web mob
صفحه نخست » مزایای کوکوپیت برای باغبانی

مزایای کوکوپیت برای باغبانی

افرادی که به گل‌ و ‌گیاه علاقمند می باشند شاید بارها نام کوکوپیت را شنیده باشند، اما اطلاعات درستی در مورد کوکوپیت ندارند و نمی دانند استفاده از آن چه مزایا و یا معایبی را شامل می شود. یکی از عوامل بسیار مهم در رشد و پرورش و نگهداری گیاهان نوع خاک مصرفی می باشد. در اینجا می خواهیم به معرفی و آشنایی خاک کوکوپیت بپردازیم و نحوه استفاده و کاربرد آن را برای شما بازگو کنیم.

کوکوپیت یک نوع از بسترهای کشت است که از الیاف پوست میوه نارگیل ساخته شده است. کوکوپیت بیشتر در ترکیب خاک گیاهان و گل‌های آپارتمانی و به‌ خصوص برای صادرات گل‌ها و کاکتوس‌ها استفاده خواهد شد. کشورهای مختلف اجازه صادرات انواع گیاه را فقط در خاک کوکوپیت داشته و گیاهان را با خاک کوکوپیت صادر می کنند.

همانطور که گفتیم برای تهیه خاک کوکوپیت از الیاف دور ریختنی که شامل، پوشش میوه درخت نارگیل و الیاف تنه نارگیل استفاده خواهیم کرد؛ نخست رشته ‌های نازک پوست میوه نارگیل را جدا می کنیم بعد الیاف میوه نارگیل را به پودر تبدیل خواهیم کرد و سپس برای بسته‌ بندی آن ها را آماده کنید.

با پیشرفته شدن تکنولوژی طرز تهیه خاک کوکوپیت مکانیزه خواهد شد و این فرآیند را می شود در مدت زمان کمتر و در طول یک هفته با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته و مدرن انجام داد. بعد از خیس شدن الیاف ها، توسط شانه‌های مخصوصی از پوسته خود جدا شده، از این فرآیند به عنوان جدا کردن الیاف اسم برده اند.

مزایای کوکوپیت

تأمین شدن مواد کودی در کشت‌ های کوکوپیت از اهمیت بسیار زیادی برخودار می باشد. گفتیم که خاک کوکوپیت یک نوع بستر برای کاشت می باشد که از الیافی مانند پوست و یا پوشش میوه نارگیل تهیه شده بود. از کشت در کوکوپیت به عنوان یک محیط کاشت بسیار مناسب استفاده خواهد شد و خاک یا مخلوطش را با آن جایگزین خواهند کرد.

کوکوپیت فایده ها و مزیت های بسیاری را شامل می شود، کشت در کوکوپیت، آب را برای مدتی طولانی در خود نگه داشته و در نتیجه از مصرف بی رویه آب جلوگیری خواهد کرد.

اولین گام مهم انتخاب نوع خاک و بستر کاشت برای رشد و نمو گیاهان خانگی و آپارتمانی یا کاشت سبزیجات و … می باشد و این کار باعث موفقیت بیشتر باغداران و کشاورزان شده است. به این دلیل که یک عامل مهم در نگهداری از گل ها و گیاهان است. امروزه کشور ما با مشکل کم بود آب مواجه می باشد. در نتیجه کوکوپیت بیشتر از گذشته ها مورد استفاده  قرار خواهد گرفت و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده . همانطور که در جریان هستید، کوکوپیت یک محیط کاشت است که از الیاف میوه نارگیل یا تنه درخت نارگیل ساخته شده است.

خرید عمده نشا

در حال حاضر پیشرفت صنعت و تکنولوژی توانسته انقلابی عظیم در کسب و کارهای مختلف ایجاد کند. به طوری که افراد به راحتی می توانند با اختصاص دادن زمان کوتاهی بهترین مواد و محصولات را تولید کنند. یکی از این تغییر و تحول ها در صنعت کشاورزی بود که توانست به میزان قابل توجهی شرایط را متحول کند.

به دلیل به وجود آمدن و تولید امکانات مختلف و پیشرفته، افراد می توانند در هر زمان که بخواهد میوه مورد نظر را بدون در نظر گرفتن فصل، کاشت و برداشت کند. که این اقدامات در گلخانه صورت میگیرد.گلخانه یک محیط بسته است که با داشتن تمام شرایط مناسب برای رشد انواع میوه می تواند محصولات مختلف را پرورش دهد. در گلخانه محصولات مختلفی تولید و به فروش می رسند.

یکی از آنها نشا است که توانسته کاربرد بسیار زیادی در زمینه کاشت و برداشت محصول داشته باشد. در واقع شما میتوانید برای تهیه میزان زیادی از نشا به خرید عمده نشا پرداخته چون این شیوه بسیار خوب بوده و هزینه مناسبی را برای شما به بار می آورد. نشا یک محصول کارامد و مفید بوده و خرید آن برای تولید بهتر محصول بهترین روش است.

برای اینکه بتوانید میزان بسیار زیادی از نشا را برای زمین های کشاورزی خود تهیه کنید می توانید بدون دردسر آن را از سایت های معتبر سفارش داده و یا برای خریداری آن به  صورت عمده به گلخانه و کارخانه های معتبر مراجعه کند. چون عمده خرید کردن در هر چیزی هزینه را کاهش داده و شرایط بهتری را فراهم میکند. چون در حالت کلی کار‌های گلخانه بسیار هزینه بر بوده و کم کردن خرج و مخارج آن در هر قسمتی به هر اندازه ای غنیمت است.

کوکوپیت چیست و مزایای آن برای باغبانی

کوکوپیت در ایران

در ایران کوکوپیت به شکل قالب های چند لیتری فروخته خواهد شد. وقتی قالبی سه یا چهار لیتری را خریداری خواهید کرد بسیار کوچک به نظر خواهد رسید اما وقتی این قالب را در ظرف آب قرار دهید از حالت فشرده خارج خواهد شد و به حدود سی یا چهل لیتر کوکوپیت خیس تبدیل خواهد شد. در واقع هر یک کیلوگرم از این قالب می تواند تبدیل به پانزده لیتر کوکوپیت بشود.

کوکوپیت در حقیقت خاک نمی باشد و یک نوع کمپوست یا همان کود آلی به حساب خواهد آمد که برای استفاده در گلدان و خاک باغچه یا کاشت های هیدروپونیک بسیار کاربرد دارد.

چگونه می توان از کوکوپیت استفاده کرد ؟

همانطور که می دانید کوکوپیت به صورت قالب‌های فشرده در مراکز تجهیزات کشاورزی و گل ها و گیاهان به فروش می رسد. برای استفاده باید آنها را باز کنید در معرض هوا قرار دهید و به قالب های فشرده شده آب اضافه کنید. هر یک کیلوگرم از کوکوپیت فشرده بعد از قرار گرفتن در آب و جذب کردن رطوبت، به پانزده لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل خواهد شد که با توجه به سایز گلدان و نوع گیاه، می‌ شود آن را به تنهایی یا به صورت مخلوط با دیگر بستر‌های کاشت مانند پرلیت، پیت ماس و … در گلدان قرار گیرند. کوکوپیت بیشتر از کشورهای آسیای جنوب شرقی مثل سریلانکا، هندوستان و … وارد کشور ایران خواهند شد.

طبق نظر کارشناسان در کشاورزی استفاده کردن از کوکوپیت به صورت تنها به عنوان یک بستر کاشت مناسب نمی باشد و بهتر است در ترکیب با دیگر بستر‌ها از آن ها استفاده کنیم.

ترکیب متداول برای استفاده در بستر گیاهان خانگی و زینتی به طول معمول شامل پنجاه درصد کوکوپیت به اضافه چهل درصد پیت ماس به اضافه ده درصد پرلیت می باشد.

کوکوپیت برای کشت چه گیاهانی مناسب می باشد؟

از کوکوپیت به صورت بستر برای کشت سیستم هیدروپونیک، برای کاشت گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، خیار و گیاهان آپارتمانی و زینتی می‌توانیم استفاده‌ کنیم. هم چنین این خاک بستر بسیار خوبی برای رشد و نمو گیاهان و بذرها، نشا، انواع پیاز و بستری عالی برای تکثیر و کاشت کاکتوس نیز می باشد. در بخش صیفی جات و گل هایی مثل رز، لیلیوم و همچنین کاشتن درختچه ها و قارچ نیز بسیار عالی خواهد بود.

فروشگاه بازار نشا

جهت خرید و مشاهده تمامی محصولات بازار نشا می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

میرم به فروشگاه

کوکوپیت در ایران

کاربرد کوکوپیت

کوکوپیت به عنوان یک بستر کشت برای منابع نهال ها و نشاء ها، گیاهان گلدانی ، عملیات طراحی باغ، تولید گل ها، سبزیجات، درخت ها و درختچه ها به روش هیدروپونیک، در پرورش قارچ به صورت یک لایه پوششی کاربرد دارد و در صنایع برای تولید کمپوست استفاده خواهد شد. کوکوپیت جایگزین کود دهی می باشد. کوکوپیت می تواند به عنوان خاک گلدان مورد استفاده قرار گیرد و برای رشد و نمو گیاهی مانند قارچ بسیار حیاتی می باشد.

به دلیل اینکه کوکوپیت یک جذب کننده بسیارخوب و قوی می باشد می توان از کوکوپیت خشک برای جذب کردن روغن روی زمین های لغزنده استفاده کنیم. از کوکوپیت به عنوان یک بستر در محل های نگهداری حیوانات برای جذب کردن فضولات حیوانی استفاده می شود و همچنین باعث تمیز ماندن اینگونه محیط ها خواهد شد.

کوکوپیت برای حلزون

خاک شامل ترکیباتی مثل : مواد آلی، معدنی، گازها و مایعات است.  خاک ها یکی از علت های ایجاد حیات برای موجودات زنده و همچنین گیاهان هستند. خاک حاوی مواد معدنی که شامل : کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، و … هستند که به وسیله گل ها و گیاهان و به کمک ریشه ها و موجودات زنده ای که در خاک زندگی خواهند کرد مانند کرم، سوسک ،حلزون و … تولید می شود که به هنگام تغذیه مقداری از این مواد وارد بدن آن ها می شود تا کم بودن این مواد آلی را جبران کنند.

مواد آلی از ترکیباتی مثل : بقایای به جا مانده از گل ها و گیاهان و جانوران است که در طبیعت تجزیه خواهند شد. جانوران زنده در مدت زمان زندگی ای که دارند با ترشح کردن یا دفع کردن مواد آلی مثل ریشه، برگ و ساقه در محل زندگی خود یا بعد از مرگ به وسیله باکتری و قارچ ها به ترکیبات ساده ای تبدیل می شوند . خاک کوکوپیت از جمله خاک هایی می باشد که برای پرورش انواع حلزون ها بسیار کاربردی می باشد.

کشور‌های تولید کننده کوکوپیت

در حال حاضر فقط دو کشور تولید کننده کوکوپیت در سطح جهان را داریم :

هندوستان: کشورهندوستان به علت داشتن درختان نارگیل فروان یکی از تولید کنند گان کوکوپیت محسوب خواهد شد، اما کوکوپیت‌های این کشور به دلیل شوری زیاد، در بعضی از کشورها خریداری نمی شوند. به این دلیل که کوکوپیت ‌های کشور هند را با آب دریا میشورند و برای کشور ایران که در بیشتر مناطق آن، آب شوری زیادی دارد، مناسب نخواهد بود.

سریلانکا: کوکوپیت‌ سریلانکا حاوی کیفیت و مرغوبیت بالاتری نسبت به کوکوپیت های کشور هند می باشند و درصد شوری پایین ‌تری را شامل می شوند، سرعت حجم گیری بسیار بالایی را دارا می باشند.

دلایل استفاده از کوکوپیت

دارای دلایل زیر است:

شور بودن خاک‌های کشور

کوکوپیت، آب را نگه می دارد و مشکل کم آبی رفع می شود

کاشت در کوکوپیت نسبت به باقی بسترهای کشت موجود در دنیا قیمت ارزان تری را دارد.

عاری بودن ازهرگونه بیماری‌ و آفات

نداشتن آلودگی برای محیط زیست به علت داشتن بافت آلی و تجزیه شدن این کشت در طبیعت

افزایش چهل درصدی قیمت بذر نسبت به سال های گذشته

تقسیم ‌بندی کوکوپیت‌ ها

تقسیم بندی کوکوپیت شامل موارد زیر میباشد:

تیره: در تکثیر شدن بذرها وقلمه ‌زنی، سینی نشاء، جایگزین خاک گلدان‌ها و

کمپوست‌ها کاربرد خواهد داشت.

نارس یا خام: در ترکیب گلدان‌ها استفاده خواهد شد و معمولا قبل از استفاده فرآوری

خواهد شد. در بازیافت بقایای موادغذایی، محیطی برای حیوانات و ‌در صنعت به‌ عنوان جذب کننده کاربرد دارد.

کوکوپیت شسته: درخاک استاندارد گلدان‌ استفاده خواهد شد. در چمن گلف، فضای سبز، باغبانی، در کمپوست و رشد قارچ‌ ها بسیار کاربردی می باشد.

کوکوپیت فرآوری شده: در یک سری موارد انتقال در سینی نشا کاربردی می باشد. برای تکثیر و رشد بذر و قلمه‌گیری نیز کاربردی است. قبل از استفاده نیاز به هیچ ‌گونه عملیات و ترکیبی نخواهند داشت. این نوع کوکوپیت پایدارترین ماده در صنعتی مانند کشاورزی و گلخانه‌ها می باشد و استفاده آن رو به افزایش خواهد بود.

کاربرد کوکوپیت
دلایل استفاده از کوکوپیت