web mob
صفحه نخست » بستر مناسب برای کشت نشا

بستر مناسب برای کشت نشا

به عمل آوردن نشا با کیفیت یکی از اصول مهم برای گلخانه داران است. با توجه به تغییر نوع کشت، با هدف بالابردن عملکرد و نیز کاهش میزان مصرف آب در کشاورزی‌ و باغبانی، استفاده از  بسترمناسب برای کشت نشا، در کشت های گلخانه ای و سیستم هیدروپونیک افزایش یافته است.

نشا، همان گیاه های کوچک چند برگی میباشد که رشد میکنند. نشا، گیاه جوانی است که در حالت پرورش امروزی و مدرن، بخشی از طول عمر خود را در محیطی با نور کنترل شده و دمای کنترل شده سپری میکند و پس از مساعد شدن آب و هوا و‌شرایط رشد خود به زمین اصلی منتقل می شود. دغدغه ی کشاورز و باغدار ایجاد یک بستر کشت مناسب برای تولید نشا است که به زبان عامیانه محل زندگی و جای خواب نشا و‌نهال است که بسیار بسیار نقش مهمی دارد، برای اینکه بشود تولید نشا کاری به صورت موفقیت آمیز انجام داد باید یک بستر مناسب ایجاد کرد.

در حالت پرورش نشا مدرن، نشا در گلخانه های مکانیزه و یا در گلخانه هایی که به شکل تونل های پلاستیکی هستند  پرورش می یابد.

فن و پد گلخانه

امروزه از فن و پد در سالنهای پرورش گیاهان بزرگ به عنوان یک بخش خنک کننده استفاده میشود، و مکانیزم آن به گونه ای است که با ورود آب به داخل پد باعث مرطوب شدن و خنک کنندگی محیط آن محوطه می شود. در روبروی این پدها، فن هایی هستند که هوای گرم را از گلخانه ها بیرون میکنند و‌ این عمل در کنار یکدیگر سیستم پد و فن را کامل میکند.

بطور کلی، فن و پد گلخانه که سردکننده و همان به تعبیری کولر گلخانه هاست.

در داخل گلخانه‌ ها همیشه باید میزان گرما و رطوبت متناسب باشد، اگر گرمای محیط گیاهان در روزهای گرم تابستان زیاد باشد باعث نابودی گیاهان میشود و همه را پژمرده میکند و‌اگر هم کم باشد مانع از رشد گیاهان میشود. باید با استفاده از فن و پد اعتدال ایجاد کرد.

خنک­ کننده ­های تبخیری از جمله سیستم ­های ساده ­ای هستند برای تبخیر رطوبت موجود در هوا و روی سطح گیاهان، پدها از یک پد سلولزی تشکیل شده اند به همراه لوله تأمین آب و ناودان هایی برای جمع آوری آب اضافی یک مخزن.

بستر مناسب برای کشت نشا

فن سیر کوله گلخانه

اگر هوای موجود در گلخانه گردشی نداشته باشد، موجب آسیب زدن به گیاهان گلخانه و از بین رفتن آنها می شود. از آنجایی که هوای گرم به علت سبک بودن به سمت بالای گلخانه میرود و هوای سرد سنگین است به سمت پایین گلخانه میرود، نیاز داریم از فن سیرکوله گلخانه استفاده کنیم.

مهم ترین علت استفاده از فن سیرکوله گلخانه، که از انباشته شدن یکجای هوای گرم و سرد جلوگیری کنیم و‌ اینکه هوای گرم و سرد در یکجا محبوس نشود، و با استفاده از فن و‌ پد میزان رطوبت و‌ دما و‌ اکسیژن و دی اکسید کربن را به اعتدال برسانیم. با استفاده از فن سیر کوله تعداد دفعاتی که هوا تجدید میشود بیشتر است و‌همین باعث ایجاد مطبوع ترین هوا برای رشد گلخانه میشود.

فن های سیرکوله گلخانه در اندازه های گوناگون با کاربردهای گوناگون میباشد.  قدرت جابجا کردن هوا توسط فن های سیرکوله 4200 متر مکعب برساعت میباشد  و تعداد پره های بکارگرفته‌ شده  گلخانه 3 ، 4 ، 6 ، 9 پر با الکتروموتور تک فاز rpm1400  میباشد.

فروشگاه بازار نشا

  • جهت خرید و مشاهده تمامی محصولات بازار نشا می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید

    میرم به فروشگاه

بست گلخانه

از بست گلخانه برای اتصالات لوله های گلخانه استفاده میشود. جنس بیشتر بست هایی که برای لوله گلخانه استفاده می شوند، از جنس فولاد ضد زنگ میباشد و بسیار مستحکم است  و از مقاومت بالایی  برخوردارند.

بست ها هم مثل دیگر تجهیزات گلخانه دارای انواع مدل و انواع سایزها هستند، بست هایی که برای لوله های گلخانه استفاده میشوند از نظر اندازه هم نیز با یکدیگر فرق دارند.

از جمله مهم ترین و پراستفاده ترین انواع بست های گلخانه عبارتند از:

بست گلخانه ای چهار پیچ

بست کلخانه ای‌سرتاج

بست  گلخانه ای لامپی

انواع بست گلخانه ای تسمه ای

تعداد بیشمار بست دیگر برای گلخانه نشا و تحهیزات گلخانه وجود دارد که از هر کدام برای اتصالات خاصی همچون‌ ستون ها و‌ کمان و… مورد استفاده قرار می گیرند.

این بست ها نگهدارنده لوله های گلخانه ای هستند و باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند و همچنین کاملا استاندارد هستند.

فن و پد گلخانه

خرید بست گلخانه

برای خریداری این محصول باید تمام نمونه های موجود در بازار را از نظر جنس  و‌ کاررایی مورد بررسی قرار داد.

از اتصالات گلخانه در ساخت سازه گلخانه و محل تلاقی  و اتصال نایلون پوشش گلخانه ها و قرار دادن پنجره ها در کنار آنها  و مابقی تجهیزات بر روی سازه استفاده می کنند، این اتصالات از بابت وزن و ضخامت دسته بندی میشوند.

در این اتصالات به جهت جلوگیری از زنگ زدگی و فرسایش و خوردگی از پوششش گالوانیزه گرم استفاده میکنند.

با توجه به آب وهوای کشورمان استفاده از اتصالاتی که با کیفیت باشد و دوام خوبی در برابر رطوبت داشته باشد ضروری است.

اگر شما نمونه های مختلف را جستجو نکنید و‌به دنبال نمونه با کیفیت نباشید و کیفیت مشخصه مهمی برایتان نباشد درواقع دچار خسارت هایی خواهید شد، چون دچار شکستگی و‌ خوردگی  و زنگ‌ زدگی  میشوند و در مدت کوتاهی فرسوده میشوند و دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

توجه داشته باشید که حتما لوله های ضد زنگ خریداری کنید  و‌ با مقاومت بسیار بالا چرا که این لوله ها همیشه مرطوب خواهند بود و دچار زنگ زدگی میشوند.استاندارد بودن بست گلخانه و‌ تجهیزات گلخانه بسیار مهم است.

خرید بست گلخانه

تجهیزات گلخانه

فیلم پلی اتیلن

از اصلی ترین نیاز پوشش گلخانه ای برای هر گلخانه نشا فیلم پلی اتیلن یا همان نایلون عریض است.

فیلم پلی اتیلن که جنس آن بسیار ضخیم و با مقاومت بالا است، بسیار دارای انعطاف میباشد و برحسب ضخامت و میل اندازه گیری و طبقه بندی میشود، و بصورت تک لایه و‌ دو و سه لایه برای تامین عایق بهتر میباشد، اگر کیفیت آنها بالا باشد، از تمام مخاطرات جلوگیری میکند، اگر میزان شفافیت آن زیاد باشد نور را به خوبی در بین گیاهان پخش میکند و‌ به رشد باکیفیت گیاهان کمک‌ میکند.

بخاری

وجود بخاری در گلخانه ها هم بسیار مهم است، همانطور که به وسایل سرمایشی نیاز داریم به وسایل گرمایشی هم نیاز داریم.

وجود بخاری یکی از ملزومات‌ اساسی‌ و مورد نیاز برای گلخانه است و بعد پوشش دادن سقف اصولی برای گلخانه نیاز به وسایل گرمایشی گلخانه محسوس میشود، وسایل گرمایشی گلخانه وظیفه تامین گرمای گلخانه ای را در فصل سرما دارد که با توجه به سایز و وسعت گلخانه و نوع کشت محصول متغیر است.

فن تهویه هوا

استفاده از فن باعث میشود که هوای راکدی که داخل گلخانه است جابجا شود و محیطی سالم با هوای تازه ایجاد شود. بهره گیری از این فن های خروجی برای تکامل گیاه عالی میباشد، همواره یک محیط از لحاظ مطبوع بودن هوا ایجاد کنید و‌در نتیجه به سود بیشتری خواهید رسید.

وسایل روشنایی

از آنجایی که همه ما میدانیم گیاهان برای رشد نیاز به نور کافی دارند و‌ ایجاد روشنایی مناسب برای آنها بسیار مهم است و با ایجاد روشنایی بذرهای قوی تر  و‌ سالم تری خواهیم داشت. روشنایی در گلخانه می تواند یک سرمایه گذاری از پیش تعیین شده باشد.

سینی های کشت بذر

سینی های کشت بذر هم از وسایل و‌ تجهیزات اولیه هستند.

سیستم آبیاری گلخانه ای

آبیاری قطره ای  که اتفاقا بسیار هم متداول است، برای آبیاری در گلخانه نشا بسیار مهم است وجود مه پاش  و آب پاش های دستی هم از وسایل  و تجهیزات مورد استفاده در گلخانه هستند.

استفاده از گاری و واگن

برای جابجایی گل ها و بوته ها استفاده از گاری و واگن واجب است.

قفسه بندی و نیمکت گلخانه ای

استفاده از قفسه ها برای سازمان دهی گلخانه ها بسیار مهم است و با بهره گیری از آنها فضای گل ها و گیاهان به حداکثر میرسد.

دستگاه سنجش کیفیت خاک در گلخانه

همانطور که برای هرکاری نیاز به بهترین تجهیزات داریم، باید به روشی از کیفیت محصولاتمان هم مطمن شویم. دستگاه سنجش کیفیت خاک باعث میشود که ما به این اطمینان برسیم که خاک و کود محصولات به بهترین شکل و کیفیت ممکن است.

دماسنج گلخانه ای

اندازه گیری درجه حرارت  و میزان رطوبت و آب و‌هوا برای رشد گیاهان بسیار مهم است.

کفپوش گلخانه ای

استفاده از کفپوش های گلخانه ای زهکشی برای گیاهان حتی از رشد علف های هرز هم جلوگیری میکند. ایده آل را ارائه می دهد و رشد علف های هرز را کنترل می کند.

تزریق کننده های کود

باید در گلخانه ها تدابیری اندیشید که به موقع کود ها و‌ حشره کش ها و‌ سم ها تزریق شوند و‌ همین امر باعث جلوگیری از آفات گلخانه ای میشود. ممکن است اگر کود به موقع برای گیاهان تزریق نشود خسارات غیر قابل جبرانی را برای گلخانه داران به بار بیاورد و یا حتی کل گلخانه را درگیر کند.

سیستم  برق گلخانه

ایده آل ترین سیستم برق گلخانه ای، برای گلخانه های تازه تاسیس وتازه بنیان، سیستم Power Vent  می باشد  و‌ میتواند برای دریچه های جانبی و‌ سقف و انتهای دیوار به هر سایزی سفارشی شود.

 اتصالات کراس

استفاده از اتصالات کراس باعث صرفه جویی در وقت  و‌ زمان و‌ پول در گلخانه ها می شود. همیشه در هرکاری باید صرفه اقتصادی را هم درنظر گرفت که استفاده از اتصالات کراس صرفه اقتصادی برای گلخانه دارد.

تجهیزات گلخانه