسبه کردن مقدار تهویه هوای داخل سالن رفت که این محاسبه به فاکتور های زیادی مثل منطقه و محیط جغرافیایی گلخانه، میزان شدت تابش و گرمای نور خورشیدی گلخانه و مقدار مساحت گلخانه تاثیر دارد.

در حالت کلی باید چنین گفت که به طور جامع، هر متر مربع پد سلولزی گلخانه ای با ضخامت ۱۰ سانتی متر حتما توانایی خنک سازی ۴۶۰۰ مترمکعب در ساعت را دارد.

عواقب  نبود فن و پد گلخانه در گلخانه ها

اکنون که با پد سلولزی گلخانه ها و همین طور کاربرد خاص آن ها به خوبی آشنا شده ایم، احتمال دارد که این سؤال در رهن ما به پجود آید که در حالت نبودن فن و پد گلخانه چه مشکلاتی پیش می آید؟ آیا وجود سیستم سرمایشی گلخانه ها امری ضروری و حیاتی می باشد؟ سؤالاتی از این قبیل، همیشه قبل از خرید کردن پد سلولزی گلخانه ها وجود دارد.

نبود فن و‌پد در گلخانه چه عواقبی دارد؟

اما برای رسیدن به پاسخی درست و شفاف در این مورد، بهتر می باشد که باید دانست که اگر سیستم سرمایشی گلخانه ها یا همان پد سلولزی گلخانه در گلخانه ها یا وجود نداشت، احتمالا بعد از یک مدت زمان بسیار کوتاهی ساقه گیاهان یواش یواش مقدار استحکام خود را از دست می دهند و اندازه گل ها به صورت چشمگیری رو به کوتاهی خواهد رفت، جدا بر آن احتمال دارد که مقدار گل دادن گیاهان موجود در گلخانه هم با تأخیر قابل توجهی رو به رو گردد.

این مشکلات تنها قسمتی از مشکلاتی می باشد که در نبود فن و پد گلخانه ها، احتمال دارد به شکل چالش بزرگی برای گلخانه داران شود. به همین جهت، اگر که می خواهید تابش نور مستقیم خورشید به گل و گیاهان شما آسیبی وارد نکند، بهترین راه حل ممکن استفاده نمودن از فن و‌پد گلخانه است تا با وجود این مدل سیستمی دیگر نگران از بین رفتن جوانه گیاهان و چالش هایی از این قبیل نبود و با اطمینان خاطر از رشد و نمو گل و گیاهان خود لذت برد.

ظرفیت پمپ آب فن و پد گلخانه

یکی از اجزای مهم فن و پد گلخانه پمپ آب می باشد، این پمپ وظیفه دارد آب را به اندازه عملکرد پد سلولزی پمپاژ نماید. پمپ به کار گرفته شده در فن و پد گلخانه از جنس سانتریفیوژ است.

در انتخاب کردن و خرید نمودن پمپ آب در فن و پد گلخانه باید دقت زیادی داشت، چون که در حالت نامناسب بودن پمپ، بر روی عملکرد فن و‌ پد گلخانه هم تاثیر منفی می گذارد.

پمپ آب در فن و پد گلخانه نباید بیش تر از حد کوچک و بزرگ باشد، به این جهت که کوچک و بزرگ بودن پمپ رابطه ی مستقیمی با مقدار ظرفیت برای نگه داری و پمپاژ کردن آب می گذارد.در نتیجه برای اینکه پمپ در پد سلولزی عملکرد درست و مناسبی داشته باشد و کارایی مطلوب آن تاثیر مثبتی بر کارایی فن و‌پد گلخانه بگذارد، بهتر می باشد.

که برای کارآیی هر چه بهتر و همین طور کاهش هزینه ها از پمپ مناسب در فن و پد گلخانه استفاده گردد.

طراحی سیستم خنک کننده  فن و پد گلخانه

طراحی سیستم خنک کننده  فن و پد گلخانه

در شرایط ایده ال، بهترین فاصله برای فن و پد گلخانه ۵۱ متر و فاصله مطلوب‌تر بین ۳۰ تا ۶۰ متر می باشد.

در زمان نصب فن و پد گلخانه باید به این نکته توجه کرد که محدوده بین این دو قسمت در گلخانه نباید بیشتر از ۷۷ متر بشود، همچنین پد در گلخانه، باید به اندازه یکی از دیوارهای جانبی و انتهای گلخانه قرار گرفته شود و این امر باعث می‌شود که هوای خنک به تمام قسمت ها و بخش‌های سالن و به تمام گیاهان به اندازه کافی برسد و رشد یکنواختی خواهیم داشت.

در زمان طراحی سیستم فن و پد درگلخانه باید به نکات زیر توجه کرد:

میزان میانگین درجه حرارت منطقه محل احداث گلخانه

میزان رطوبت در ماه های گرم و سرد در ان منطقه

ارتفاع سالن گلخانه از سطح دریا

در مقابل سیستم فن و پد گلخانه که همان هواکش های خروجی هستند، سیستم سرمایشی یا تبخیری قرار می گیرد.

باید فاصله ی بین انها رعایت شود و نباید فاصله ان ها بیشتر از 77 متر بشود، در زمان نصب فن و پد گلخانه باید به نکاتی که شامل ابعاد گلخانه و‌میزان تحمل محصول در مقابل دما است را در نظر گرفت.